Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Analitik Kimya | GDM 203 | 3 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Kimya |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. DİLEK ANGIN YILMAZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. DİLEK ANGIN YILMAZ, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Analitik kimya için özellikle önemli olan kimya ilkelerinde eksiksiz bir alt yapı sağlamak ve analitik kimya analiz metodlarını ve hesaplamalarını tanıtmak. |
Dersin İçeriği | Kimyasal analiz ve analiz yöntemleri, kimyasal analizde su ve özellikleri kimyasal analizlerde hatalar, analiz sonuçlarının istatistiksel olarak değerlendirilmesi, sulu çözelti kimyası, çözünürlük denge hesaplamaları konuları ve kontrollü çöktürmeler, gravimetrik analizler, titrimetrik analizler, asitler, bazlar ve tuzlarda pH hesaplamaları, tampon çözeltiler, yükseltgenme, İndirgenme ve çöktürme titrasyonları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Analiz basamaklarını ve önem düzeylerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
2 | Analizlerdeki hata çeşitlerini ve kaynaklarını kavrar ve hesaplamalarını uygular. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
3 | Laboratuvarda suyun önemini kavrar. Su sertliği kavramını hesaplar. | Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
4 | Analitik kimyada kullanılan derişim türlerini kavrar ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, | |
5 | Laboratuvarda deney metodunu seçer, analizi yapar, verilerini toplar ve sonuçlarını analiz eder ve yorumlar. | Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
6 | Çözünürlük ve denge sabiti ifadelerini kavrar ve hesaplamalarını yapar. | Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
7 | Sulu çözeltilerde pH hesaplamalarını kavrar ve pH ayarlama işlemini uygular. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
8 | Tampon çözeltilerin kullanım amacını kavrar, hesaplama ve hazırlama işlemini yapar. | Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Analitik kimya ve ilgili olduğu alanlar | |
2 | Su ve Kimyasal Analizlerdeki Önemi | |
3 | Kimyasal Analiz Yöntemleri | |
4 | Kimyasal Analiz Aşamaları Ve Numune Alma | |
5 | Kimyasal Analizlerde Hatalar | |
6 | Analiz Sonuçlarının İstatistiki Değerlendirilmesi | |
7 | Çözeltiler Ve Hesaplamaları | |
8 | Gravimetrik Analiz Ve Hesaplamaları | |
9 | Titrimetrik Analiz Ve Hesaplamaları | |
10 | Ayarlı Çözelti Hazırlanması Ve Faktör Hesabı | |
11 | Sulu Çözeltiler Ve Kimyasal Denge | |
12 | Asitler Ve Bazlar | |
13 | Denge Sabiti İfadelerinin Hesaplanması | |
14 | Ph Hesaplamaları Ve Tampon Çözeltiler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim Üyesi Ders Notları. |
Ders Kaynakları | [1] Kılıç, E. ve Yılmaz, H. (Çeviri editörleri), (D. A. Skoog, D. M. West, F.J. Holler S., Crouch, S.R.) Analitik Kimya Temel İlkeler, Bilim Yayıncılık, 8. Baskı, Ankara, 2007. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | X | |||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Analiz basamaklarını ve önem düzeylerini kavrar. | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
2 | Analizlerdeki hata çeşitlerini ve kaynaklarını kavrar ve hesaplamalarını uygular. | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
3 | Laboratuvarda suyun önemini kavrar. Su sertliği kavramını hesaplar. | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
4 | Analitik kimyada kullanılan derişim türlerini kavrar ve uygular. | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
5 | Laboratuvarda deney metodunu seçer, analizi yapar, verilerini toplar ve sonuçlarını analiz eder ve yorumlar. | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
6 | Çözünürlük ve denge sabiti ifadelerini kavrar ve hesaplamalarını yapar. | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
7 | Sulu çözeltilerde pH hesaplamalarını kavrar ve pH ayarlama işlemini uygular. | 5 | 5 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
8 | Tampon çözeltilerin kullanım amacını kavrar, hesaplama ve hazırlama işlemini yapar. | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. İş Sağlığı ve Güvenliği | 0 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |