Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kontrol Sistemleri Simülasyonu MKM 463 7 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri

Sistem Dinamiği ve Kontrol Dersinin alınmış olması tavsiye edilir.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

MATLAB yazılımı kullanılarak Kontrol Sistemlerinin Modellenmesi ve Simülasyonunun öğretilmesi.

Dersin İçeriği

Giriş, Vektör ve Matris İşlemleri, Grafik Çizdirme, Matematik Model Oluşturma, Blok Diyagramı İndirgeme, Geçici ve Sürekli Rejim Cevabı, Kararlılık, SIMULINK Uygulamaları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 MATLAB programı ile temel matematiksel işlemleri yapar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma,
2 Bilgisayar desteği ile matematik model oluşturur Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Eğitsel Oyun,
3 Oluşturduğu modellerin simülasyonunu gerçekleştirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gözlem,
4 Geçici rejim cevaplarını oluşturur Soru-Cevap, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gözlem, Anlatım,
5 Sürekli rejim cevaplarını oluşturur Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gözlem,
6 SIMULINK ile modelleme yapar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Matlab ile temel matematiksel işlemler
2 Basit kesirlere ayırma, sıfır ve pollerin bulunması
3 Transfer fonksiyonları, fiziksel sistemlerin modellenmesi
4 Durum uzayı modeli, durum uzayı modelinden trasnfer fonksiyonuna geçiş
5 Blok diyagramlarının indirgenmesi
6 Geçici cevap analizi, basamak cevabı
7 Rampa ve impuls cevabı, değişik girişlerin cevabı
8 PID kontrolör ve tasarımı
9 Kontrol sistem tasarımı ve simulasyonu
10 Kök-yer Eğrisi Analizi
11 Kontrol Sistemlerinin Kararlılık Analizi
12 Kontrol Sistemlerinin SIMULINK Ortamında Tasarlanması
13 Kontrol Sistemlerinin SIMULINK Ortamında Tasarlanması
14 Uygulamalar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] İbrahim Yüksel, "MATLAB ile Mühendislik Sistemlerinin Analizi ve Çözümü", Dora Yayıncılık.
[2] Ogata, K., “Modern Control Engineering”
[3] Bishop, R., H., “Modern Control Systems”

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 MATLAB programı ile temel matematiksel işlemleri yapar
2 Bilgisayar desteği ile matematik model oluşturur
3 Oluşturduğu modellerin simülasyonunu gerçekleştirir
4 Geçici rejim cevaplarını oluşturur
5 Sürekli rejim cevaplarını oluşturur
6 SIMULINK ile modelleme yapar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
1. Proje / Tasarım 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 1 4 4
Proje / Tasarım 1 24 24
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 123
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,92
Dersin AKTS Kredisi 4