Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Deprem Tehlike Analizi INM 463 7 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. TUBA TATAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders ile deprem tehlikesinin ne olduğu ve nasıl belirlendiği konusunda gerekli bilgilerin öğrencilere kazandırılmasıyla İnşaat Mühendisliği’nin çalışma alanlarından biri olan Deprem Mühendisliği çalışmaları için bilgi alt yapısına katkıda bulunulması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Deprem tehlikesi ve belirlenmesi neden önemlidir; deprem tehlikesinin belirlenmesinde çok disiplinli (deprem mühendisliği ve sismotektonik) çalışmaların aşamaları; Levha tektoniği ve depremlerin kökeni, Depremler ve parametreleri; Depremlerde magnitüd ve sismik moment ve deprem tehlike çalışmalarındaki payları; Depremsellik (ya da Gutenberg-Richter ilişkisi) parametreleri, hesaplanmaları ve deprem tehlike çalışmaları bağlamında anlamları; Deprem kaynağı olan faylar, aktif fay tanımı  ve kıtasal fay zonlarının genel yapısı; Deprem tehlike analizi için kaynak tanımlamasında dikkate alınacak fay zonu bilgisi;  deprem kuvvetli yer hareketi ve yer hareketi parametreleri, faylanma özelliklerinin deprem yer hareketi üzerinde etkisi,  zeminin deprem yer hareketi üzerindeki  etkisi, deprem yer hareketi azalım ilişkileri, deterministik ve probabilistic deprem tehlike analizlerinin tanımları ve aşamaları, Türkiye’nin sismotektoniği ve deprem tehlikesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Depremlerin neden oluştuğunu ve deprem tehlikesinin önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Deprem kataloglarından Gutenberg-Richter ilişkisini belirleyerek deprem riskini hesaplar. Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
3 Deprem magnitüdünün deprem tehlikesinin belirlenmesi çalışmalarındaki önemini değerlendirir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama,
4 Deterministik ve probabilistik deprem tehlike değerlendirmesi çalışmalarını kavrar. Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtılması., Deprem tehlikesi ve belirlenmesi neden önemlidir.
2 Depremlerin kökeni: Levha tektoniği kuramı ve depremleri tanımlayan parametreler
3 Depremlerde magnitüd ve sismik moment ve deprem tehlike çalışmalarındaki önemleri
4 Deprem istatistiği (Gutenberg-Richter bağıntısı), depremsellik parametreleri, hesaplanmaları ve deprem tehlike çalışmalarındaki önemleri.
5 Deprem kaynağı faylar ve aktif fay tanımı
6 Deprem kuvvetli yer hareketi ve yer hareketi parametreleri I
7 Deprem kuvvetli yer hareketi ve yer hareketi parametreleri II
8 Deprem kuvvetli yer hareketi ve yer hareketi parametreleri III
9 deterrministik deprem tehlike analizi
10 Probabilistik deprem tehlike analizi
11 Öğrenci seminerleri
12 Öğrenci seminerleri
13 Öğrenci seminerleri
14 Öğrenci seminerleri
Kaynaklar
Ders Notu

Utkucu, M. 2019. “Deprem Tehlike Analizi Sunuları”,

Ders Kaynakları

1. Kramer, S. L. (1996) Geotechnical earthquake engineering, Prentice-Hall civil engineering and engineering mechanics series). ISBN 0-13-374943-6

2. Reiter, L (1990). Earthquake Hazard Analysis, Columbia university Press, New York.ISBN 0-231-06534-5

3. National Research Council, 2003, Living on the active earth: perspectives on eathquake science, National Academic press, 418 pp.

4. Reilinger, R., et al. (2006). GPS constraints on continental deformation in the Africa-Arabia-Eurasia continental collision zone and implications for the dynamics of plate interactions, J. Geophys. Res., 111, B05411, doi:10.1029/2005JB004051.

5. Scholz, C.H., 2002, The mechanics of earthquakes and faulting, Cambridge University Press, 439 pp.

6. Smith, K., 2000, Environmental Hazards: Assessing Risk and Reducing Disaster, Routledge, 420 pp, ISBN-10: 0415224640.

7. Stein, S. And Wysession, M., 2003, An introduction to seismology, earthquakes, and earth structure, Blackwell Publishing, 498 pp.

8. Lay, T. and Wallace, T.C., 1995.  Modern Global Seismology, Academic Press, New York, 521 pp.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Depremlerin neden oluştuğunu ve deprem tehlikesinin önemini açıklar. 5 5 5 5
2 Deprem kataloglarından Gutenberg-Richter ilişkisini belirleyerek deprem riskini hesaplar. 5 5 5 5
3 Deprem magnitüdünün deprem tehlikesinin belirlenmesi çalışmalarındaki önemini değerlendirir. 5 5 5
4 Deterministik ve probabilistik deprem tehlike değerlendirmesi çalışmalarını kavrar. 5 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 131
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,24
Dersin AKTS Kredisi 4