Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İklimlendirme Esasları ve Tasarım MKM 446 8 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HASAN KÜÇÜK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İklimlendirmenin temel kavramları ve psikrometrik diyagram, konfor ve endüstri klimasının önemi ve soğutma yükü hesapları, klima sistemleri ve elemanları konularında hesaplama, tasarım ve seçim yeteneğinin kazandırılması.

Dersin İçeriği

Klima sistemleri. Nemli havanın özellikleri ve psikrometrik diyagram. Isıl konfor ve iç hava kalitesi. Soğutma yükü (ısı kazancı) hesabı. CLTD/SCL/CLF yöntemleri. Klima çevrimleri. Birleşik ısı ve kütle geçişi. Soğutma kuleleri. Nem alıcı yüzeylerde ısı ve kütle geçişi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Nemli hava hakkında temel bilgileri kavrar Anlatım, Tartışma,
2 Psikrometrik diyagramı öğrenir Tartışma, Anlatım, Gezi / Gözlem,
3 Soğutma yükü (ısı kazancı) hesaplarını yapar Tartışma, Anlatım, Gözlem,
4 Klima sistemleri ve çevrimlerini öğrenir Tartışma, Anlatım, Gezi / Gözlem,
5 Soğutma kuleleri ve soğutucu yüzeyleri tasarlar Tartışma, Anlatım,
6 Klima tesisatını tasarlar Tartışma, Anlatım, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İklimlendirmenin tanıtımı ve ısıl konfor
2 Nemli havanın özellikleri
3 Psikrometrik diyagram
4 Isıtma, soğutma ve nemlendirme işlemleri
5 Soğutma yükü hesap yöntemleri, iç ve dış tasarım şartları
6 CLTD/SCL/CLF yöntemleri ile soğutma yükü hesabı
7 CLTD/SCL/CLF yöntemleri ile soğutma yükü hesabı
8 Klima çevrimleri
9 Klima çevrimleri
10 İklimlendirme sistemleri
11 İklimlendirme sistemleri
12 Isı ve kütle geçişi
13 Soğutma kuleleri
14 Nem alıcı yüzeyler
Kaynaklar
Ders Notu

1.İklimlendirme Esasları ve Uygulamaları, Recep Yamankaradeniz, İlhami Horuz, Salih Coşkun, Ö. Kaynaklı, N. Yamankaradeniz, Dora yayıncılık. Bursa 2015.

Ders Kaynakları

1. Klima Tesisatı, MMO yayını
2. İklimlendirme Esasları, Çeviren Prof.Dr.Osman F.Genceli
3. Klima Tesisatı, Isısan Yayını
4. Heating Ventilating, And Air Conditioning Analysis and Design, Face, C. McQuiston, Jerald, D. Parker, Jeffrey D. Spitler

5. Howell, R.H., Sauer, H.J., Coad W.J.: Principles of Heating, Ventilating and Air Conditioning, ASHRAE, 1998.
6. ASHRAE Handbook: Fundamentals, 2001.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; X
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. X
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; X
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi. X
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, X
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. X
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. X
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; X
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Nemli hava hakkında temel bilgileri kavrar
2 Psikrometrik diyagramı öğrenir
3 Soğutma yükü (ısı kazancı) hesaplarını yapar
4 Klima sistemleri ve çevrimlerini öğrenir
5 Soğutma kuleleri ve soğutucu yüzeyleri tasarlar
6 Klima tesisatını tasarlar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
Toplam 10
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 1 4 4
Proje / Tasarım 1 20 20
Final 1 6 6
Ödev 1 6 6
Toplam İş Yükü 122
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,88
Dersin AKTS Kredisi 4