Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gıda Mühendisliğinde Temel İşlemler | GDM 308 | 6 | 3 + 1 | 4 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Isı ve Kütle Aktarımı |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SERPİL ÖZTÜRK MUTİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Gıda mühendisliğinde gerekli olan çeşitli gıda işleme yöntemlerinin prensiplerini ve matematiksel hesaplamalarını öğretmektir |
Dersin İçeriği | Gıda işleme sistemlerinin temel prensipleri ile gıda işleme sistemlerinde kullanılan kurutma, evaporasyon, soğutma, dondurma, ısıl işlemler, fitrasyon ve difüzyon işlemlerinin temel prensiplerini ve matematiksel hesaplamalarını içerir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gıda mühendisliğinde gerekli olan temel bilgileri kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Gıda işleme sistemlerinin temel prensiplerini kavrar | Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Gıda işleme sistemlerinde kullanılan matematiksel hesaplamaları kavrar | Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
4 | Farklı işleme tekniklerinin farklı gıda ürünleri için uygulama yöntemlerini kavrar | Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
5 | Gıda işleme sistemlerinde karşılaşılabilecek sorunları çözebilmek için yapılması gerekenleri kavrar | Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Karmaşık Gıda Mühendisliği problemlerini formüle etme ve çözme yöntemlerini kavrar | Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel bilgiler, boyutlar ve birimler, psikrometriye giriş | |
2 | Psikrometri: Su buharı ve hava karışımlarının özellikleri, psikrometrik diyagram | |
3 | Kurutma: Kuruma hızı ve süresi hesaplamaları | |
4 | Gıda kurutma sistemleri, Osmotik kurutma | |
5 | Evaporasyon | |
6 | Evaporasyon | |
7 | Isıl işlemler: pastörizasyon ve sterilizasyon | |
8 | Isıl işlemler: pastörizasyon ve sterilizasyon | |
9 | Uygulama (Problem çözümü) | |
10 | Donma hızı ve süresi hesaplamaları | |
11 | Problem çözümleri ve gıda dondurma sistemleri | |
12 | Moleküler difüzyon | |
13 | Moleküler difüzyon | |
14 | Uygulama (Problem çözümü) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Ders sunumları 2. Gıda Mühendisliğinde Temel İşlemler, 3.baskı, Prof. Dr.Bekir Cemeroğlu, Gıda teknolojisi Deneği Yayınları, 2013. |
Ders Kaynakları | 3. Introduction of Food Engineering, R.P.Sing and D.R.Heldman, 2001, Academic Press, UK |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Gıda mühendisliğinde gerekli olan temel bilgileri kavrar | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Gıda işleme sistemlerinin temel prensiplerini kavrar | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Gıda işleme sistemlerinde kullanılan matematiksel hesaplamaları kavrar | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Farklı işleme tekniklerinin farklı gıda ürünleri için uygulama yöntemlerini kavrar | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Gıda işleme sistemlerinde karşılaşılabilecek sorunları çözebilmek için yapılması gerekenleri kavrar | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Karmaşık Gıda Mühendisliği problemlerini formüle etme ve çözme yöntemlerini kavrar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 104 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |