Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hidrolik Makinalar | MKM 304 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | MKM 301 Akışkanlar Mekaniğinin alınması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Hidrolik Pnömatik Sİstemler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÜNAL UYSAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı Hidrolik Makinalar hakkında bilgi sah,ibi olmak ve Hidrolik Makinaların (Pompa ve Türbinlerin) tasarımı hakkında detaylı bilgi sahiibi olmaktır. |
Dersin İçeriği | Hidrolik Makinalar ana denklemi (Euler), giriş ve çıkış hız üçgenleri, hidrolik makinalarda benzerlik, özgül hız, santrifüj pompanın kısma eğrisi, pompa tasarımı, pompların ve boru sisteminin paralel ve seri bağlanması, hidrolik türbinler hakkında bilgi ve türbin secimi, hidrolik türbinlerin tasarımı, hidrolik makinalarda kavitasyon. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hidrolik Makinalar ana denklemi (Euler), giriş ve çıkış hız üçgenlerinin elde edilmesi. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
2 | Hidrolik makinalarda benzerlik, özgül hızın öğrenilmesi. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
3 | Santrifüj pompa kısma eğrisinin elde elde edilmesi. | Eğitsel Oyun, | |
4 | Santrifüj pompa tasarımı yapılması. | Gözlem, | |
5 | Pompaların ve boru sisteminin paralel ve seri bağlanmasının öğrenilmesi. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
6 | Hidrolik türbinler hakkında bilgi ve türbin seçiminin yapılması. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
7 | Hidrolik türbinlerin tasarımının yapılması | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
8 | Hidrolik makinalarda kavitasyon. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Süreklilik Denklemi, Bernoulli Denklemi, Enerji Denklemi, Kayıplar | 1. Hafta Sunumu |
2 | Pompaların Sınıflandırılması, Santrifüj-Dişli-Paletli ve Pistonlu Pompalar, Pompalarda Manometrik Basma Yükseliği ve Güç | 2. Hafta Sunumu |
3 | Kayıp eğrileri ve denklemleri, Pompaların karakteristik eğrilerinin çizimi | 3. Hafta Sunumu |
4 | Seri ve Paralel bağlı pompaların çalışma karekteristlikleri | 4. Hafta Sunumu |
5 | Laboratuvar Deneyi I (Santrifüj Pompa) | Deney Föyü |
6 | Kavitasyon | 6. Hafta Sunumu |
7 | Giriş-Çıkış hız üçgenleri | 7. Hafta Sunumu |
8 | Tanım sayısı, Benzeşim oranları | 8. Hafta Sunumu |
9 | Pompa büyüklüklerinin hesaplanması | 9. Hafta Sunumu |
10 | Bir Santrifüj Pompanın Projelendirilmesi | 10. Hafta Sunumu |
11 | Türbinlerin Sınıflandırılması, Net düşü ve Türbinde Güç | 11. Hafta Sunumu |
12 | Pelton ve BankiTürbini Ana Boyutlandırılması | 12. Hafta Sunumu |
13 | Francis ve Kaplan Türbini Ana Boyutlandırılması | 13. Hafta Sunumu |
14 | Laboratuvar Deneyi II (Francis Türbini) | Deney Föyü |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Hidrolik Makinalar Ders Notları Prof.Dr. İsmail ÇALLI, Sakarya Üniversitesi. |
Ders Kaynakları | 1- Hidrolik Makinalar, Prof.Dr. İrfan KARAGÖZ, Uludağ Üniversitesi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hidrolik Makinalar ana denklemi (Euler), giriş ve çıkış hız üçgenlerinin elde edilmesi. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Hidrolik makinalarda benzerlik, özgül hızın öğrenilmesi. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Santrifüj pompa kısma eğrisinin elde elde edilmesi. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Santrifüj pompa tasarımı yapılması. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Pompaların ve boru sisteminin paralel ve seri bağlanmasının öğrenilmesi. | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Hidrolik türbinler hakkında bilgi ve türbin seçiminin yapılması. | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Hidrolik türbinlerin tasarımının yapılması | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Hidrolik makinalarda kavitasyon. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Kısa Sınav | 1 | 6 | 6 |
Ödev | 1 | 16 | 16 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |