Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yüksek Gerilim Tekniği | EEM 311 | 5 | 3 + 0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Elektromanyetik Alan Teorisi dersini almış olmak |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TÜRKER FEDAİ ÇAVUŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AHMET KÜÇÜKER, Dr.Öğr.Üyesi TÜRKER FEDAİ ÇAVUŞ, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Fevzettin ÜLKER, Arş. Gör. Enes KARA |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin genel amacı yüksek gerilim alanında olayların tanımlanması ve elemanların tanıtılması, temel teorilerin nasıl geliştirildiğinin gösterilmesi denilebilir. |
Dersin İçeriği | Elektrik alanı temel denklemleri, Düzlemsel, küresel ve silindirsel elektrot sistemlerinin delinme bakımından incelenmesi, Çok tabakalı ve çok yalıtkanlı elektrot sistemlerinin incelenmesi. Gaz, Sıvı ve Katı Yalıtkan Maddelerde Boşalma Olayları, Aşırı gerilimler ve bunlara karşı önlemler.Yüksek Gerilimin Üretilmesi ve Ölçülmesi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Elektrik alanları temel yasalarını kavramak, | Anlatım, | |
2 | Yüksek gerilim alanında gerilimin artarken izolasyonun bir problem olduğu gerçeğini ve çözüm yolunu kavramak, | Tartışma, Anlatım, | |
3 | Yüksek gerilimin zararsız olarak kontrolu becerisini edinmek, | Tartışma, Anlatım, | |
4 | Yüksek gerilimde koruma aygıtlarının önemini ve çalışmasını değerlendirmek. | Tartışma, Anlatım, | |
5 | Etik ilkeleri bilir | Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Anlatım, | |
6 | Elektrik Kuvvetli Akım Tesisleri Yönetmeliği hakkında bilgi sahibidir. | Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Anlatım, | |
7 | Mühendisin Mesleki olarak karşılaşacağı hukuksal problemleri bilir. | Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Statik Elektrik Alanının Temel Denklemleri | Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya |
2 | Düzlemsel ve eşmerkezli küresel Elektrot Sistemleri | Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya |
3 | Eş Eksenli Silindirsel Elektrot Sistemleri | Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya |
4 | Tabakalı Elektrot Sistemleri | Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya |
5 | Düzlemsel Çok Tabakalı Çok Yalıtkanlı Elektrot Sistemleri | Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya |
6 | Küresel Çok Tabakalı Çok Yalıtkanlı Elektrot Sistemleri | Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya |
7 | Silindirsel Çok Tabakalı Çok Yalıtkanlı Elektrot Sistemleri | Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya |
8 | Boşalma Olayları | Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya |
9 | Sıvı yalıtkanlarda Boşalma olayları | Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya |
10 | Katı yalıtkanlarda Boşalma olayları | Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya |
11 | Aşırı Gerilimler | Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği II, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya |
12 | Aşırı Gerilimlere Karşı Koruma aygıtları | |
13 | Yüksek Gerilimin Üretilmesi | |
14 | Etik, Yönetmelik ve Hukuk | Ders Notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Muzaffer Özkaya, Yüksek Gerilim Tekniği, Cilt 1, Birsen Yayınevi, 1996, 2003. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Elektrik alanları temel yasalarını kavramak, | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Yüksek gerilim alanında gerilimin artarken izolasyonun bir problem olduğu gerçeğini ve çözüm yolunu kavramak, | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Yüksek gerilimin zararsız olarak kontrolu becerisini edinmek, | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Yüksek gerilimde koruma aygıtlarının önemini ve çalışmasını değerlendirmek. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Etik ilkeleri bilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Elektrik Kuvvetli Akım Tesisleri Yönetmeliği hakkında bilgi sahibidir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Mühendisin Mesleki olarak karşılaşacağı hukuksal problemleri bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 77 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |