Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sistem Dinamiği ve Kontrolü | MKM 311 | 5 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. RECEP KOZAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ÖMER KADİR MORGÜL, Prof.Dr. RECEP KOZAN, Doç.Dr. HÜSEYİN DAL, Dr.Öğr.Üyesi AYSUN EĞRİSÖĞÜT TİRYAKİ, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Mustafa Eroğlu, Arş. Gör. Mehmet Emin Sayan |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sistem Dinamiği ve Otomatik Kontrol temel kavramlarının öğretilmesi |
Dersin İçeriği | Giriş, Laplace Dönüşümleri, Sistem Dinamiği, Transfer Fonksiyonu, Matematik Modeller, Geçici Rejim Cevabı, Kontrol Elemanları, Kapalı Çevrimli Kontrol, Kararlılık |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Laplace dönüşümlerini kullanarak diferansiyel denklemleri çözer | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Çeşitli fiziksel sistemlerin matematik modellerini çıkarır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
3 | Bir fiziksel sistemin transfer fonksiyonunu ve blok diyagramını oluşturur | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
4 | Geçici rejim ve sürekli rejim cevabını yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
5 | Kontrol organlarının çalışma prensiplerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
6 | Kararlılık kriterlerini kullanarak kontrol sisteminin kararlılığını yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve temel kavramlar;Birim Sistemleri | Fizik ders notları gözden geçirilecek |
2 | Laplace Dönüşümleri, Düz Laplace İşlemleri; Laplace Dönüşümü | Matematik ders notları gözden geçirilecek [1] Sayfa 30-54 |
3 | Ters Laplace Dönüşümü;Ters Laplace dönüşümü | [1] Sayfa 54-62 |
4 | Transfer Fonksiyonları, Lineer Dif. Denklemlerin Laplace Dönüşümü ile Çözümü | [1] Sayfa 54-63 |
5 | Blok Diyagramları | [1] Sayfa 105-139 |
6 | Çeşitli Fiziksel Sistemlerin Matematik Modellerinin Çıkarılması; Newton’un Hareket Yasaları | [1] Sayfa 68-95 |
7 | Çeşitli Fiziksel Sistemlerin Matematik Modellerinin Çıkarılması; Newton’un Hareket Yasaları | [1] Sayfa 68-95 |
8 | Geçici Rejim Cevabı | [1] Sayfa 163-176 |
9 | Kontrol Elemanları ve Tipleri | [1] Sayfa 177-191 |
10 | Laboratuvar uygulamaları | |
11 | Uygulamalar | |
12 | Kapalı Çevrimli Kontrol | [1] Sayfa 192-210 |
13 | Kontrol Sistemlerinin Kararlılığı | [1] Sayfa 221-234 |
14 | Uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Özdaş, N., Dinibütün, T., Kuzucu, A., ´Otomatik Kontrol´,İTÜ Kütüphanesi sayı:1373 (Birsen Yayınevi tarafından yeniden basılmıştır). |
Ders Kaynakları | [2] Ogata., K., ´Modern Control Engineering´,Prentice-Hall International Editions. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Laplace dönüşümlerini kullanarak diferansiyel denklemleri çözer | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
2 | Çeşitli fiziksel sistemlerin matematik modellerini çıkarır | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
3 | Bir fiziksel sistemin transfer fonksiyonunu ve blok diyagramını oluşturur | 4 | 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
4 | Geçici rejim ve sürekli rejim cevabını yorumlar | 4 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
5 | Kontrol organlarının çalışma prensiplerini bilir | 3 | 3 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
6 | Kararlılık kriterlerini kullanarak kontrol sisteminin kararlılığını yorumlar | 3 | 3 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 90 |
1. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 242 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |