| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Kalite Yönetimi | ENM 322 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | --- |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEMRA BORAN |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. SEMRA BORAN, Doç.Dr. ESRA TEKEZ, Doç.Dr. MERVE CENGİZ TOKLU, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Dersi alan öğrencileri ürün/hizmet kalitesini sağlamak için veri ve bulguları inceleme ve değerlendirmede kullanacakları yöntemleri öğretmek ve uygulayıcı olarak hazırlamak. |
| Dersin İçeriği | Kalite ve genel kalite tanımları, kalite sistemleri, olasılık dağılımları, istatistiksel proses kontrol, kontrol şeması yapısı ve çeşitleri, kabul örneklemesi ve çeşitleri, deney tasarımı, Taguchi tekniği |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kalite ve kalite ile ilgili genel terimlerin tanımını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Kalitenin gerekliliğini ve karlılık, verimlilik ve çevrim zamanı ile ilişkilerini yorumlar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 3 | Muayene ve önleme yaklaşımı arasındaki farklılığı yorumlar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 4 | Değişkenlik ve kalite ilişkisini yorumlar | Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
| 5 | Ölçüm verilerini istatistiksel değerlendirmesini yapar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 6 | İstatistiksel proses kontrolünü bilir | Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 7 | Kontrol şemasının yapısını, kullanışlılığını ve çeşitlerini bilir | Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
| 8 | Prosesi izlemek için kontrol şeması oluşturur | Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 9 | Uygun örnekleme planı seçmeyi ve kullanmayı bilir | Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 10 | Deney tasarımı tekniklerini, Taguchi tekniğini ve deney sonuçlarını değerlendirmeyi bilir | Tartışma, Soru-Cevap, | |
| 11 |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kalite tanımı ve genel tanımlar, kalite sistemleri, Toplam kalite yönetimi. | [1] ders notu |
| 2 | İstatistiksel modeller ve istatistiksel çıkarsama | [1] ders notu, 3 nolu kaynağın 3. bölümü |
| 3 | Proses iyileştirme yöntemleri | [1] ders notu |
| 4 | Kalite kontrol şeması yapısı ve işleyiş şekli | [1] ders notu |
| 5 | Niceliksel kontrol şema özellikleri ve çeşitleri (x ve R, x ve S) | [1] ders notu 3 nolu kaynak sf 181-209 |
| 6 | Niceliksel kontrol şeması çeşitleri (MR, medyan ve R, ve diğer) | [1] ders notu |
| 7 | Niteliksel kontrol şema özellikleri ve çeşitleri (p ve np) | [1] ders notu, 3 nolu kaynak sf 181-209 |
| 8 | Niteliksel kontrol şema özellikleri ve çeşitleri (c ve u) | [1] ders notu, |
| 9 | Özel kontrol şema çeşitleri ve proses yeterlilik analizi | [1] ders notu 3 nolu kaynak bölüm 7 |
| 10 | Kabul örneklemesi ve niteliksel kabul örneklemesi özellikleri ve çeşitleri (tek ve çift örnekleme) | [1] ders notu, 3 nolu kaynak bölüm 13 |
| 11 | Niteliksel kabul örneklemesi (çoklu kabul örneklemesi, ardışık örnekleme planı) ve niceliksel kabul örneklemesi ( k ve M metodu) | [1] ders notu,3 nolu kaynak bölüm 13 |
| 12 | Özel kabul örneklemesi özellikleri ve çeşitleri | [1] ders notu, 3 nolu kaynak bölüm 14 |
| 13 | Deney Tasarımı | [1] ders notu, 3 nolu kaynak bölüm 11 |
| 14 | Taguchi Tekniği | [1] ders notu,3 nolu kaynak bölüm 12-3 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Boran, Sakarya http://ie.sakarya.edu.tr den indirilebilir. |
| Ders Kaynakları | [2] Principles of Quality Control, Jerry Banks, John Wiley&Sons, 1989. [3] Introduction Statistical Quality Control, third ed. D.C.Montgomery, John Wiley&Sons, 1997. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | X | |||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Kalite ve kalite ile ilgili genel terimlerin tanımını bilir | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Kalitenin gerekliliğini ve karlılık, verimlilik ve çevrim zamanı ile ilişkilerini yorumlar | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Muayene ve önleme yaklaşımı arasındaki farklılığı yorumlar | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Değişkenlik ve kalite ilişkisini yorumlar | |||||||||||||||||||||||
| 5 | Ölçüm verilerini istatistiksel değerlendirmesini yapar | |||||||||||||||||||||||
| 6 | İstatistiksel proses kontrolünü bilir | |||||||||||||||||||||||
| 7 | Kontrol şemasının yapısını, kullanışlılığını ve çeşitlerini bilir | |||||||||||||||||||||||
| 8 | Prosesi izlemek için kontrol şeması oluşturur | |||||||||||||||||||||||
| 9 | Uygun örnekleme planı seçmeyi ve kullanmayı bilir | |||||||||||||||||||||||
| 10 | Deney tasarımı tekniklerini, Taguchi tekniğini ve deney sonuçlarını değerlendirmeyi bilir | |||||||||||||||||||||||
| 11 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 90 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 6 | 6 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 132 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,28 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||