Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Gravitede Özel Uygulamalar JFM 423 7 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MAHİR IŞIK
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MAHİR IŞIK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Gravite yönteminin daha çok ekonomik amaca yönelik özel uygulama alanlarının tanıtılması ve detay bilgilerin aktarılması.

Dersin İçeriği

Gravite yöntemi ile hidrokarbon, mineral ve tuz domu aramaları, arkeolojik ve hidrojeolojik araştırmalar, mühendislik uygulamaları, yeraltı boşluklarının tespiti vb. özel uygulamalar.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Gravite yönteminin ekonomik amaca yönelik uygulama alanlarını tanımlar, Anlatım, Soru-Cevap,
2 Tuz domu ve hidrokarbon araştırmalarını yorumlar, Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
3 Mineral araştırmalarını yorumlar, Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
4 Arkeolojik araştırmaları yorumlar, Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
5 Yeraltı boşluklarını tespit eder, Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
6 Toplumsal ve çevresel sorunlara yöntem ile çözüm getirir. Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Araştırmaya yönelik hedef tanımlaması
2 Uygun profil seçimi
3 İstasyon aralıklarının belirlenmesi
4 Tuz domlarının araştırılması
5 Hidrokarbon (kömür,gaz, petrol) araştırmaları
6 Hidrokarbon (kömür,gaz, petrol) araştırmaları
7 Mineral araştırmaları
8 Mühendislik uygulamaları
9 Yeraltı boşluklarının tespiti
10 Arkeolojik araştırmalar
11 Hidrojeolojik uygulamalar
12 Özel rejyonal çalışmalar,volkanik incelemeler
13 Gravitenin diğer özel uygulamaları
14 Gravitenin diğer özel uygulamaları
Kaynaklar
Ders Notu

Derleme notlar (Dr.Öğr.Üyesi Mahir IŞIK)

Ders Kaynakları

1. BLIZKOVSKY,M., 1979. Processing and applications of microgravity surveys. Geophysical Prospecting 27, 848-861.
2. COLLEY, G.C., 1963. The detection of caves by gravity measurements. Geophysical Prospecting 11, 1-9.
3. REYNOLDS, J.M., 1997. An Introduction to Applied and Environmental Geophysics. John Wiley & Sons Ltd, England.
4. SAZHINA, N. and GRUSHINSKY, N., 1971. Gravity Prospecting. Mir Publishers, Moscow.
5. TELFORD, W.M., GELDART, L.P., SHERIFF, R.E. and KEYS, D.A. , 1976. Applied Geophysics. Cambridge Univ. Press.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; X
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; X
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; X
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Gravite yönteminin ekonomik amaca yönelik uygulama alanlarını tanımlar, 2
2 Tuz domu ve hidrokarbon araştırmalarını yorumlar, 4 2
3 Mineral araştırmalarını yorumlar, 4 2
4 Arkeolojik araştırmaları yorumlar, 4 2
5 Yeraltı boşluklarını tespit eder, 4 2 3
6 Toplumsal ve çevresel sorunlara yöntem ile çözüm getirir. 4 2 3 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 15 15
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 109
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,36
Dersin AKTS Kredisi 4