Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Saha İncelemesi ve Geoteknik Değerlendirme | INM 427 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Zemin Mekaniği, Temeller |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA ÖZSAĞIR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA ÖZSAĞIR, |
Dersin Yardımcıları | Tek. Recep EYÜPLER Arş. Grv. Kadir Kocaman |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | 1999 Marmara Depreminden sonra saha incelemesi ve geoteknik değerlendirme önceki yıllara göre daha fazla önem kazanmıştır. Depreme hassas birçok bölge için saha incelemesi çalışması zorunlu hale getirilmiştir. Depreme dayanıklı ve güvenli yapıların yapılabilmesi için gerekli ve doğru verilerin bu yapıları yapacak inşaat mühendislerine sağlanması büyük önem taşımaktadır. Ancak bu verilere sağlıklı ve güvenilir saha incelemesinin yapılması ve geoteknik değerlendirme ile ulaşılabilir. |
Dersin İçeriği | Saha İncelemesi ve Geoteknik Değerlendirmenin Önemi, Saha İncelemesinin Planlanması, Zeminlerin ve Kayaların Sınıflandırılması ve Tanımlanması, Büro ve Gözlemsel Saha Çalışması, Saha İncelemesi için Gerekli olan Aletler, Yer altı İncelemesi için Sondaj Kuyularının Açımı, Örselenmiş ve/veya Örselenmemiş Numune Alımı, Örselenmemiş Numune Alım Teknikleri, Arazi ve Laboratuar Çalışmaları, İlgili Standartlar ve Genelgeler, Mevcut Veriler ile Geoteknik Değerlendirme, Geoteknik Rapor Hazırlanması, Yazılmış Geoteknik Raporlarının Değerlendirilmesi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Uygulama projelerinde saha incelemesi ve geoteknik değerlendirmenin önemini açıklar | Anlatım, | |
2 | İnşaat mühendislik projelerinde yer bilimleriyle ilgili olası problemleri sınıflandırır | Anlatım, | |
3 | Projesinin hangi risk kategorisinde olduğunu adlandırır | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
4 | Proje özelliklerin ve zemin şartlarına göre araştırma programını taslağı hazırlar | Anlatım, Tartışma, | |
5 | Doğru ve güvenilir veriler için sondaj ve arazi deney programı gerçekleştirir | Anlatım, Tartışma, | |
6 | Arazi koni penetrasyon ve sondajların loglarından korelasyon gösterebilir | Anlatım, Tartışma, | |
7 | Laboratuvar deneyleri için örselenmiş ve örselenmemiş numune alma tekniklerini tanır | Anlatım, | |
8 | Arazi deneylerinden ortamın fiziksel ve mekanik özelliklerini ilişkilendirir | Anlatım, Tartışma, | |
9 | Deprem bölgelerinde gerçekleştirilen projelerde arazi deneylerinden zeminin sıvılaşma potansiyelini hesaplar | Anlatım, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Eşleştirme Testler, |
10 | Geoteknik rapor yazımını gerçekleştirir | Anlatım, Grupla Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Saha İncelemesi ve Geoteknik Değerlendirmenin Önemi | 1. Hafta sunusu |
2 | Saha İncelemesinin Planlanması | 2. Hafta Sunusu |
3 | Zeminlerin Sınıflandırılması ve Tanımlanması | 3. Hafta Sunusu |
4 | Kayaların Sınıflandırılması ve Tanımlanması | 4. Hafta Sunusu |
5 | Büro ve Gözlemsel Saha Çalışması | 5. Hafta Sunusu |
6 | Saha İncelemesi için Gerekli olan Aletler | 6. Hafta Sunusu |
7 | Yeraltı İncelemesi için Sondaj Kuyularının Açımı | 7. Hafta Sunusu |
8 | Örselenmiş ve/veya Örselenmemiş Numune Alımı | 8. Hafta Sunusu |
9 | Örselenmemiş Numune Alım Teknikleri | 9. Hafta Sunusu |
10 | Arazi ve Laboratuar Çalışmaları | 10. Hafta Sunusu |
11 | İlgili Standartlar ve Genelgeler | 11. Hafta Sunusu |
12 | Mevcut Veriler ile Geoteknik Değerlendirme | 12. Hafta Sunusu |
13 | Geoteknik Rapor Hazırlanması | 13. Hafta Sunusu |
14 | Yazılmış Geoteknik Raporlarının Değerlendirilmesi | 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Clayton, C. R. I., Matthews, M. C. and Simons, N. E. 2005. Jeoteknik Saha İncelemesi, Çeviri: Hasan Çetin, Kamil Kayabalı Hasan Arman, Gazi Kitabevi, Ankara. |
Ders Kaynakları | 1. Johnson, R. B. and Degraff, J. V. 1998. Principles of Engineering Geology, John Wiley & Sons, Inc., Canada. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Uygulama projelerinde saha incelemesi ve geoteknik değerlendirmenin önemini açıklar | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | İnşaat mühendislik projelerinde yer bilimleriyle ilgili olası problemleri sınıflandırır | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Projesinin hangi risk kategorisinde olduğunu adlandırır | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Proje özelliklerin ve zemin şartlarına göre araştırma programını taslağı hazırlar | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Doğru ve güvenilir veriler için sondaj ve arazi deney programı gerçekleştirir | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Arazi koni penetrasyon ve sondajların loglarından korelasyon gösterebilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Laboratuvar deneyleri için örselenmiş ve örselenmemiş numune alma tekniklerini tanır | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Arazi deneylerinden ortamın fiziksel ve mekanik özelliklerini ilişkilendirir | |||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Deprem bölgelerinde gerçekleştirilen projelerde arazi deneylerinden zeminin sıvılaşma potansiyelini hesaplar | |||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Geoteknik rapor yazımını gerçekleştirir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 15 |
2. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |