Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mikrobiyal Kalite Kontrol | GDM 448 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SERAP COŞANSU AKDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mikrobiyal Kalite Kontrol dersinin amacı; gıdaların ve gıda üretim alanlarının mikrobiyal kalitesinin ve güvenliğinin belirlenmesi için kullanılan kültürel ve hızlı yöntemler, örnekleme planları ve mikrobiyolojik kriterler hakkında bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Gıdaların ve gıda üretim alanlarındaki mikrobiyolojik riskler, gıdaların mikrobiyal kalite kontrolünde kullanılan kültürel yöntemler, hızlı yöntemler ve hızlı test kitleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gıdaların mikrobiyolojik kalite kontrolünde kullanılan örnek alma yöntemlerine karar verebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, |
2 | Örnekleme planlarını belirleyebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Mikrobiyal kalite kontrol analizlerinin sonuçlarını değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Hızlı mikrobiyal analiz yöntemlerinin avantajlarını sıralayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş; Gıdalarda ve gıda üretim alanlarında mikrobiyolojik riskler | |
2 | Mikrobiyolojik kriterler ve standartlar; Örnekleme planları | |
3 | Catering hizmetlerinde sanitasyon ve gıda güvenliği | |
4 | Gıdaların mikrobiyal kalite kontrolünde klasik yöntemler ve direkt mikroskobik yöntemler, minyatüre edilmiş biyokimyasal testler | |
5 | Mikrobiyal kalite kontrolde fluorojenik ve kromojenik besiyerlerinin kullanımı | |
6 | İmmünolojik ve nükleik aside dayalı yöntemler | |
7 | Metabolik aktiviteye dayalı yöntemler, bakteriyofajların kullanıldığı yöntemler ve biyosensörler | |
8 | Gıdalarda patojenlerin tespitinde kullanılan güncel hızlı test kitleri | |
9 | Arasınav | |
10 | Bakteriyel ve fungal toksinlerin tespiti | |
11 | Gıda işleme yüzeylerinde mikrobiyel yükün tespiti, biyofilm oluşumu ve önemi | |
12 | Bakterilerde dezenfektan ve gıda işleme proseslerine karşı direnç gelişimi ve önemi | |
13 | Prediktif mikrobiyoloji ve mikrobiyal kalite tespitinde kullanımı; gelişme ve inaktivasyon modelleri | |
14 | Prediktif mikrobiyolojide kullanılan güncel yazılımlar (Combase, PMP, DMFit, GInaFit vb) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Mikrobiyal Kalite Kontrol Ders Notu, Sakarya Üniversitesi |
Ders Kaynakları | 1) Gıda Mikrobiyolojisi ve Uygulamaları (Ankara Üniversitesi) 2)Gıda Mikrobiyolojisi Uygulamaları (Prof. Dr. A. Kadir HALKMAN) 3) Food Microbiology and Laboratory Practice (Chris Bell, Paul Neaves & Anthony P. Williams) 4) Gıda Mikrobiyolojisi, Editör Osman Erkmen, Efil Yayınevi, 2010.
5) Klaus Pichhardt, Gıda mikrobiyolojisi, Gıda Endüstrisi için Temel Esaslar ve Uygulamalar, (4. 6) Erkmen O, Bozoğlu T. F. , Food Microbiology 1-2-3, İlke Yayınevi, 2008. 7) Hester, R.E.; Harrison, R.M. (2001) Rapid detection, characterization, and enumeration of foodborne pathogens. Royal Society of Chemistry |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Gıdaların mikrobiyolojik kalite kontrolünde kullanılan örnek alma yöntemlerine karar verebilir. | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Örnekleme planlarını belirleyebilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Mikrobiyal kalite kontrol analizlerinin sonuçlarını değerlendirebilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Hızlı mikrobiyal analiz yöntemlerinin avantajlarını sıralayabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 110 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |