Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ölçme Bilgisi | INM 455 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. ZELİHA ÇAĞLA KUYUMCU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Mühendislik ve Mimarlık öğrencilerine tasarım ve projelerinin uygulama zemini olan arazi/ yeryüzünün analitik olarak tanıtılması, ölçülmesi ve tasarlanan plan ve projelerinin araziye uygulanabilmesini sağlayacak temel ölçme bilgilerinin öğretilmesidir. |
Dersin İçeriği | Tarifler, hatalar, Uzunluk ve açı ölçmeleri, temel ödevler, poligonasyon, alan ölçmeleri, nivelman, takeometri, tesviye eğrilerinin çizim ve özellikleri, araziye uygulama. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tanımları, hata türlerini, doğruluk ölçütlerini, ölçekleri, koordinat sistemlerini ve Ölçme bilgisinin inşaat mühendisliğindeki önemini ve yerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Basit ölçme aletlerini tanır, basit arazi ve uzunluk ölçmelerini yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, | |
3 | Arazi detay ölçme yöntemlerini bilir ve planlarını çizebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, | |
4 | Açı ölçme aletlerini ve yöntemlerini bilir; yatay açıları ölçebilir ve hesaplarda kullanabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, | |
5 | Poligonlarla alakalı temel matematik işlemleri (temel ödevler) bilir; poligon ölçmelerini, hesaplarını ve çizimini yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
6 | Alan ölçme yöntemelerini bilir ve hesaplarını yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
7 | Yükseklik ölçme yöntemlerini ve aletlerini tanır ve geometrik ve trigonometrik nivelman yoluyla nokta yüksekliklerini ölçebilir. Arazi kesitlerini ve çizimlerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, | |
8 | Topografik harita üretim yöntemlerini genel olarak ve takeometrik yöntemi özel olarak bilir ve topografik arazi plan ve haritalarını çizebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
9 | Tesviye eğrili harita üzerindeki arazi yapılarını bilir, kesit alırler alabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
10 | Araziye uygulama (aplikasyon) yöntemini bilir, basit eğirlerin araziye uygula ve çizim işlemlerini yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
11 | İmar ve şehir planlama kavramları | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | GİRİŞ tanımlar, ölçekler, hatalar | |
2 | Basit ölçme aletleri, basit arazi işleri, Boy Ölçme Yöntemleri | |
3 | Detay Ölçmeleri ve planlarının çizimi | |
4 | Açı Ölçme Aletleri ve Yatay Açı Ölçme Yöntemleri | |
5 | Temel Ödevler | |
6 | Poligonasyon | |
7 | Alan Ölçme Yöntemleri | |
8 | Nivelman (yükseklik Ölçme) Yöntemleri | |
9 | Geometrik Nivelman ve Uygulamaları | |
10 | Düşey Açı ölçmeleri ve Trigonometrik Nivelman ve Uygulamaları | |
11 | Takeometri / Takeometrik Harita Yapımı | |
12 | Tesviye Eğrileri ve Tesviye Eğrili haritaların Çizimi | |
13 | Araziye Uygulama ve Basit Eğrilerin Araziye Uygulanması | |
14 | İmar ve Şehir Planlama kavramları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Topoğrafya; İnternete verilen ders notları |
Ders Kaynakları | 1. BAŞ, H.G., Topoğrafya -Ölçme Bilgisi, Değişim yayınevi, 2009. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tanımları, hata türlerini, doğruluk ölçütlerini, ölçekleri, koordinat sistemlerini ve Ölçme bilgisinin inşaat mühendisliğindeki önemini ve yerini bilir. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2 | Basit ölçme aletlerini tanır, basit arazi ve uzunluk ölçmelerini yapabilir. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
3 | Arazi detay ölçme yöntemlerini bilir ve planlarını çizebilir. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
4 | Açı ölçme aletlerini ve yöntemlerini bilir; yatay açıları ölçebilir ve hesaplarda kullanabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Poligonlarla alakalı temel matematik işlemleri (temel ödevler) bilir; poligon ölçmelerini, hesaplarını ve çizimini yapabilir. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
6 | Alan ölçme yöntemelerini bilir ve hesaplarını yapabilir. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
7 | Yükseklik ölçme yöntemlerini ve aletlerini tanır ve geometrik ve trigonometrik nivelman yoluyla nokta yüksekliklerini ölçebilir. Arazi kesitlerini ve çizimlerini bilir. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
8 | Topografik harita üretim yöntemlerini genel olarak ve takeometrik yöntemi özel olarak bilir ve topografik arazi plan ve haritalarını çizebilir. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
9 | Tesviye eğrili harita üzerindeki arazi yapılarını bilir, kesit alırler alabilir | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
10 | Araziye uygulama (aplikasyon) yöntemini bilir, basit eğirlerin araziye uygula ve çizim işlemlerini yapabilir. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
11 | İmar ve şehir planlama kavramları | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |