Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Müziği Nazâriyatı ve Solfeji (Tsm) Iv TBB 437 7 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. HAMDİ İTİL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Özge Zeybek

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk Müziği Şed (Aktarım) Makamlarının Öğretimesi.

Dersin İçeriği

Türk Müziği Şed (Aktarım) Makamlarının Öğretimesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Makam Sınıflandırmalarını yapar. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma,
2 Şed Makamları Tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma,
3 Şed, Aktarma, Göçürme, Transposition Kavramlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma,
4 Türk Müziğinde Makam Sınıflandırmaları Hakkında Bilgi Sahibi Olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma,
5 Aktarma Makamlarda Uygulamalar Yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma,
6 10 zamanlı usulleri tanır ve uygulamalar yapar Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
7 Türk Müziğinin Ritmik Yapısını (Usûller) Analiz Eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
8 Dersin amacına uygun olarak, öğrenim yöntem ve teknikleriyle temel kavramları verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
9 Alternatif kaynaklar göstererek, konulara geniş bir bakış açısıyla değerlendirilmesini sağlar Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
10 Solfej için; mevcut nota değerleri kullanılarak, değişik usullerde etüt yazar. Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kürdi Makamı dizisinin şedlerinin kavratılması,Kürdilihicazkar Makamına Giriş ERGÖZ, H. S.; Türk Müziği Nazariyatı ve Solfeji Uygulama Kitabı I, Değişim Yayınları, Ekim 2007
2 Uygulama ve 10 zamanlı usullere geçiş, aksak semai usulünde alıştırmalar ERGÖZ, H. S.; Türk Müziği Nazariyatı ve Solfeji Uygulama Kitabı I, Değişim Yayınları, Ekim 2007
3 Ağır Semai usülüne geçiş ve kürdilihicazkar makamı uygulamaları ERGÖZ, H. S.; Türk Müziği Nazariyatı ve Solfeji Uygulama Kitabı I, Değişim Yayınları, Ekim 2007
4 Zirgüleli Hicaz Makamnını şedleri ve Hicazkar Makamı ERGÖZ, H. S.; Türk Müziği Nazariyatı ve Solfeji Uygulama Kitabı I, Değişim Yayınları, Ekim 2007
5 Hicazkar makamında uygulamalar,curcuna usülü ERGÖZ, H. S.; Türk Müziği Nazariyatı ve Solfeji Uygulama Kitabı I, Değişim Yayınları, Ekim 2007
6 Zirgüleli Suzinak makamı ve uygulaması ERGÖZ, H. S.; Türk Müziği Nazariyatı ve Solfeji Uygulama Kitabı I, Değişim Yayınları, Ekim 2007
7 Lenk Fahte usulünde uygulama ÖZKAN, İ.H.; Türk Müziği Nazariyatı ve Usulleri, Kudüm Velveleleri<br>Ötüken Neşriyat, İstanbul 1987
8 Evcara Makamı ve Uygulaması ERGÖZ, H. S.; Türk Müziği Nazariyatı ve Solfeji Uygulama Kitabı I, Değişim Yayınları, Ekim 2007
9 Uygulama ÖZKAN, İ.H.; Türk Müziği Nazariyatı ve Usulleri, Kudüm Velveleleri<br>Ötüken Neşriyat, İstanbul 1987
10 Suzidil Makamı ve Uygulaması ERGÖZ, H. S.; Türk Müziği Nazariyatı ve Solfeji Uygulama Kitabı I, Değişim Yayınları, Ekim 2007
11 Uygulama ÖZKAN, İ.H.; Türk Müziği Nazariyatı ve Usulleri, Kudüm Velveleleri<br>Ötüken Neşriyat, İstanbul 1987
12 Şedaraban makamı ve uygulaması ERGÖZ, H. S.; Türk Müziği Nazariyatı ve Solfeji Uygulama Kitabı I, Değişim Yayınları, Ekim 2007
13 Uygulama ÖZKAN, İ.H.; Türk Müziği Nazariyatı ve Usulleri, Kudüm Velveleleri<br>Ötüken Neşriyat, İstanbul 1987
14 Genel Tekrar ERGÖZ, H. S.; Türk Müziği Nazariyatı ve Solfeji Uygulama Kitabı I, Değişim Yayınları, Ekim 2007
Kaynaklar
Ders Notu

Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Müzik Eğitimi Yayınları 2016

Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN Ötüken Yayınevi 2006

Ders Kaynakları

TRT TÜRK MÜZİĞİ NOTA ARŞİVİ VE TÜRK MÜZİĞİ SOLFEJİ ÜZERİNE BASILMIŞ DİĞER KİTAPLAR

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. X
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. X
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. X
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. X
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir X
8 Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. X
9 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
10 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. Kendi milli müziğini kavrama ve geleceğe aktarmanın yanında, Avrupa ve dünya müziğini inceleyecek, kıyas yapabilecek bir düzeyde bilimsel bilgi verir. X
11 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
12 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. X
13 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Makam Sınıflandırmalarını yapar. 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5
2 Şed Makamları Tanır. 4 5 5 4 5 5 4 5 4 4 5 5 4
3 Şed, Aktarma, Göçürme, Transposition Kavramlarını açıklar. 5 4 5 4 5 5 5 4 5 4 5 4 5
4 Türk Müziğinde Makam Sınıflandırmaları Hakkında Bilgi Sahibi Olur. 4 4 4 4 5 5 5 5 5 4 4 5 4
5 Aktarma Makamlarda Uygulamalar Yapar.
6 10 zamanlı usulleri tanır ve uygulamalar yapar
7 Türk Müziğinin Ritmik Yapısını (Usûller) Analiz Eder.
8 Dersin amacına uygun olarak, öğrenim yöntem ve teknikleriyle temel kavramları verir.
9 Alternatif kaynaklar göstererek, konulara geniş bir bakış açısıyla değerlendirilmesini sağlar 4 5 4 5 4 5 4 5 5 5 4 5 4
10 Solfej için; mevcut nota değerleri kullanılarak, değişik usullerde etüt yazar. 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 10
2. Ödev 10
3. Ödev 10
4. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 4 4
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 118
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,72
Dersin AKTS Kredisi 5