Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İklimlendirme Esasları ve Tasarım | MKM 446 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HASAN KÜÇÜK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İklimlendirmenin temel kavramları ve psikrometrik diyagram, konfor ve endüstri klimasının önemi ve soğutma yükü hesapları, klima sistemleri ve elemanları konularında hesaplama, tasarım ve seçim yeteneğinin kazandırılması. |
Dersin İçeriği | Klima sistemleri. Nemli havanın özellikleri ve psikrometrik diyagram. Isıl konfor ve iç hava kalitesi. Soğutma yükü (ısı kazancı) hesabı. CLTD/SCL/CLF yöntemleri. Klima çevrimleri. Birleşik ısı ve kütle geçişi. Soğutma kuleleri. Nem alıcı yüzeylerde ısı ve kütle geçişi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Nemli hava hakkında temel bilgileri kavrar | Anlatım, Tartışma, | |
2 | Psikrometrik diyagramı öğrenir | Tartışma, Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
3 | Soğutma yükü (ısı kazancı) hesaplarını yapar | Tartışma, Anlatım, Gözlem, | |
4 | Klima sistemleri ve çevrimlerini öğrenir | Tartışma, Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
5 | Soğutma kuleleri ve soğutucu yüzeyleri tasarlar | Tartışma, Anlatım, | |
6 | Klima tesisatını tasarlar | Tartışma, Anlatım, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İklimlendirmenin tanıtımı ve ısıl konfor | |
2 | Nemli havanın özellikleri | |
3 | Psikrometrik diyagram | |
4 | Isıtma, soğutma ve nemlendirme işlemleri | |
5 | Soğutma yükü hesap yöntemleri, iç ve dış tasarım şartları | |
6 | CLTD/SCL/CLF yöntemleri ile soğutma yükü hesabı | |
7 | CLTD/SCL/CLF yöntemleri ile soğutma yükü hesabı | |
8 | Klima çevrimleri | |
9 | Klima çevrimleri | |
10 | İklimlendirme sistemleri | |
11 | İklimlendirme sistemleri | |
12 | Isı ve kütle geçişi | |
13 | Soğutma kuleleri | |
14 | Nem alıcı yüzeyler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1.İklimlendirme Esasları ve Uygulamaları, Recep Yamankaradeniz, İlhami Horuz, Salih Coşkun, Ö. Kaynaklı, N. Yamankaradeniz, Dora yayıncılık. Bursa 2015. |
Ders Kaynakları | 1. Klima Tesisatı, MMO yayını 5. Howell, R.H., Sauer, H.J., Coad W.J.: Principles of Heating, Ventilating and Air Conditioning, ASHRAE, 1998. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | X | |||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | X | |||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Nemli hava hakkında temel bilgileri kavrar | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Psikrometrik diyagramı öğrenir | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Soğutma yükü (ısı kazancı) hesaplarını yapar | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Klima sistemleri ve çevrimlerini öğrenir | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Soğutma kuleleri ve soğutucu yüzeyleri tasarlar | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Klima tesisatını tasarlar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 10 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Proje / Tasarım | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |