Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Malzeme ve İmalat Teknolojileri | ENM 218 | 4 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MERVE CENGİZ TOKLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders, endüstri mühendisliği öğrencilerine mühendislik malzemelerinin yapılarını, mekanik davranışlarının temellerini ve imalat özelliklerini tanıtmayı, imalat teknolojisini, hammaddeden ürüne kadar olan dönüşüm sürecini öğretmeyi ve imalat süreç ve kaynak planlaması becerisini kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Ders kapsamı temel malzeme ve imalat teknolojisi konuları arasında imalat malzemeleri temel bilgileri ve bu malzemelerin imalattaki davranış biçimleri ve imalat özellikleri, metal döküm teknolojisi, şekillendirme usulleri, sac metal işlemleri, talaşlı imalat, birleştirme usulleri ve modern imalat yöntemleri ve bu imalatın gerçekleştirildiği tezgah-takım, iş yeri, iş parçası, süreç ve süreç karakteristikleri ve bu süreçleri etkileyen faktörler, maliyet bileşenlerinin tanıtımının yanı sıra imalatta temel iş güvenliği ve çevre bilgileri yer almaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ürün ve malların tasarım ve imalatında kullanılan mühendislik malzemeleri ve değişik üretim ve imalat yöntemleri ve usulleriyle nasıl yapıldığını kavrar. | Anlatım, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Rekabetçi imalat ortamında modern imalatı ve imalatın ortak yönlerini kavrar. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | İmal usullerini tanıyıp sınıflandırabilir, mühendislik malzemelerinin değişik imal usullerindeki davranışını kavrar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Başlıca imal usullerinde imalat hızı ve sürelerini, gerekli kuvvetleri hesaplayabilir ve uygun tezgah seçimini yapabilir. | ||
5 | İmalat süreç karakteristiklerini ve süreci etkileyen faktörleri planlama açısından değerlendirebilir. | Problem Çözme, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Ürün teknik verilerini ve ürünün imal edilebilirliğini değerlendirir. | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
7 | İmalat tolerans ve yüzey işlemlerinin kalite ve maliyet ilişkilerini bilir. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
8 | Malzeme, makine, takım gibi imalat kaynaklarının planlanmasını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İmalat mühendisliğine giriş | |
2 | Ölçülendirme, toleranslar, yüzey işleme işaretleri ve imalattaki yeri | |
3 | Malzeme değerlendirme ve proses seçimi | |
4 | İmalat prosesleri genel tanıtım | |
5 | Döküm süreçleri (Numuneler ve videolarla destekli) | |
6 | Döküm süreçleri (Numuneler ve videolarla destekli) | |
7 | Kütle deformasyon süreçleri (Numuneler ve videolarla destekli) | |
8 | Sac metali süreçleri (Numuneler ve videolarla destekli) | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Talaşlı imalat süreçleri (Numuneler ve videolarla destekli) | |
11 | Talaşlı imalat süreçleri (Numuneler ve videolarla destekli) | |
12 | Birleştirme usulleri ve kaynaklı birleştirme süreçleri (Numuneler ve videolarla destekli) | |
13 | Taşlama ve aşındırma süreçleri (Numuneler ve videolarla destekli) | |
14 | Modern talaşlı imalat süreçleri (Video destekli) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | SABİS Platformunda yayınlanacaktır |
Ders Kaynakları | Fundamentals of Modern manufacturing: Materials, Processes, and Systems, 2nd edition, M. P. Groover, John Wiley & Sons Inc., 2002. Manufacturing Processes For Engineering Materials, S KALPAKJIAN ve S. R. SCHMID Prentice Hall, 2008 Çakır, M.C., Modern Talaşlı İmalat Yöntemleri, Dora Yayınları, 2. Basım, 2010. William F.S:, Malzeme Bilimi ve Mühendisliği, Çeviren: Kınıkoğlu, N.G., Literatür Yayıncılık, Basım, 2009. Endüstri Mühendisleri için İmalat Süreçleri, D. EROL ve B. ULUTAŞ, Seçkin Yayın Evi, 2011 Görsel ve işitsel medya araçları ve materyalleri |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | |||||||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
1 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
1 | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
1 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
1 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
1 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
1 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
2 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
2 | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
2 | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
2 | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
2 | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
2 | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
2 | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
2 | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | X | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
3 | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
3 | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
4 | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | X | ||||||
6 | |||||||
7 | |||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | |||||||
10 | |||||||
11 |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ürün ve malların tasarım ve imalatında kullanılan mühendislik malzemeleri ve değişik üretim ve imalat yöntemleri ve usulleriyle nasıl yapıldığını kavrar. | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
2 | Rekabetçi imalat ortamında modern imalatı ve imalatın ortak yönlerini kavrar. | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||
3 | İmal usullerini tanıyıp sınıflandırabilir, mühendislik malzemelerinin değişik imal usullerindeki davranışını kavrar. | 4 | 3 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
4 | Başlıca imal usullerinde imalat hızı ve sürelerini, gerekli kuvvetleri hesaplayabilir ve uygun tezgah seçimini yapabilir. | 0 | 3 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
5 | İmalat süreç karakteristiklerini ve süreci etkileyen faktörleri planlama açısından değerlendirebilir. | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Ürün teknik verilerini ve ürünün imal edilebilirliğini değerlendirir. | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||
7 | İmalat tolerans ve yüzey işlemlerinin kalite ve maliyet ilişkilerini bilir. | 5 | 5 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
8 | Malzeme, makine, takım gibi imalat kaynaklarının planlanmasını açıklar. | 0 | 3 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 104 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |