Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Endüstriyel Gürültü ve Titreşim Kontrolü MKM 450 8 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÖMER KADİR MORGÜL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Titreşim ve gürültü kontrolünün temellerini ve makina mühendisliği uygulamalarındaki yerini ve önemini tanıtmak. Titreşim ve gürültü kontrolü analizlerinde kullanılan yöntemleri öğretmek. Titreşim ve gürültü ölçümleri gerçekleştirmek.

Dersin İçeriği

Temel Ses Bilgisi, Ses Yüksekliği ve Gürültü Ölçütü, Gürültünün İnsanlar Üzerindeki Etkileri, Gürültü Denetim, Ölçütleri. Gürültü Ölçüm cihazlarının kullanılması ve öğrencinin bizzat uygulaması. Endüstriyel Gürültü Kaynaklarının Ses Gücü Düzeyleri, Serbest Alanda Sesin Yayılması, Yankılanma Alanında Sesin Yayılması, Gürültü Kontrolü, Titreşim Yalıtım ve Titreşim Sönümlemesiyle Gürültü Kontrolu. Titreşim Ölçüm cihazlarının kullanılması ve öğrencinin bizzat uygulaması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Temel ses ve titreşim terimlerini tanımlayabilir. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Eğitsel Oyun, Anlatım,
2 Ses, gürültü ve titreşim ile ilgili hesap aritmetiğini örneklerle açıklayabilir. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Ses, gürültü ve titreşimi değerlendirmede kullanılan ölçütleri açıklayabilir. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun,
4 Sesin sayısallaştırılmasını anlatabilir. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Titreşim ve gürültünün insanlar üzerindeki etkisini açıklayabilir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Temel seviyede gürültü ve titreşim yalıtımı hesaplamalarını yapabilir. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Ülkemizdeki ve Avrupa’daki gürültü standartlarının içeriğini kavrayabilir. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
8 Gürültü Ölçüm cihazlarının kullanabilir. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun,
9 Titreşim Ölçüm cihazlarının kullanabilir. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Gürültü, ses ve titreşimle ilgili temel kavramlar Önceki Haftada Verilen Çalışmalar
2 Sesin sayısallaştırılması, ses gücü, basıncı, şiddeti, Düzey, dB, RMS vb. Önceki Haftada Verilen Çalışmalar
3 FFT, oktav bantları, bant basıncı Önceki Haftada Verilen Çalışmalar
4 İnsanın sesi algılaması, NC, PNC, NR, Lt, Leq, SEL Önceki Haftada Verilen Çalışmalar
5 İnsanın sesi algılaması, NC, PNC, NR, Lt, Leq, SEL Önceki Haftada Verilen Çalışmalar
6 Endüstriyel gürültü kaynaklarının ses gücü düzeyleri Önceki Haftada Verilen Çalışmalar
7 Gürültü ölçümü ve ölçüm kriterleri Önceki Haftada Verilen Çalışmalar
8 Serbest ve yankılanım alanında sesin yayılması Önceki Haftada Verilen Çalışmalar
9 Açık ve kapalı alanlarda ses ve gürültü için yönetmelikler Ölçüm Cihazlarının kullanımı Önceki Haftada Verilen Çalışmalar
10 Duvar, Hücre ve Bariyerlerle gürültü kontrolu Önceki Haftada Verilen Çalışmalar
11 Kaynağında gürültü kontrolu Önceki Haftada Verilen Çalışmalar
12 Makine ayaklarının titreşim açısından tasarımı Önceki Haftada Verilen Çalışmalar
13 Titreşim Ölçüm Cihazlarının tanıtımı ve kullanımı Önceki Haftada Verilen Çalışmalar
14 Yüzeylerin titreşim kontrolu Önceki Haftada Verilen Çalışmalar
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Dersi ders notları, Doç. Dr. Ömer K. MORGÜL

Ders Kaynakları

[2] Özgüven, Nevzat, “Endüstriyel Gürültü Kontrolu”, Türkiye Makine Mühendisleri Odası, 1984 ve Akustik Derneği Yayını, 2014

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Temel ses ve titreşim terimlerini tanımlayabilir.
2 Ses, gürültü ve titreşim ile ilgili hesap aritmetiğini örneklerle açıklayabilir.
3 Ses, gürültü ve titreşimi değerlendirmede kullanılan ölçütleri açıklayabilir.
4 Sesin sayısallaştırılmasını anlatabilir.
5 Titreşim ve gürültünün insanlar üzerindeki etkisini açıklayabilir.
6 Temel seviyede gürültü ve titreşim yalıtımı hesaplamalarını yapabilir.
7 Ülkemizdeki ve Avrupa’daki gürültü standartlarının içeriğini kavrayabilir.
8 Gürültü Ölçüm cihazlarının kullanabilir.
9 Titreşim Ölçüm cihazlarının kullanabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
Toplam 20
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 1 8 8
Ödev 1 0 0
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 131
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,24
Dersin AKTS Kredisi 4