Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Karayolu | INM 309 | 5 | 3 + 2 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HAKAN GÜLER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. HAKAN GÜLER, Arş.Gör.Dr. ZELİHA ÇAĞLA KUYUMCU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bir karayolu projesinin yapılması ve uygulanmasına ilişkin mühendislik formasyonu, değerlendirme, karar alma ve uygulama bilgi ve becerilerinin kazanımı |
Dersin İçeriği | Karayolu elemanları. Güzergah araştırması .Yatay Kurbalarda taşıtların stabilitesi. Görüş Uzunlukları. Düşey kurbalar. Toprak işleri , Hacimler Tablosu ve Kütleler Diyagramı. Hız, Hacim, Yoğunluk ve Trafik Kavramları. Altyapı, Drenaj. Esnek üst yapılar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Karayolu temel kavramlarını ve terimlerini bilir | Anlatım, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Eşleştirme Testler, |
2 | İnsan ve taşıt karakteristiklerini bilirler, harekete karşı direnç hesaplarını yapabilirler. | Anlatım, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, |
3 | Karayollarında yatay kurbaları ve dever kavramlarını bilirler ve hesaplamalarını yapabilirler. | Anlatım, Gezi / Gözlem, Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Eşleştirme Testler, |
4 | Karayollarında taşıt stabilitesi hesaplarını yapabilirler. | Anlatım, Gezi / Gözlem, Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Eşleştirme Testler, |
5 | Karayollarında geçiş eğrilerini bilirler ve tasarımını ve hesaplarını yapabilirler | Anlatım, Gezi / Gözlem, Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, |
6 | Karayollarında görüş uzunlukları hesaplarını yapabilirler. | ||
7 | Parabolik ve dairesel düşey kurbaları bilirler ve hesaplamalarını yapabilirler. | Anlatım, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, |
8 | Karayollarında drenaj hesaplarını yapabilirler. | Anlatım, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, |
9 | Karayollarında hız, hacim, yoğunluk ve trafik kavramlarını bilirler ve trafik hesaplarını yapabilirler. | Anlatım, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, |
10 | Eşyükseltili topoğrafik haritada karayolu güzergahı belirlemeyi bilirler | Anlatım, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, |
11 | Boykesit tablosunun oluşturulması ve siyah çizgi, kırmızı çizgi ve enkesitlerin tasarımı yapabilirler | Anlatım, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, |
12 | Hacimler tablosunu oluşturur ve ve toprak işleri ile ilgili hesaplamaları yapabilirler. | Anlatım, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Karayolu mühendisliğine giriş | |
2 | Karayolu mühendisliği tanım, terminolojisi ve karayolu projeleri ile ilgili açıklamalar | |
3 | Taşıt hareketleri ve harekete karşı dirençler | |
4 | Yatay kurbalar, kurbalarda taşıtların stabilitesi | |
5 | Karayollarında dever hesapları ve dever uygulaması | |
6 | Karayollarında geçiş eğrileri ve geçiş eğrili dever uygulaması | |
7 | Karayollarında parabolik düşey kurbalar | |
8 | Karayollarında dairesel düşey kurbalar | |
9 | Enkesit, boykesit, istinat-iksa duvar kavramları | |
10 | Karayollarında toprak işi hesapları | |
11 | Kütleler diyagramı ve doprak dağıtımı | |
12 | Karayollarında drenaj | |
13 | Karayolu trafiği ile ilgili hesaplamalar | |
14 | Karayolu projelerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Karayolu Mühendisliği, Yayla, N., Birsen Yayınevi, İstanbul, 2002. |
Ders Kaynakları | 1.O’Flaherty, C.A., Highway Engineering, Vol.2, Edward Arnold, 1986. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Karayolu temel kavramlarını ve terimlerini bilir | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
2 | İnsan ve taşıt karakteristiklerini bilirler, harekete karşı direnç hesaplarını yapabilirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Karayollarında yatay kurbaları ve dever kavramlarını bilirler ve hesaplamalarını yapabilirler. | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Karayollarında taşıt stabilitesi hesaplarını yapabilirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Karayollarında geçiş eğrilerini bilirler ve tasarımını ve hesaplarını yapabilirler | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Karayollarında görüş uzunlukları hesaplarını yapabilirler. | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Parabolik ve dairesel düşey kurbaları bilirler ve hesaplamalarını yapabilirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Karayollarında drenaj hesaplarını yapabilirler. | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Karayollarında hız, hacim, yoğunluk ve trafik kavramlarını bilirler ve trafik hesaplarını yapabilirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Eşyükseltili topoğrafik haritada karayolu güzergahı belirlemeyi bilirler | |||||||||||||||||||||||||||||||
11 | Boykesit tablosunun oluşturulması ve siyah çizgi, kırmızı çizgi ve enkesitlerin tasarımı yapabilirler | |||||||||||||||||||||||||||||||
12 | Hacimler tablosunu oluşturur ve ve toprak işleri ile ilgili hesaplamaları yapabilirler. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Proje / Tasarım | 30 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ara Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |