Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Paleosismoloji | JFM 431 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜNAY BEYHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi GÜNAY BEYHAN, |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Aktif tektonik çalışmalarda depremlerin tarihçelerini belirlemek ve riskli bölgelerdeki deprem tekrarlanma aralıklarını anlamak hem insan yaşamı hem de ülke ekonomisi açısından çok önemlidir. Özellikle son birkaç bin yıl içinde meydana gelmiş depremlerin özelliklerinin bilinmesinde kullanılan en etkili yöntem trenç çalışmalarıdır. Trenç çalışmaları ile eski depremlerin yolaçtığı tahribatların büyüklüğü, tekrarlanma aralıkları belirlenerek gelecek için yaklaşımlar önerilir. Bütün bunların jeofizik mühendisliği öğrencilerine verilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Paleosismolojinin tarihçesi ve amaçları. Soft-sediment sınıflaması ve soft-sedimentlerde deformasyon. Paleosismotojide arazi teknikleri, trenç yeri belirlenmesi, trenç açma teknikleri. Volkanik rejimlerde paleosismoloji. Açılmalı tektonik rejimlerde paleosismoloji; dünyadan ve Türkiye´den örnekler. Sıkışmalı tektonik rejimlerde paleosismoloji; dünyadan ve Türkiye´den örnekler. Doğrultu atımlı tektonik rejimlerde paleosismoloji; dünyadan ve Türkiye´den örnekler. Paleosismik analizlerde sıvılaşma yapılarının kullanılması. Paleosismik analizlerde heyelanların kullanılması. Paleosismolojide çökellerin ve olayların yaşlandırılma teknikleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, trenç yöntemini tasarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | |
2 | Öğrenciler, Dünyadan ve Türkiye´den elde edilmiş açılmalı tektonik örneklerini değerlendirir ve yorumlarlar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | |
3 | Öğrenciler, Dünyadan ve Türkiye´den elde edilmiş sıkışmalı tektonik örneklerini değerlendirir ve yorumlarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | |
4 | Öğrenciler, Dünyadan ve Türkiye´den elde edilmiş doğrultu atımlı tektonik örneklerini değerlendirir ve yorumlarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | |
5 | Öğrenciler, Paleosismik araştırmalarla sıvılaşma ve heyelanlarını tanır ve ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
6 | Öğrenciler, yaşlandırılma tekniklerini ayırt eder ve uygular | Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Paleosismolojinin tarihçesi ve amaçları | |
2 | Soft-sediment sınıflaması ve soft-sedimentlerde deformasyon | |
3 | Paleosismotojide arazi teknikleri | |
4 | Arazide trenç yerlerinin belirlenmesi ve trenç açma teknikleri Volkanik rejimlerde paleosismoloji | |
5 | Açılmalı tektonik rejimlerde paleosismoloji | |
6 | Dünyada ve Türkiye´den açılmalı tektonik yapılan örnekleri | |
7 | Sıkışmalı tektonik rejimlerde paleosismoloji | |
8 | Dünyadan ve Türkiye´den sıkışmalı tektonik örnekleri | |
9 | Doğrultu atımlı tektonik rejimlerde paleosismoloji | |
10 | Doğrultu atımlı tektonik rejimlerde paleosismoloji | |
11 | Dünyadan ve Türkiye´den doğrultu atımlı tektonik örnekleri | |
12 | Paleosismik analizlerde sıvılaşma yapılarının kullanılması | |
13 | Paleosismik analizlerde heyelanların kullanılması | |
14 | Paleosismolojide çökellerin ve olayların yaşlandırılma teknikleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Paleosismoloji, Sakarya Üniversitesi, Ders Notu |
Ders Kaynakları | Costa, J.E. and Fleischer, P.J., 1984. Developments and Applications of Geomorphology. Springer, Berlin. Crone, A.G. and Omdahl, E.M., 1987. Direction in Paleoseismology. USGS Open File Report. Hancock, P.L., Yeats, R.S. and Sanderson, D.J., 1991. Characteristics of Active Fault. J. Str. Geol., 13. Krinitzsky, E.L. and Slemmons, D.B., 1990. Neotectonics in Earthquake Evolution. GSA Rew. Eng. Geol., 8. McCalpin, J., 1996. Paleoseismology. Academic Press, San Diego. Mogi, K. 1985. Earthquake Prediction. Academic Press. Tokyo. Morisawa, M. and Hack, J.T., 1985. Tectonic Geomorphology. Allen & Unwin, Boston. Simpson, D. and Richards, P., 1981. Earthquake Prediction: An International Review. AGU, 4. Stewart, I.S. and Vita-Finzi, C., 1993. Neotectonics and Active Faulting. Z. Geomorph. Suppl. v. 94. Wallace, R.E., 1986. Active Tectonics. National Academy Pres. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, trenç yöntemini tasarlar | 4 | 5 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
2 | Öğrenciler, Dünyadan ve Türkiye´den elde edilmiş açılmalı tektonik örneklerini değerlendirir ve yorumlarlar | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
3 | Öğrenciler, Dünyadan ve Türkiye´den elde edilmiş sıkışmalı tektonik örneklerini değerlendirir ve yorumlarlar | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
4 | Öğrenciler, Dünyadan ve Türkiye´den elde edilmiş doğrultu atımlı tektonik örneklerini değerlendirir ve yorumlarlar | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
5 | Öğrenciler, Paleosismik araştırmalarla sıvılaşma ve heyelanlarını tanır ve ayırt eder | 5 | 5 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
6 | Öğrenciler, yaşlandırılma tekniklerini ayırt eder ve uygular | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 9 | 9 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |