Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Haberleşme ve Mikrodalga Laboratuvarı | EEM 476 | 8 | 1 + 2 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | EEM 432 Sayısal Haberleşme,EEM 218 Olasılık ve İstatistik, EEM 223 Elektromanyetik Alan Teorisi |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÖKÇEN ÇETİNEL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İletim hattı, dalga klavuzu ve antenlerle ilgili temel parametrelerin ölçüm yöntemlerinin öğrenilmesi, ölçme becerisinin kazanılması. Anten tasarlama, analiz etme ve gerçekleme yeteneğinin elde edilmesi. Analog ve Sayısal modülasyon türlerinin öğrenilmesi, bir haberleşme sisteminin, alıcı ve verici kısımlarının çalışma mantığının kavranması. |
Dersin İçeriği | İletim hatları ve dalga klavuzları, anten parametreleri, anten tasarımı analizi ve ölçümleri, elektromanyetik dalgaların yayılımı. Genlik modülasyonu ve demodülasyonu, Frekans modülasyonu ve demodülasyonu, Zaman Bölmeli Çoğullama, PAM, PCM. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Genlik ve Frekans modülasyonu ve demodülasyonunu gerçekleştirir | Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Zaman bölmeli çoğullama mantığını kavrar, uygulama alanlarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, | |
3 | PAM ve PCM sistemlerini kavrar ve gerçekleştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, | |
4 | İletim hattı ve dalga kılavuzu parametrelerini ölçer | Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, | |
5 | Temel anten parametrelerini ölçer | Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, | |
6 | Anten ışınım örüntülerini ölçer, çizer ve yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, | |
7 | Anten tasarımı yapar ve analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Laboratuvarın tanıtılması ve deney gruplarının oluşturulması. | |
2 | Genlik Modülasyonu (BTGM, ÇYBGM, TYBGM) ve demodülasyonu. | |
3 | Frekans modülasyonu ve demodülasyonu. | |
4 | Örnekleme ve zaman bölmeli çoğullama (TDM). | |
5 | Darbe genlik modülasyonu (PAM) ve demodülasyonu | |
6 | Darbe kod modülasyonu (PCM) | |
7 | Darbe kod demodülasyonu | |
8 | İletim hattı veya dalga kılavuzu ölçümleri | |
9 | Mikrodalga gücü ölçümü | |
10 | Antenlerin ışınım örüntülerinin ölçülmesi | |
11 | Anten kazanç ölçümü | |
12 | Mikroşerit anten tasarımı ve temel parametrelerin ölçümü | |
13 | LOS hesapları ve kayıplarının ölçümü | |
14 | Proje Sunumlarının Yapılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Labaratuar Föyü |
Ders Kaynakları | 1. David K. Cheng , “Fundamentals of Engineering Electromagnetics”, Addison-Wesley Publishing Company 2. David M. Pozar, “Microwave Engineering”, Addision-Wesley Publishing Company 3. C.A.Balanis, “Advanced Engineering Electromagnetics”, JohnWiley & Sons 4. J.D.Kraus, “Antennas for All Applications”, McGrawHill 5. Communications Systems Engineering, 2.nd Edition, John Proakis, Masoud Salehi, Prentice Hall. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Genlik ve Frekans modülasyonu ve demodülasyonunu gerçekleştirir | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Zaman bölmeli çoğullama mantığını kavrar, uygulama alanlarını bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | PAM ve PCM sistemlerini kavrar ve gerçekleştirir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | İletim hattı ve dalga kılavuzu parametrelerini ölçer | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Temel anten parametrelerini ölçer | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Anten ışınım örüntülerini ölçer, çizer ve yorumlar | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Anten tasarımı yapar ve analiz eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 20 |
2. Performans Görevi (Laboratuvar) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 3 | 15 | 45 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 133 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |