Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Biyomedikal Sistemler | EEM 424 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÖZHAN ÖZKAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İnsan vücudunda oluşan biyolojik işaretlerin elde edilmesinde kullanılan çeşitli cihazların yapısı, çalışma prensipleri, matematiksel temelleri ile birlikte bu işaretlerin sayısal işaret işleme teknikleri ile işlenmesi. |
Dersin İçeriği | Çok boyutlu işaret işlemenin temelleri; Ultrasonik dalganın oluşumu, özellikleri, yapısı ve ultrason sistemlerinin kullanımı ve etkileri; X ışını üretilmesi, tipleri ve karakteristikleri, X ışını ölçümleri; Bilgisayarlı Tomografi yapısı ve görüntüleme teknikleri; Magnetik Rezonans ve Termal görüntüleme; Gama Kameralar; Nükleer tıp uygulamaları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çok boyutlu işaret işlemenin temel özelliklerini bilir. | Anlatım, | |
2 | Ultrasonik dalganın oluşumu, özellikleri, yapısı ve ultrason sistemlerinin kullanımı ve etkilerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | X ışını üretilmesi, tipleri ve karakteristikleri, X ışını ölçümlerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Magnetik Rezonans ve Termal görüntüleme, Bilgisayarlı Tomografi yapısı ve görüntüleme tekniklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Gama Kameralar ve Nükleer tıp uygulamaları ve Elektriksel Empedans Tomografisini bilir. | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çok boyutlu işaret işlemenin temel özellikleri | |
2 | Ultrasonik dalganın oluşumu, özellikleri | |
3 | Ultrasonografi sistemlerin yapısı | |
4 | Görüntüleme modları, ultrason kullanımı ve etkileri | |
5 | X ışını üretilmesi, X ışını tipleri, karakteristikleri | |
6 | X ışınının zayıflama etkisi, X ışını ölçümleri | |
7 | Bilgisayarlı Tomografi (CT) yapısı | |
8 | Bilgisayarlı Tomografinin matematiksel temelleri | |
9 | Magnetik Rezonans (MR) görüntüleme | |
10 | Termal görüntüleme tekniği | |
11 | Filtreler ve tarama tekniği | |
12 | Nükleer tıp uygulamaları | |
13 | Gama kameralar | |
14 | Elektriksel Empedans Tomografisi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. İ.Karagöz, O.Eroğul, Tıbbi Görüntüleme Sistemleri, Ankara, Haberal Eğitim Vakfı, 1998 |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çok boyutlu işaret işlemenin temel özelliklerini bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Ultrasonik dalganın oluşumu, özellikleri, yapısı ve ultrason sistemlerinin kullanımı ve etkilerini bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | X ışını üretilmesi, tipleri ve karakteristikleri, X ışını ölçümlerini bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Magnetik Rezonans ve Termal görüntüleme, Bilgisayarlı Tomografi yapısı ve görüntüleme tekniklerini bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Gama Kameralar ve Nükleer tıp uygulamaları ve Elektriksel Empedans Tomografisini bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |