Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kalite Yönetimi | ENM 322 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | --- |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEMRA BORAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersi alan öğrencileri ürün/hizmet kalitesini sağlamak için veri ve bulguları inceleme ve değerlendirmede kullanacakları yöntemleri öğretmek ve uygulayıcı olarak hazırlamak. |
Dersin İçeriği | Kalite ve genel kalite tanımları, kalite sistemleri, olasılık dağılımları, istatistiksel proses kontrol, kontrol şeması yapısı ve çeşitleri, kabul örneklemesi ve çeşitleri, deney tasarımı, Taguchi tekniği |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kalite ve kalite ile ilgili genel terimlerin tanımını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Kalitenin gerekliliğini ve karlılık, verimlilik ve çevrim zamanı ile ilişkilerini yorumlar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Muayene ve önleme yaklaşımı arasındaki farklılığı yorumlar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
4 | Değişkenlik ve kalite ilişkisini yorumlar | Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
5 | Ölçüm verilerini istatistiksel değerlendirmesini yapar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
6 | İstatistiksel proses kontrolünü bilir | Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Kontrol şemasının yapısını, kullanışlılığını ve çeşitlerini bilir | Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
8 | Prosesi izlemek için kontrol şeması oluşturur | Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
9 | Uygun örnekleme planı seçmeyi ve kullanmayı bilir | Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
10 | Deney tasarımı tekniklerini, Taguchi tekniğini ve deney sonuçlarını değerlendirmeyi bilir | Tartışma, Soru-Cevap, | |
11 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kalite tanımı ve genel tanımlar, kalite sistemleri, Toplam kalite yönetimi. | [1] ders notu |
2 | İstatistiksel modeller ve istatistiksel çıkarsama | [1] ders notu, 3 nolu kaynağın 3. bölümü |
3 | Proses iyileştirme yöntemleri | [1] ders notu |
4 | Kalite kontrol şeması yapısı ve işleyiş şekli | [1] ders notu |
5 | Niceliksel kontrol şema özellikleri ve çeşitleri (x ve R, x ve S) | [1] ders notu 3 nolu kaynak sf 181-209 |
6 | Niceliksel kontrol şeması çeşitleri (MR, medyan ve R, ve diğer) | [1] ders notu |
7 | Niteliksel kontrol şema özellikleri ve çeşitleri (p ve np) | [1] ders notu, 3 nolu kaynak sf 181-209 |
8 | Niteliksel kontrol şema özellikleri ve çeşitleri (c ve u) | [1] ders notu, |
9 | Özel kontrol şema çeşitleri ve proses yeterlilik analizi | [1] ders notu 3 nolu kaynak bölüm 7 |
10 | Kabul örneklemesi ve niteliksel kabul örneklemesi özellikleri ve çeşitleri (tek ve çift örnekleme) | [1] ders notu, 3 nolu kaynak bölüm 13 |
11 | Niteliksel kabul örneklemesi (çoklu kabul örneklemesi, ardışık örnekleme planı) ve niceliksel kabul örneklemesi ( k ve M metodu) | [1] ders notu,3 nolu kaynak bölüm 13 |
12 | Özel kabul örneklemesi özellikleri ve çeşitleri | [1] ders notu, 3 nolu kaynak bölüm 14 |
13 | Deney Tasarımı | [1] ders notu, 3 nolu kaynak bölüm 11 |
14 | Taguchi Tekniği | [1] ders notu,3 nolu kaynak bölüm 12-3 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Boran, Sakarya http://ie.sakarya.edu.tr den indirilebilir. |
Ders Kaynakları | [2] Principles of Quality Control, Jerry Banks, John Wiley&Sons, 1989. [3] Introduction Statistical Quality Control, third ed. D.C.Montgomery, John Wiley&Sons, 1997. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | X | |||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kalite ve kalite ile ilgili genel terimlerin tanımını bilir | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Kalitenin gerekliliğini ve karlılık, verimlilik ve çevrim zamanı ile ilişkilerini yorumlar | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Muayene ve önleme yaklaşımı arasındaki farklılığı yorumlar | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Değişkenlik ve kalite ilişkisini yorumlar | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Ölçüm verilerini istatistiksel değerlendirmesini yapar | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | İstatistiksel proses kontrolünü bilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Kontrol şemasının yapısını, kullanışlılığını ve çeşitlerini bilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Prosesi izlemek için kontrol şeması oluşturur | |||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Uygun örnekleme planı seçmeyi ve kullanmayı bilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Deney tasarımı tekniklerini, Taguchi tekniğini ve deney sonuçlarını değerlendirmeyi bilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
11 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 90 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 132 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |