Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dış Aydınlatma | EEM 458 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. CENK YAVUZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dış mekanlarda kullanılacak uygun aydınlatma tekniklerini ve tasarım yöntemlerini tanıtarak öğrencilerin amaca uygun dış aydınlatma projesi hazırlayabilir, değerlendirebilir ve uygulayabilir hale getirilmesi, öğrencilerin dış aydınlatma uygulamalarındaki sorunları tespit edebilir ve bunlara çözüm üretebilir bilgi seviyesine ulaştırılması. |
Dersin İçeriği | Dış aydınlatma konusunun tanımı, amacı ve dış aydınlatma türleri, Aydınlatma tekniğinin temel kavramları, Fotometrik yasalar, fizyolojik-optik esaslar, Dış aydınlatmada kullanılan aydınlatma aygıtları, proje esasları, yönetmelikler ve uluslararası standartların tanınması, Şehir aydınlatmacılığı, Işık kirliliği sorunu ve dış aydınlatmada enerji verimliliği, tünel, otoyol ve spor tesisleri aydınlatması, aydınlatma elektrifikasyonu, simülasyon ve çizim programlarının tanıtımı |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Aydınlatma kavram ve yasalarını bilir ve kullanır | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Dış aydınlatmada kullanılan aygıtları tanır ve elektriksel hesaplamaları yapar | Anlatım, Bireysel Çalışma, Gözlem, | |
3 | Dış aydınlatma projesi çizebilmek için gerekli yeterlilikleri edinir | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
4 | Ulusal yönetmelikler ve uluslararası standartlara uygun hareket etme bilincine sahip olur | Anlatım, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
5 | Şehir aydınlatmacılığı konusunda genel fikir sahibi olur | Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, | |
6 | Sokak, cadde, geçit, park, bahçe, yol, otoyol ve tünel aydınlatması esaslarını bilir ve değerlendirir | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
7 | Işık kirliliği sorununu tanır ve nedenlerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Gözlem, | |
8 | Dış aydınlatma enerji verimliliğinin hangi yollarla gerçekleştirilebileceğini bilir ve değerlendirir | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
9 | Farklı spor tesisleri için aydınlatma uygulamalarının neye göre yapılacağını bilir ve değerlendirir | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
10 | Dış aydınlatma projelerinin simülasyonunu ve/veya elektriksel çizimlerini yapan paket programları tanır ve kullanır | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
11 | Farklı dış aydınlatma uygulamalarında uygun çözüm yolunu seçer | Tartışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dış aydınlatma konusunun tanımı, amacı ve dış aydınlatma türleri | [1] Ders Notları |
2 | Dış aydınlatmada kullanılan ışık kaynakları | [1] Ders Notları |
3 | Dış aydınlatmada kullanılan aydınlatma aygıtları | [1] Ders Notları |
4 | Dış aydınlatma projesi esasları, yönetmelikler ve uluslararası standartlar | [1] Ders Notları |
5 | Proje hazırlanmasında elektriksel hesaplar | [1] Ders Notları |
6 | Şehir aydınlatmacılığı | [1] Ders Notları |
7 | Park, bahçe ve tarihi eser aydınlatmaları | [1] Ders Notları |
8 | Işık kirliliği sorunu | [1] Ders Notları |
9 | Dış aydınlatmada enerji verimliliği | [1] Ders Notları |
10 | Tünel ve otoyol aydınlatması | [1] Ders Notları |
11 | Spor tesisleri aydınlatması | [1] Ders Notları |
12 | Dış Aydınlatma proje çizim ve simülasyon programları | [1] Ders Notları |
13 | Dış Aydınlatma proje çizim ve simülasyon programları | [1] Paket Program Anlatımları |
14 | Aydınlatmada ölçme uygulamaları | [1] Uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] http://web.sakarya.edu.tr/~cyavuz adresindeki indirilebilir ders dokümanları |
Ders Kaynakları | [3] Özkaya, M., Aydınlatma Tekniği , Birsen Kitabevi, 2000 [4] İzbek, K. K., Tünel Aydınlatma Tekniği, Ege Üniversitesi Basımevi, 2006 [5] Özkaya, M., Yol Aydınlatması , Birsen Kitabevi, 1990 [6] CIE Pub. 01,Guide Lines For Minimizing Urban Sky Glow Near Astronomical Observatories, 1980 [7] CIE Pub. 12.2,Recommendations for The Lighting of Roads for Motorized Traffic, 2nd ed., 1977 [8] CIE Pub. 115, Recommendations for the Lighting of Roads for Motor and Pedestrian Traffic, 1985 [9] CIE Pub. 88, Guide for the Lighting of Road Tunnels and Underpasses, 1990 [10] Yavuz C., Şehir Aydınlatmacılığı, Işık Kirliliği ve Aydınlatmada Enerji Verimliliği, SAÜ FBE, 2004 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Aydınlatma kavram ve yasalarını bilir ve kullanır | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Dış aydınlatmada kullanılan aygıtları tanır ve elektriksel hesaplamaları yapar | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Dış aydınlatma projesi çizebilmek için gerekli yeterlilikleri edinir | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Ulusal yönetmelikler ve uluslararası standartlara uygun hareket etme bilincine sahip olur | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Şehir aydınlatmacılığı konusunda genel fikir sahibi olur | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Sokak, cadde, geçit, park, bahçe, yol, otoyol ve tünel aydınlatması esaslarını bilir ve değerlendirir | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Işık kirliliği sorununu tanır ve nedenlerini açıklar | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Dış aydınlatma enerji verimliliğinin hangi yollarla gerçekleştirilebileceğini bilir ve değerlendirir | |||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Farklı spor tesisleri için aydınlatma uygulamalarının neye göre yapılacağını bilir ve değerlendirir | |||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Dış aydınlatma projelerinin simülasyonunu ve/veya elektriksel çizimlerini yapan paket programları tanır ve kullanır | |||||||||||||||||||||||||||||||
11 | Farklı dış aydınlatma uygulamalarında uygun çözüm yolunu seçer |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Proje / Tasarım | 50 |
1. Ara Sınav | 30 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Proje / Tasarım | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |