Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Organik Kimya GDM 102 2 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Kimya

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BARIŞ SEÇKİN ARSLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Gıda Mühendisliğine yönelik organik kimya temel konularının ve kavramlarının verilmesi, Gıda Mühendisi olarak mezun olabilecek öğrencilerin organik teknolojilerdeki süreçleri ve sentezleri daha iyi anlayabilecek duruma gelmelerinin sağlanması olup ayrıca organik yapıların özelliklerinin ve reaksiyonlarının kavranmasıdır.

Dersin İçeriği

Organik kimyanın temel prensipleri, reaksiyonları, organik reaksiyonlardaki proses tipleri ve reaksiyon kademeleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Organik kimyanın önemini kavrar. Anlatım,
2 Organik yapıların sınıflandırılmasını kavrar ve uygular. Gezi / Gözlem, Anlatım, Tartışma,
3 Organik yapıları IUPAC sistemine göre tanımlar ve uygular. Tartışma, Gezi / Gözlem, Anlatım,
4 Organik yapıların kimyasal sentezlerini kavrar ve uygular. Tartışma, Gezi / Gözlem, Anlatım,
5 Organik yapıların fiziksel özelliklerini ve reaksiyonlarını kavrar ve uygular. Tartışma, Gezi / Gözlem, Anlatım,
6 Kaynak araştırma, bilgiye ulaşma ve sunma becerisi kazanır. Tartışma, Gezi / Gözlem, Anlatım,
7 Grup olarak çalışma ve sunma becerisi kazanır. Tartışma, Gezi / Gözlem, Anlatım,
8
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Organik Kimyaya Giriş ve Organik Yapıların Sınıflandırılması
2 Kimyasal Bağlanma
3 Moleküler Modeller
4 Alkanlar ve Sikloalkanlar (Sınıflandırma ve Adlandırma)
5 Alkanlar ve Sikloalkanlar (Konformasyon ve Reaksiyonlar)
6 Stereokimya
7 Alkoller ve Alkil Halojenürler (Sınıflandırma, Adlandırma ve Genel Özellikleri)
8 Alkoller ve Alkil Halojenürler (Kimyasal Reaksiyonları ve Sentezleri)
9 Radikaller
10 Alkenler ve Alkinler (Yapıları ve Elde Edilmeleri)
11 Alkenler ve Alkinler (Tepkimeleri)
12 Aldehit ve Ketonların Adlandırılması, Fiziksel Özellikleri, Sentezleri ve Reaksiyonları
13 Aromatik Bileşiklerin Adlandırılması, Fiziksel Özellikleri, Sentezleri ve Reaksiyonları
14 Karboksilik Asitlerin Adlandırılması, Fiziksel Özellikleri, Sentezleri ve Reaksiyonları
Kaynaklar
Ders Notu

Tüzün, C., Organik Kimya, Palme Yayıncılık, Ankara, 2006.

Ders Kaynakları

Solomons, G., Fryhle, C., Çev. Ed. Güral Okay, Yılmaz Yıldırır, Organik Kimya, Literatür Yayınları, İstanbul, 2002.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Organik kimyanın önemini kavrar.
2 Organik yapıların sınıflandırılmasını kavrar ve uygular.
3 Organik yapıları IUPAC sistemine göre tanımlar ve uygular.
4 Organik yapıların kimyasal sentezlerini kavrar ve uygular.
5 Organik yapıların fiziksel özelliklerini ve reaksiyonlarını kavrar ve uygular.
6 Kaynak araştırma, bilgiye ulaşma ve sunma becerisi kazanır.
7 Grup olarak çalışma ve sunma becerisi kazanır.
8
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
1. Kısa Sınav 0
Toplam 10
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 145
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,8
Dersin AKTS Kredisi 6