Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mühendislik Jeolojisi | JFM 210 | 4 | 2 + 1 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ŞEFİK RAMAZANOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Jeolojinin mühendislik uygulamalarındaki anlamını, yerini ve önemini kavramak. |
Dersin İçeriği | Kayaların mühendislik özellikleri, Zeminlerin fiziksel ve mekanik özellikleri, Kayaçların mühendislikteki sınıflandırılması, Süreksizlikler ve mühendislikte önemi, Kitle Hareketleri, Haritalar ve kullanımları, Baraj jeolojisi, Tünel jeolojisi, Temel jeolojisi, Kazılar ve kazıların sağlamlaştırılması, Yeraltı sularının mühendislik işlerine etkisi, Kent planlamasında mühendislik jeolojisi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mühendislik jeolojisinin ilgilendiği konuları bilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Zeminlerin mühendislik özelliklerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Mühendislik projelerinin yer seçiminde uygulanan jeolojik-jeoteknik çalışmaların önemini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Süreksizliklerin mühendislik işlerine olan etkilerini kavrar | Bireysel Çalışma, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mühendislik kavramı, Mühendislik Jeolojinin Doğuşu ve Gelişimi | |
2 | Kaya ortamları | |
3 | Zemin ortamları | |
4 | Kayaçların Mühendislik Açısından Sınıflandırılması | |
5 | Süreksizlikler ve Mühendislikte Önemi | |
6 | Kütle Hareketleri | |
7 | Temel Jeolojisi | |
8 | Tünel Jeolojisi | |
9 | Baraj Jeolojisi | |
10 | Kazılar ve Kazıların Sağlamlaştırılması, İyileştirme, destekleme. | |
11 | Mühendislik Jeolojisi Haritaları ve Kullanımları | |
12 | Yeraltı sularının Mühendislik İşlerine Etkisi | |
13 | Doğal tehlikeler, doğal afetler ve zarar azaltma kapsamında Mühendislik jeolojisi. | |
14 | Kent Planlamasında Mühendislik Jeolojisi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Mühendislik Jeolojisi, Prof. Dr. Kemal Erguvanlı, Seç Kitabevi, İstanbul, 1994. |
Ders Kaynakları | Tarbuck, E. J., Lutgens, F. K., and Tasa, D., 2014. Earth, An Introduction to Physical Geology, Pearson, New Jersey, 876p. (Eleventh Edition) Bell, F. G., 2007. Engineering Geology, Elsevier, 581p. Manual, Integration of Earth Science Data to Spatial Planning, 2006, Publication of Republic of Turkey, Ministry of Public Works and Settlement, 166p. Manual, Seismic Microzonation for Municipalities, 2004, Publication of Republic of Turkey, Ministry of Public Works and Settlement, 131p. Waltham, T., 2009. Foundations of Engineering Geology, Spon Press, New York, 98 p. (Third Edition) Twiss, R. J. and Moores, E. M., 2007. Structural Geology, W. H. Freeman & Company, New York, 736p. Ulusay, R., 2010. Uygulamalı Jeoteknik Bilgiler, TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası Yayınları:38, 458p. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mühendislik jeolojisinin ilgilendiği konuları bilir | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Zeminlerin mühendislik özelliklerini kavrar | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Mühendislik projelerinin yer seçiminde uygulanan jeolojik-jeoteknik çalışmaların önemini kavrar | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Süreksizliklerin mühendislik işlerine olan etkilerini kavrar | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
1. Ara Sınav | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 117 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |