Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yakıtlar ve Yanma MKM 458 8 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Enerji dönüşümünde en yaygın metot olarak kullanılan Yanma fenomeni günümüzde, üzerinde çok yoğun bir şekilde çalışılan ve uygulama alanları giderek yaygınlaşan bir konudur. Yanma, ulaşım amaçlı araçlarda olduğu kadar, sanayinin birçok işleminde kullanabildiği için yanmanın 0, 1, ve çok boyutlu modellerle ve deneysel olarak bilimsel ve pratik yönlerinin incelenmesi önemli bir konuları hakkında öğrencileri yetiştirmektir.
Dersin İçeriği Bu ders yanma konusunda temel bilgileri öğrencilere aktarmak olduğu kadar, öğrenciye yanmanın söz konusu olduğu pratik alanlarda nasıl HAD yaklaşımıyla simüle edilebileceğinin öğretmek üzere hazırlanmıştır. Ana hatlarıyla;
1-) İçten yanmalı motorlarda yanmanın teorisinin öğrenilmesi
2-) Simülsayon laboratuvarları ve atölyelerdeki çalışmalarla birlikte pratik becerilerin geliştirilmesi
3-) Öğrencileri birer tasarım çalışması yaptırıp sundurmak ve böylece simülasyon becerilerinin yanında sunum yeteneklerinin de geliştirilmesi
çalışmalarını içermektedir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yanmanın 0 boyutlu modellenmesi Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Yanmanın 1 boyutlu modellenmesi Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
3 Yanmanın çok boyutlu modellenmesi Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 Yanmanın kimyasal kinetik modellenmesi
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yakıtlar
2 Yanma
3 Yanmanın Uygulama Alanları
4 Yakıtlar ve yanmanın deneysel inceleme metotları
5 Yakıtlar ve yanmanın hesaplamalı inceleme metotları
6 0-boyutlu modelleme teknikleri
7 Çok boyutlu modelleme teknikleri
8 Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği Yazılımları
9 Takım çalışması: Yanma odası tasarımı ve simülasyonu
10 Seçilen motorda yanma odası tasarımı
11 Seçilen motorda yanma optimizasyonu
12 Seçilen motorda emisyon optimizasyonu
13 Yıl içi Sınavı
14 Öğrenci Sunumları
Kaynaklar
Ders Notu [1] Doç. Dr. Hakan Serhad SOYHAN, Yakıtlar ve Yanma Ders Notları, 2013
[2] Computational Fluid Dynamics for Engineers: From Panel to Navier-Stoke. Cebeci, Tuncer, Horizons Pub. Inc., 2005
[3] Principles of Combustion, Kenneth Kuan-yun Kuo, Wiley-Interscience; 2nd edition, 2005
[4] An Introduction to Combustion, Stephen R. Turns, McGraw-Hill Publishing Co.; 2nd edition, 2000
[5] J. Warnatz, U. Maas, R. W. Dibble: ´Combustion;Physical and Chemical Fundamentals, Modeling and Simulation, Experiments, Polutant Formation´, Springer, 1996
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Yanmanın 0 boyutlu modellenmesi
2 Yanmanın 1 boyutlu modellenmesi
3 Yanmanın çok boyutlu modellenmesi
4 Yanmanın kimyasal kinetik modellenmesi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 4 4
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 137
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,48
Dersin AKTS Kredisi 4