| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Ölçme Bilgisi | INM 455 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. ZELİHA ÇAĞLA KUYUMCU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Mühendislik ve Mimarlık öğrencilerine tasarım ve projelerinin uygulama zemini olan arazi/ yeryüzünün analitik olarak tanıtılması, ölçülmesi ve tasarlanan plan ve projelerinin araziye uygulanabilmesini sağlayacak temel ölçme bilgilerinin öğretilmesidir. |
| Dersin İçeriği | Tarifler, hatalar, Uzunluk ve açı ölçmeleri, temel ödevler, poligonasyon, alan ölçmeleri, nivelman, takeometri, tesviye eğrilerinin çizim ve özellikleri, araziye uygulama. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Tanımları, hata türlerini, doğruluk ölçütlerini, ölçekleri, koordinat sistemlerini ve Ölçme bilgisinin inşaat mühendisliğindeki önemini ve yerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 2 | Basit ölçme aletlerini tanır, basit arazi ve uzunluk ölçmelerini yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, | |
| 3 | Arazi detay ölçme yöntemlerini bilir ve planlarını çizebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, | |
| 4 | Açı ölçme aletlerini ve yöntemlerini bilir; yatay açıları ölçebilir ve hesaplarda kullanabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, | |
| 5 | Poligonlarla alakalı temel matematik işlemleri (temel ödevler) bilir; poligon ölçmelerini, hesaplarını ve çizimini yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 6 | Alan ölçme yöntemelerini bilir ve hesaplarını yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 7 | Yükseklik ölçme yöntemlerini ve aletlerini tanır ve geometrik ve trigonometrik nivelman yoluyla nokta yüksekliklerini ölçebilir. Arazi kesitlerini ve çizimlerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, | |
| 8 | Topografik harita üretim yöntemlerini genel olarak ve takeometrik yöntemi özel olarak bilir ve topografik arazi plan ve haritalarını çizebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 9 | Tesviye eğrili harita üzerindeki arazi yapılarını bilir, kesit alırler alabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 10 | Araziye uygulama (aplikasyon) yöntemini bilir, basit eğirlerin araziye uygula ve çizim işlemlerini yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 11 | İmar ve şehir planlama kavramları | Anlatım, Soru-Cevap, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | GİRİŞ tanımlar, ölçekler, hatalar | |
| 2 | Basit ölçme aletleri, basit arazi işleri, Boy Ölçme Yöntemleri | |
| 3 | Detay Ölçmeleri ve planlarının çizimi | |
| 4 | Açı Ölçme Aletleri ve Yatay Açı Ölçme Yöntemleri | |
| 5 | Temel Ödevler | |
| 6 | Poligonasyon | |
| 7 | Alan Ölçme Yöntemleri | |
| 8 | Nivelman (yükseklik Ölçme) Yöntemleri | |
| 9 | Geometrik Nivelman ve Uygulamaları | |
| 10 | Düşey Açı ölçmeleri ve Trigonometrik Nivelman ve Uygulamaları | |
| 11 | Takeometri / Takeometrik Harita Yapımı | |
| 12 | Tesviye Eğrileri ve Tesviye Eğrili haritaların Çizimi | |
| 13 | Araziye Uygulama ve Basit Eğrilerin Araziye Uygulanması | |
| 14 | İmar ve Şehir Planlama kavramları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Topoğrafya; İnternete verilen ders notları |
| Ders Kaynakları | 1. BAŞ, H.G., Topoğrafya -Ölçme Bilgisi, Değişim yayınevi, 2009. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Tanımları, hata türlerini, doğruluk ölçütlerini, ölçekleri, koordinat sistemlerini ve Ölçme bilgisinin inşaat mühendisliğindeki önemini ve yerini bilir. | 5 | ||||||||||||||||||||||
| 2 | Basit ölçme aletlerini tanır, basit arazi ve uzunluk ölçmelerini yapabilir. | 5 | ||||||||||||||||||||||
| 3 | Arazi detay ölçme yöntemlerini bilir ve planlarını çizebilir. | 5 | ||||||||||||||||||||||
| 4 | Açı ölçme aletlerini ve yöntemlerini bilir; yatay açıları ölçebilir ve hesaplarda kullanabilir. | |||||||||||||||||||||||
| 5 | Poligonlarla alakalı temel matematik işlemleri (temel ödevler) bilir; poligon ölçmelerini, hesaplarını ve çizimini yapabilir. | 5 | ||||||||||||||||||||||
| 6 | Alan ölçme yöntemelerini bilir ve hesaplarını yapabilir. | 5 | ||||||||||||||||||||||
| 7 | Yükseklik ölçme yöntemlerini ve aletlerini tanır ve geometrik ve trigonometrik nivelman yoluyla nokta yüksekliklerini ölçebilir. Arazi kesitlerini ve çizimlerini bilir. | 5 | ||||||||||||||||||||||
| 8 | Topografik harita üretim yöntemlerini genel olarak ve takeometrik yöntemi özel olarak bilir ve topografik arazi plan ve haritalarını çizebilir. | 5 | ||||||||||||||||||||||
| 9 | Tesviye eğrili harita üzerindeki arazi yapılarını bilir, kesit alırler alabilir | 5 | ||||||||||||||||||||||
| 10 | Araziye uygulama (aplikasyon) yöntemini bilir, basit eğirlerin araziye uygula ve çizim işlemlerini yapabilir. | 5 | ||||||||||||||||||||||
| 11 | İmar ve şehir planlama kavramları | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 108 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,32 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||