Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mühendislik ve Yönetim | ENM 440 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ELİF DÜLGER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Endüstri işletmelerinde insan, makine, malzeme, eneri kaynaklarını optimum kullanabilmeye yönelik sosyal, beşeri ve teknik konular içeren yönetim bilgisi vermek, İşletmelerde kullanılan kaynaklar ve yönetimi ile proje yönetimine dair bilgiler verip, MS Project paket programında uygulamalar yapmak |
Dersin İçeriği | Tarihsel deneyimler ve kazanımların ışığı altında Mühendislere öncelikle insan kaynakları ve sonra diğer kaynakların verimli kullanılmasında kullanılan metot, teknik, stratejiler ve örnekleri, mühendisler için önemi giderek artan proje temelli yönetim becerisi kazandırmak için PMBOK baz alınarak hazırlanmış proje yönetimi teorisi ve MS Project uygulamaları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mühendisliği, amacını ve Endüstri Mühendisliğinin Yönetim ile ilişkisini tanımlar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Yönetimin fonksiyonlarını açıklar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Kaynak yönetimine ve insan kaynaklarının yönetimine dair geliştirilen yaklaşımları açıklar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
4 | Yönetici ve Lider kavramlarını yorumlar, Liderlik teorilerini tanımlar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Organizasyon ve Teknoloji kullanımına yönelik teorileri, araştırmaları açıklar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
6 | İnsan faktörünün önemini, motivasyon - insan ihtiyaçları ilişkisini tanımlar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Proje kavramını, proje öğelerini, proje yönetiminin tarihçesini tanımlar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
8 | Proje yaşam döngüsünü ve proje tanımlama dökümanı öğelerini açıklar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
9 | Proje Yönetim Süreçlerini, Proje gereksinimleri ve İş Kırılım Yapısını açıklar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
10 | Zaman çizelgesi geliştirir (CPM), zaman, kapsam ve bütçe analizini yapar | Tartışma, Anlatım, | |
11 | MS Project_Ana Ekran Özelliklerini, Proje Planlamada Temel Özellikleri açıklar | Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, | |
12 | MS Project_Proje Boyunca Çalışma Günlerini Ayarlar, Para birimi değişikliği yapar | Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, | |
13 | MS Project_Aktivite tanımlar, kaynak oluşturur, aktivitelere kaynak ataması yapar | Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, | |
14 | MS Project_İş Kırılım Yapısı (WBS) Yapısı Oluşturur | Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, | |
15 | MS Project_Aktivite Bazlı Maliyet Hesaplamasını hesaplar | Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, | |
16 | MS Project_Görevler Arası Bağlantıları düzenler, Proje Temelini (Baseline) Ayarlar | Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, | |
17 | MS Project_Kaynak Yük Durumunu İnceler, Kaynak Seviyelendirme ve Dengeleme yapar | Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, | |
18 | MS Project_Projenin Nakit Akışını (Cash Flow) raporlar | Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, | |
19 | MS Project_Kazanılmış Değer (Earned Value) Analizi yapar | Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mühendislik, yönetim, mühendislik yönetimi, yönetici ve lider kavramları, yönetim kademeleri | |
2 | Yönetim düşüncesinin tarihsel süreci, Klasik Yönetim Okulu (1880-1930) ve ilkeleri. Bilimsel yönetim ve Taylor. Yönetim süreci ve Fayol, Bürokrasi ve Weber, Klasik yönetime eleştiriler | |
3 | Neo Klasik Yönetim Teorisi (1930-1950) Bu düşüncenin varsayımı ve ilkeleri. Neo klasik düşüncenin eleştirisi | |
4 | a) Modern Yönetim Düşüncesi (1950-1980). Sistem yaklaşımı, Durumsallık yaklaşımı b) Post-modem örgüt yapıları ( 1980 sonrası) ve özellikleri, şebeke örgütler, Sanal ve Yalın örgütler ve sıfır hiyerarşi, Öğrenen örgütler ve Benchmarking, TKY | |
5 | Yönetim fonksiyonları: a) planlama b) Organize etme c) Koordine etme d) Yöneltme (motivasyon) e) Denetleme (kontrol) | |
6 | Organizasyon ve ilkeleri, organizasyon şemaları, koordinasyon ve ilkeleri | |
7 | Yöneltme, Yönlendirme, Motivasyon ve önemi. Parasal ve diğer teşvikler | |
8 | Proje Yönetimine Giriş | |
9 | Proje Yaşam Döngüsü, Proje Yönetimi Süreçleri | |
10 | Kapsam Yönetimi, Zaman Yönetimi | |
11 | MS Project_Giriş_Proje Oluşturma, WBS Oluşturma, Kaynak Atama | |
12 | MS Project_Aktivite ve Maliyet Yönetimi | |
13 | MS Project_Görevler Arası Bağlantılar ve Proje Temelini (Baseline) Ayarlama | |
14 | MS Project_Kaynak Seviyelendirme, Kazanılmış Değer Analizi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim üyesinin basılmamış ders notları |
Ders Kaynakları | Koçel T., İşletme Yöneticiliği, İstanbul Beta A.Ş 2003 Koparal C., Yönetim ve Organizasyon, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Yayın No:1457 A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide) Sixth Edition, Project Management Institute Proje Yönetimi Kılavuzu, İstanbul Sanayi Odası Kalite ve Teknoloji İhtisas Kurulu (ISO-KATEK) Yayınları, ISO Yayın No: 2011/22 Dülger E., Sarıyer A., Proje Teknikleri ve Uygulamaları, SAÜ Uzaktan Eğitim Ders Notları Tekir G., Proje Yönetimi, Çağlayan Kitabevi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | |||||||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
1 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
1 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
1 | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
1 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
1 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
1 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
2 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
2 | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
2 | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
2 | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
2 | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
2 | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
2 | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
2 | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | |||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
3 | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
3 | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
3 | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
4 | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | |||||||
6 | |||||||
7 | |||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | |||||||
10 | |||||||
11 |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mühendisliği, amacını ve Endüstri Mühendisliğinin Yönetim ile ilişkisini tanımlar | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Yönetimin fonksiyonlarını açıklar | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Kaynak yönetimine ve insan kaynaklarının yönetimine dair geliştirilen yaklaşımları açıklar | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Yönetici ve Lider kavramlarını yorumlar, Liderlik teorilerini tanımlar | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Organizasyon ve Teknoloji kullanımına yönelik teorileri, araştırmaları açıklar | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | İnsan faktörünün önemini, motivasyon - insan ihtiyaçları ilişkisini tanımlar | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Proje kavramını, proje öğelerini, proje yönetiminin tarihçesini tanımlar | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Proje yaşam döngüsünü ve proje tanımlama dökümanı öğelerini açıklar | |||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Proje Yönetim Süreçlerini, Proje gereksinimleri ve İş Kırılım Yapısını açıklar | |||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Zaman çizelgesi geliştirir (CPM), zaman, kapsam ve bütçe analizini yapar | |||||||||||||||||||||||||||||||
11 | MS Project_Ana Ekran Özelliklerini, Proje Planlamada Temel Özellikleri açıklar | |||||||||||||||||||||||||||||||
12 | MS Project_Proje Boyunca Çalışma Günlerini Ayarlar, Para birimi değişikliği yapar | |||||||||||||||||||||||||||||||
13 | MS Project_Aktivite tanımlar, kaynak oluşturur, aktivitelere kaynak ataması yapar | |||||||||||||||||||||||||||||||
14 | MS Project_İş Kırılım Yapısı (WBS) Yapısı Oluşturur | |||||||||||||||||||||||||||||||
15 | MS Project_Aktivite Bazlı Maliyet Hesaplamasını hesaplar | |||||||||||||||||||||||||||||||
16 | MS Project_Görevler Arası Bağlantıları düzenler, Proje Temelini (Baseline) Ayarlar | |||||||||||||||||||||||||||||||
17 | MS Project_Kaynak Yük Durumunu İnceler, Kaynak Seviyelendirme ve Dengeleme yapar | |||||||||||||||||||||||||||||||
18 | MS Project_Projenin Nakit Akışını (Cash Flow) raporlar | |||||||||||||||||||||||||||||||
19 | MS Project_Kazanılmış Değer (Earned Value) Analizi yapar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Proje / Tasarım | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |