Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Deprem Tehlike Analizi | INM 463 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. TUBA TATAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders ile deprem tehlikesinin ne olduğu ve nasıl belirlendiği konusunda gerekli bilgilerin öğrencilere kazandırılmasıyla İnşaat Mühendisliği’nin çalışma alanlarından biri olan Deprem Mühendisliği çalışmaları için bilgi alt yapısına katkıda bulunulması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Deprem tehlikesi ve belirlenmesi neden önemlidir; deprem tehlikesinin belirlenmesinde çok disiplinli (deprem mühendisliği ve sismotektonik) çalışmaların aşamaları; Levha tektoniği ve depremlerin kökeni, Depremler ve parametreleri; Depremlerde magnitüd ve sismik moment ve deprem tehlike çalışmalarındaki payları; Depremsellik (ya da Gutenberg-Richter ilişkisi) parametreleri, hesaplanmaları ve deprem tehlike çalışmaları bağlamında anlamları; Deprem kaynağı olan faylar, aktif fay tanımı ve kıtasal fay zonlarının genel yapısı; Deprem tehlike analizi için kaynak tanımlamasında dikkate alınacak fay zonu bilgisi; deprem kuvvetli yer hareketi ve yer hareketi parametreleri, faylanma özelliklerinin deprem yer hareketi üzerinde etkisi, zeminin deprem yer hareketi üzerindeki etkisi, deprem yer hareketi azalım ilişkileri, deterministik ve probabilistic deprem tehlike analizlerinin tanımları ve aşamaları, Türkiye’nin sismotektoniği ve deprem tehlikesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Depremlerin neden oluştuğunu ve deprem tehlikesinin önemini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Deprem kataloglarından Gutenberg-Richter ilişkisini belirleyerek deprem riskini hesaplar. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
3 | Deprem magnitüdünün deprem tehlikesinin belirlenmesi çalışmalarındaki önemini değerlendirir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama, | |
4 | Deterministik ve probabilistik deprem tehlike değerlendirmesi çalışmalarını kavrar. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtılması., Deprem tehlikesi ve belirlenmesi neden önemlidir. | |
2 | Depremlerin kökeni: Levha tektoniği kuramı ve depremleri tanımlayan parametreler | |
3 | Depremlerde magnitüd ve sismik moment ve deprem tehlike çalışmalarındaki önemleri | |
4 | Deprem istatistiği (Gutenberg-Richter bağıntısı), depremsellik parametreleri, hesaplanmaları ve deprem tehlike çalışmalarındaki önemleri. | |
5 | Deprem kaynağı faylar ve aktif fay tanımı | |
6 | Deprem kuvvetli yer hareketi ve yer hareketi parametreleri I | |
7 | Deprem kuvvetli yer hareketi ve yer hareketi parametreleri II | |
8 | Deprem kuvvetli yer hareketi ve yer hareketi parametreleri III | |
9 | deterrministik deprem tehlike analizi | |
10 | Probabilistik deprem tehlike analizi | |
11 | Öğrenci seminerleri | |
12 | Öğrenci seminerleri | |
13 | Öğrenci seminerleri | |
14 | Öğrenci seminerleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Utkucu, M. 2019. “Deprem Tehlike Analizi Sunuları”, |
Ders Kaynakları | 1. Kramer, S. L. (1996) Geotechnical earthquake engineering, Prentice-Hall civil engineering and engineering mechanics series). ISBN 0-13-374943-6 2. Reiter, L (1990). Earthquake Hazard Analysis, Columbia university Press, New York.ISBN 0-231-06534-5 3. National Research Council, 2003, Living on the active earth: perspectives on eathquake science, National Academic press, 418 pp. 4. Reilinger, R., et al. (2006). GPS constraints on continental deformation in the Africa-Arabia-Eurasia continental collision zone and implications for the dynamics of plate interactions, J. Geophys. Res., 111, B05411, doi:10.1029/2005JB004051. 5. Scholz, C.H., 2002, The mechanics of earthquakes and faulting, Cambridge University Press, 439 pp. 6. Smith, K., 2000, Environmental Hazards: Assessing Risk and Reducing Disaster, Routledge, 420 pp, ISBN-10: 0415224640. 7. Stein, S. And Wysession, M., 2003, An introduction to seismology, earthquakes, and earth structure, Blackwell Publishing, 498 pp. 8. Lay, T. and Wallace, T.C., 1995. Modern Global Seismology, Academic Press, New York, 521 pp. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Depremlerin neden oluştuğunu ve deprem tehlikesinin önemini açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||
2 | Deprem kataloglarından Gutenberg-Richter ilişkisini belirleyerek deprem riskini hesaplar. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||
3 | Deprem magnitüdünün deprem tehlikesinin belirlenmesi çalışmalarındaki önemini değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
4 | Deterministik ve probabilistik deprem tehlike değerlendirmesi çalışmalarını kavrar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |