Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tünel Mühendisliği | INM 468 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AŞKIN ÖZOCAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Kadir KOCAMAN, Arş.Gör. Eylem ARSLAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bir ulaştırma ya da hizmet amacı taşıyan bir hattın yeryüzünden geçirilmesinde teknik veya ekonomik durumdan mümkün olmadığı durumlarda inşaat edilen yeraltı yapılarının genel bir değerlendirmesini yapmak ve uygulanabilirliğini tartışmak. |
Dersin İçeriği | Tünelcilikte Kullanılan Terimlerin Tanımlanması, Tünelcilikte Jeolojinin Önemi, Tünellerin Tasarımı, Tünel İnşaatında Jeolojik Şartların Etkisi, Kaya ve Zemin Ortamlarda Tünelcilik, Açılması Sırasında Karşılaşılan Problemler, Tünelcilikte Zemin Şartlarının İyileştirilmesi, Tünelcilikte Meydana Gelen Hasarlar, Tünellerde Tasarım ve Desteklemeler, Tünel Açma Yöntemleri, Örnek Uygulamalar |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tünelcilikte kullanılan kavramları ve tünelciliğin tarihçesini tasvir edebilir | Anlatım, | |
2 | Tünel inşaatlarında geoteknik-jeolojik araştırma çalışmasını planlar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Tünellerin tasarımı ile ilgili kriterleri değerlendirir | Grupla Çalışma, Anlatım, | |
4 | Kaya ortamlarda tünel açma yöntemlerini açıklayabilir | Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Zemin ortamlarda tünel açma yöntemlerini açıklayabilir | Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Tünel açma sırasında karşılaşılan problemlere karşı çözüm önerir | Bireysel Çalışma, Rol Oynama, | |
7 | Tünelcilikte destekleme yöntemlerini tasvir edebilir | Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Kayaçların kayma direncini hesaplar | Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
9 | Kaya kütlelerini sınıflandırır | Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
10 | Tünelde destek gereksinimini hesaplar | Tartışma, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tünel nedir, Tünelciliği Tarihçesi | 1. Hafta sunusu |
2 | Tünelcilikte Kullanılan Terimler | 2. Hafta Sunusu |
3 | Tünelcilikte Jeolojinin Önemi | 3. Hafta Sunusu |
4 | Tünellerin Tasarımı | 4. Hafta Sunusu |
5 | Tünel İnşaatında Jeolojik Şartların Etkisi | 5. Hafta Sunusu |
6 | Kaya Ortamlarda Tünelcilik | 6. Hafta Sunusu |
7 | Zemin Ortamlarda Tünelcilik | 7. Hafta Sunusu |
8 | Açılması Sırasında Karşılaşılan Problemler I | 8. Hafta Sunusu |
9 | Açılması Sırasında Karşılaşılan Problemler II | 9. Hafta Sunusu |
10 | Tünelcilikte Zemin Şartlarının İyileştirilmesi | 10. Hafta Sunusu |
11 | Tünelcilikte Meydana Gelen Hasarlar | 11. Hafta Sunusu |
12 | Tünellerde Tasarım ve Desteklemeler | 12. Hafta Sunusu |
13 | Tünel Açma Yöntemleri | 13. Hafta Sunusu |
14 | Örnek Uygulamalar | 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders Notu (Basılmamış) |
Ders Kaynakları | 1.Whittaker, B.N. ve Frith, R.C. Tunnelling, Desing, Stability and Construction, The Institution of Mining and Metallurgy, London, England, 1990. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tünelcilikte kullanılan kavramları ve tünelciliğin tarihçesini tasvir edebilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Tünel inşaatlarında geoteknik-jeolojik araştırma çalışmasını planlar | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Tünellerin tasarımı ile ilgili kriterleri değerlendirir | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Kaya ortamlarda tünel açma yöntemlerini açıklayabilir | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Zemin ortamlarda tünel açma yöntemlerini açıklayabilir | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Tünel açma sırasında karşılaşılan problemlere karşı çözüm önerir | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Tünelcilikte destekleme yöntemlerini tasvir edebilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Kayaçların kayma direncini hesaplar | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Kaya kütlelerini sınıflandırır | |||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Tünelde destek gereksinimini hesaplar | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Toplam İş Yükü | 135 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |