Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı I (Tar) CTR 211 3 1 + 1 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. KAZIM GÜRKAN
Dersi Verenler Öğr.Gör. KAZIM GÜRKAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Çalgı hakkında genel bilgi kazandırmak.
- İlgili alan derslerine katkı sağlamak.
- Çalgı repertuvarı ve icrası hakkında öngörü sahibi olmak.
- Çalgıyla ilgili araştırmalara yönlendirmek.
- Eşlik bilinci kazandırmak.

Dersin İçeriği

Tarın tarihçesi. Tarın bölümlerinin ve yapısal özelliklerinin tanıtılması. Tarın akort sisteminin öğretilmesi. Tar için yazılmış etüt ve eserlerde kullanılan ikinci çizgideki do (mezzosoprano) anahtarının tanıtılması. Tar için yazılmış etüt ve eserlerde kullanılan özel işaretlerin (tel, mızrap, parmak işaretleri vs. gibi) tanıtılması. Tarın düzgün tutulması ve genel durum. Tarda 1.ve 2. pozisyonların tanıtılması ve bu pozisyonlarda yazılmış etütlerin çaldırılması.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Azerbaycan müziğinin tarihçesi ve Tar enstrumanının Azerbaycandaki gelişim sürecini öğrenir. Eğitsel Oyun, Grupla Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 Tar enstrumanının Azerbaycan musikisi içerisindeki önemini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Türkiyede Tarın kullanım alanları ile ilgili bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Tarın akort sistemi, 2. çizgideki do – mezzosoprano anahtarı, tar notalarında görülen özel işaretleri tanıma ve uygulayabilme vb. konularda bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Tarın tutuşu, alt, orta ve üst teller, parmak baskıları, mızrap tutuşu becerilerini kazınır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Tar çalmada sağ ve sol el tekniklerini kullanma becerisini kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
7 Belirli süre değerleri ile mızrap kullanım tekniği becerisini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
8 Tarda birinci ve 2. pozisyon kullanım becerisini kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarın tarihçesi.Tarın Türk Halk Müziği içerisindeki yeri ve önemi.Azerbaycan Musikisi hakkında genel bilgilendirme. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı.  TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.
2 Tarın bölümlerinin ve yapısal özelliklerinin tanıtılması.Tarın akort sisteminin, ikinci çizgideki do (mezzosoprano) anahtarının, etüt ve eserlerde kullanılan çalgıya özel işaretlerin tanıtılması. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı.
3 Tarın ve mızrabın düzgün tutulması ve genel durum. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.
4 Üst - alt mızrap çalışmaları. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. (1-8 numaralı etütler)
5 Tremolo çalışmalarına giriş.
6 Tarda 1. pozisyon perdelerinin tanıtılması. Parmakların bu perdeler üzerine konulması ve hareketi
7 Tarda 2. pozisyon perdelerinin tanıtılması. Parmakların bu perdeler üzerine konulması ve hareketi.
8 Ara sınav
9 Tarda 1. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. (9-17) numaralı etütlerin parmak ve mızrap kurgulamalarının birleştirilmesine yönelik çalışmalar. 
10 Tarda 1. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası I Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. 82 numaralı ezginin birinci ve ikinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamalarının birleştirilmesine yönelik çalışmalar. 
11 Tarda 1. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası II. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. 82 numaralı ezginin birinci ve ikinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamalarının birleştirilmesine yönelik çalışmalar. 
12 Tarda 1. ve 2.. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası I.
13 Tarda 1.ve 2. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası II. .
14 Genel Tekrar. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı.  TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.
Kaynaklar
Ders Notu

Kazım GÜRKAN Ders Notları

Ders Kaynakları

Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.

Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı.

TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olma ve bu bilgiyi mesleğinde ve araştırmalarında kullanma becerisine sahiptir. X
2 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. X
3 Alanı ile ilgili yaptığı bütün çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
4 Yapacağı çalışmalarda alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
5 Türk halk oyunlarının sahne sanatlarının bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. X
6 Müzik ve hareket notası yazımı konusunda yetkindir. X
7 Türk halk oyunlarının temelini oluşturan bilim ve sanat alanları ile Dünya danslarının karakteristiklerini uzman veya uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
8 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
9 Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini yapacağı çalışmalarda kullanır. X
10 Halk oyunları, koreoloji, müzik ve Türk milli kültürü alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme ve analiz etme becerisine sahiptir. X
11 Sanat ve bilim alanında ulusal ve uluslararası boyutta ortak bilgi seviyesine ulaşır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Azerbaycan müziğinin tarihçesi ve Tar enstrumanının Azerbaycandaki gelişim sürecini öğrenir. 5 5 5 5 5 5 5 4 4 5 5
2 Tar enstrumanının Azerbaycan musikisi içerisindeki önemini öğrenir. 5 5 5 5 5 5 5 4 4 5 5
3 Türkiyede Tarın kullanım alanları ile ilgili bilgi sahibi olur. 5 5 5 5 5 5 5 4 4 5 5
4 Tarın akort sistemi, 2. çizgideki do – mezzosoprano anahtarı, tar notalarında görülen özel işaretleri tanıma ve uygulayabilme vb. konularda bilgi sahibi olur. 5 5 5 5 5 5 5 4 4 5 5
5 Tarın tutuşu, alt, orta ve üst teller, parmak baskıları, mızrap tutuşu becerilerini kazınır. 5 5 5 5 5 5 5 4 4 5 5
6 Tar çalmada sağ ve sol el tekniklerini kullanma becerisini kazanır. 5 5 5 5 5 5 5 4 4 5 5
7 Belirli süre değerleri ile mızrap kullanım tekniği becerisini kavrar. 5 5 5 5 5 5 5 4 4 5 5
8 Tarda birinci ve 2. pozisyon kullanım becerisini kazanır. 5 5 5 5 5 5 5 4 4 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Uygulama) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 99
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,96
Dersin AKTS Kredisi 4