Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Gravimetri JFM 439 7 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MAHİR IŞIK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Gravite kuvveti ile potansiyel arasındaki ilişkinin anlatılması, yerin gravimetrik özelliklerinin belirlenmesi ve gravite ölçü aletlerinin tanıtımı.

Dersin İçeriği

Evrensel gravitasyon kanunu, gravite kuvveti ve potansiyeli; Newton potansiyeli, logaritmik potansiyel, eş potansiyel yüzeyler, Gauss ve Laplace teoremleri, jeoid, Clairaut teoremi, normal gravite, yassı disk, silindirik kompartman, daire kesitli halka, içi dolu küre vb. modellerin çekim ve potansiyel ifadeleri, izostazi teoremleri, mutlak ve bağıl gravite ölçü aletleri, aletlerin drift etkileri, alet sabitinin bulunması.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Gravitede potansiyel ve kuvvet ilişkisini açıklar, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
2 Newton ve logaritmik potansiyeli ayırt eder, Anlatım, Soru-Cevap,
3 Gauss ve Laplece teoremlerini yorumlar, Anlatım, Soru-Cevap,
4 İzostazi teoremlerini açıklar, Anlatım, Soru-Cevap,
5 Yerin gravimetrik özelliklerini tanımlar, Anlatım, Soru-Cevap,
6 Gravite ölçü aletlerini, çalışma prensiplerini ve özelliklerini ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Evrensel gravitasyon kanunu
2 Gravite kuvveti ve potansiyeli
3 Newton potansiyeli, logaritmik potansiyel
4 Eş potansiyel yüzeyler
5 Gauss ve Laplace teoremleri
6 Jeoid, Clairaut teoremi, normal gravite
7 Yassı disk modelinin çekim ve potansiyel ifadesi
8 Silindirik kompartman modelinin çekim ve potansiyel ifadesi
9 Daire kesitli halka, içi dolu küre vb. modellerin çekim ve potansiyel ifadeleri
10 Daire kesitli halka, içi dolu küre vb. modellerin çekim ve potansiyel ifadeleri
11 İzostazi teoremleri
12 Mutlak ve bağıl gravite ölçü aletleri
13 Mutlak ve bağıl gravite ölçü aletleri
14 Aletlerin drift etkileri, alet sabitinin bulunması
Kaynaklar
Ders Notu

Derleme notlar (Dr.Öğr.Üyesi Mahir IŞIK)

Ders Kaynakları

1. ERDEN, F., 1979. Uygulamalı gravite. M.T.A. yayınları, no.21, Ankara.
2. NETTLETON, L.L., 1971. Elementary gravity and magnetics for geologists
and seismologists. Society of Exploration Geophysicists.
3. SAZHINA, N. and GRUSHINSKY, N., 1971. Gravity Prospecting. Mir
Publishers, Moscow.
4. TELFORD,W.M., GELDARD, L.P., SHERIFF, R.E. and KEYS, D.A.,1976.
Applied Geophysics, Cambridge University Press.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; X
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; X
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Gravitede potansiyel ve kuvvet ilişkisini açıklar, 5
2 Newton ve logaritmik potansiyeli ayırt eder, 3 2 1
3 Gauss ve Laplece teoremlerini yorumlar, 3 2 1
4 İzostazi teoremlerini açıklar, 5
5 Yerin gravimetrik özelliklerini tanımlar, 3 2 1
6 Gravite ölçü aletlerini, çalışma prensiplerini ve özelliklerini ayırt eder. 4 1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 15 15
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 109
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,36
Dersin AKTS Kredisi 4