Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Müzik Tarihi | SAU 654 | 0 | 1 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. EMEL DEMİRGEN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı: Dünya müzik sanatının geçmişini öğrenme yolunda şuurlu bir merak uyandırmak. Tarih, edebiyat, sosyoloji, felsefe gibi insan bilimleri kapsamındaki diğer alanlardan müzik bakımından yararlanılması konusunda bilinci arttırmak; Bu yolla daha çok bilgi malzemesine ulaşarak sanat olayları ve ürünleri üzerinde düşünme ve bilgi çıkarma imkânlarının fark edilmesini sağlamak; |
Dersin İçeriği | Müziğin doğuşuna ilişkin teoriler ve bu teoriler ışığında müziğin bir fenomen olarak yorumlanması, eski medeniyetlerde ve Türklerde müziği anlayış ve kullanış sahalarının kavranması; Müzik bilimi bakımından Eski Yunan; İslamiyetle Doğu aydınlanmasında Farabi’den Safiyuddin’e müzik teorisi; Horasan´dan Anadolu´ya Türk sufizmi, müzik ve sema,Türk-İslam sanat ve müzik okulu Horasan-Herat ve Meragî; Batı ortaçağında müzikBatı’da çok sesliliğe yöneliş ve ars-nova, Avrupa müziğinde dönemler ve müzik ustaları; XVI. Yüzyıl sonrası Osmanlı müzik okulu ihtişamlı hakanlık müziği(mehter); Osmanlı dönemi müziği ve bestecileri; Mehterin kaldırılması ve Avrupa müziğine yöneliş; Batıda Nasyonalizm ve müzik bakımından dünyanın aldığı yeni şekil; dünyanın belli başlı ulusal müzik okulları; müzik tekniğinde XX. Yüzyıl müziği; Türkiye’de çok sesli müzik ve Türk beşleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Müziğin bir fenomen olarak insan hayatındaki yeri ve önemi dolayısıyla bin yıllar boyunca dünyanın çeşitli köşelerinde aldığı biçimler, geçirdiği değişme ve gelişmelere ilişkin müzikte Doğu ve Batı modellemelerinin anlaşılmasını sağlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gözlem, | |
2 | Bu bağlamda, tarih, edebiyat, felsefe, siyaset gibi alanların müzik tarihinin anlaşılması ve yorumlanması bakımından kazandırdığı perspektifin fark eder | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, | |
3 | Dünya müzikleri ve çeşitlilikleri konusunda fikir sahibi olur | Problem Çözme, Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Doğu ve Batı modernleşmesi ve etkileşim süreci konusunda kendini geliştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Gözlem, | |
5 | Türkiye ‘de çoksesli müzik ve bu sahada yapılan çalışmalar hakkında fikir sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
6 | Müzik tekniği ve teknolojik kullanımın gerekliliğini anlayabilir ve sentezler | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
7 | Müzikte doğu ve Batı modellemesinin sentezini yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gözlem, | |
8 | Türkiyede çokseslilik bilincini kavrar. | Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
9 | Avrupa müziğine yöneliş ve bunun getirileri bilincine varır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Müziğin doğuşuna ilişkin teoriler, eski medeniyetlerin ve müzik yaşamları | Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni |
2 | Müzik bilimi bakımından Eski Yunan; Teoride Doğu ve Batı modellemesi. Doğu aydınlanması- Batı ortaçağında müzik | Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni |
3 | Batı’da çok sesliliğe yöneliş, ars-nova, Rönesans, Barok ve Bach | |
4 | Klasik Çağ: Viyana klasikleri, klasiğin yüceltilmesi dönemin müzik ustaları ve Mozart | Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni |
5 | 19. yüzyılın başlarında Dünya Tarihi, Toplum ve Birey İlişkisi İlişkisi | Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni |
6 | Romantizmin Bestecileri, Romantik Piyano, Senfonik Müzik, Lied ve Koral Müzik | Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni |
7 | 19. yüzyılda Opera, Grand Opera, Opera Comic, İtalya’da Opera | |
8 | Romantizm ve 20. Yüzyıl, Post Romantikler, İskandinav Ülkeleri ve İngiltere’de Ulusal Müzik | |
9 | 20. yüzyıl Modernizmi Egzotizm, İzlenimcilik | Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni |
10 | Caz Müziği, Caz ile Klasik Müziğin Evliliği On iki Ses Müziği ve diziler | Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni |
11 | Yeni Klasikçilik, Rus Baleleri ve ilkelcilik | Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni |
12 | Toplum Politika ve Müzik | Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni |
13 | Türkiye’de Batı Müziğinde Türk Etkilleri | |
14 | Günümüz Türkiyesi´nde müzik | Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Evin İlyasoğlu, Zaman İçinde Müzik, İlke Boran, Kıvılcım Yıldız Şenürkmez, Kültürel Tarih Işığında Çoksesli Batı Müziği, Barbara Russano Hanning, Concise History of Wertern Music, Emel Çelebioğlu, Evrensel Müziğe Giriş |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Müziğin bir fenomen olarak insan hayatındaki yeri ve önemi dolayısıyla bin yıllar boyunca dünyanın çeşitli köşelerinde aldığı biçimler, geçirdiği değişme ve gelişmelere ilişkin müzikte Doğu ve Batı modellemelerinin anlaşılmasını sağlar |
2 | Bu bağlamda, tarih, edebiyat, felsefe, siyaset gibi alanların müzik tarihinin anlaşılması ve yorumlanması bakımından kazandırdığı perspektifin fark eder |
3 | Dünya müzikleri ve çeşitlilikleri konusunda fikir sahibi olur |
4 | Doğu ve Batı modernleşmesi ve etkileşim süreci konusunda kendini geliştirir |
5 | Türkiye ‘de çoksesli müzik ve bu sahada yapılan çalışmalar hakkında fikir sahibi olur |
6 | Müzik tekniği ve teknolojik kullanımın gerekliliğini anlayabilir ve sentezler |
7 | Müzikte doğu ve Batı modellemesinin sentezini yapar. |
8 | Türkiyede çokseslilik bilincini kavrar. |
9 | Avrupa müziğine yöneliş ve bunun getirileri bilincine varır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Toplam İş Yükü | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |