Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sayısal Devre Tasarımı | EEM 214 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AHMET KÜÇÜKER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Fevzeddin Ülker |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı |
Basit sayısal devrelerden bilgisayar sitemlerine kadar tüm sistemlerin donanımı için gerekli kavramların öğretilmesi, analiz ve tasarımı için gerekli donanımların ve tasarım becerisinin kazandırılması. |
Dersin İçeriği | Lojik devre tasarımı içeriği, Sayı sistemleri, Lojik devre temelleri, Lojik fonksiyonların |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sayısal sistemlerin uygulamadaki ve bilgisayar mimarisindeki önemini kavrar | Anlatım, | |
2 | Sayısal sistemde kullanılan sayı sistemlerini ve aritmatik işlemleri hesaplar | Tartışma, Anlatım, | |
3 | Boole cebri aritmetiğinin temel teorem ve aksiyomlarını kavrar | Tartışma, Anlatım, | |
4 | Temel Lojik kapı devreleri ile, lojik fonksiyonları gerçekleştirme becerisini kazanır | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, | |
5 | Kombinasyonel ve ardışıl devre tasarım becerisini kazandırmak | Tartışma, Anlatım, | |
6 | Sayıcı, kaydedici ve programlanabilir lojik devre tasarım becerilerini kazandırmak | Tartışma, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sayısal devre tasarım içeriği, İşaretler, A/D ve D/A dönüşüm, | |
2 | Sayı sistemleri, Kodlama ve Kod çeşitleri | |
3 | Sayısal Devre Temelleri ve Boolean Cebiri | |
4 | Lojik kapılar, Lojik fonksiyonların indirgenmesi | |
5 | Lojik fonksiyonların indirgenmesi | |
6 | Kombinasyonel devreler : Enkoder, Decoder, Mux, Demux | |
7 | Kombinasyonel devreler : Karşılaştırıcılar, Aritmetik İşlem Devreleri, Kod Dönüştürücüler | |
8 | Ardışıl devre temelleri | |
9 | Ardışıl devre temelleri | |
10 | Tutucular ve Flip Flop'lar | |
11 | Sayıcılar | |
12 | Sayıcılar | |
13 | Kaydediciler | |
14 | Programlanabilir Lojik Devreler ve Bellek Yapıları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1)Fundamentals of Digital Logic with VHDL, Second Edition, Stephen Brown, Zvonko Vranesic, Mc Graw Hill İnc., NewYork, 2005 2)Lessons In Electric Circuits, Volume IV´Digital , Tony R. Kuphaldt Fourth Edition, last update June 29, 2002 3)Dr. Taner Arslan, Dr.Rıfat Çölkesen, Lojik Devre Tasarımı, Papatya yayıncılık, mayıs 2001, İstanbul 4)Yrd. Doç. Dr. Feza Buzluca, Sayısal Devreler, İTÜ yayınları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sayısal sistemlerin uygulamadaki ve bilgisayar mimarisindeki önemini kavrar | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Sayısal sistemde kullanılan sayı sistemlerini ve aritmatik işlemleri hesaplar | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Boole cebri aritmetiğinin temel teorem ve aksiyomlarını kavrar | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Temel Lojik kapı devreleri ile, lojik fonksiyonları gerçekleştirme becerisini kazanır | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Kombinasyonel ve ardışıl devre tasarım becerisini kazandırmak | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Sayıcı, kaydedici ve programlanabilir lojik devre tasarım becerilerini kazandırmak |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 5 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Proje / Tasarım | 1 | 12 | 12 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 300 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |