Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yapay Zeka | BSM 310 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İSMAİL ÖZTEL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ahmet Arslan |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İnsan beyninin öğrenme mekanizmasının modellenerek bilgisayarların tasarımı gün geçtikçe önem kazanmaktadır. Bu derste öğrenme teknikleri anlatılarak, zeki sistemlerin tasarımında gerekli bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Yapay zekaya giriş ve temel kavramlar, Problem çözümü, Arama metodları, Öğrenme, Yapay zeka metodları, Yapay Sinir ağları, uzman sistemler, bulanık mantık ,zeki etmenler ve uygulama alanları |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yapay zekanın temellerini kavramak | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | İnsan ve hayvan düşünme sistemine benzer program ve makine geliştirmenin temelleri öğrenmek, | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
3 | yapay zekada kullanılan metodlar ve algoritmaları öğrenme ve kullanabilme, | Tartışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
4 | Karşılaşılan problemlere uygun yapay zeka metodları ile çözüm üretme becerilerinin | Eğitsel Oyun, Problem Çözme, Gözlem, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yapay zekaya giriş | |
2 | Sezgisel problem çözme yaklaşımı | |
3 | Oyunlar ve yapay zeka | |
4 | Yapay sinir ağları | |
5 | Yapay sinir ağları | |
6 | Evrişimsel sinir ağları | |
7 | Evrişimsel sinir ağları | |
8 | Çekişmeli üretici ağlar | |
9 | Doğal dil işleme | |
10 | Doğal dil işleme | |
11 | Genetik algoritmalar | |
12 | Bulanık mantık | |
13 | Proje sunumları | |
14 | Proje sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Stuart Russell, Peter Norvig; Yapay Zeka: Modern Bir Yaklaşım, 2023 Stuart Russell, Peter Norvig; Artificial Intelligence A Modern Approach, 2020 Çetin Elmas; Yapay Zeka Uygulamaları, 2018 Vasif Nabiyev ; Yapay Zeka, 2016 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | ||||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yapay zekanın temellerini kavramak | 4 | 3 | ||||||||||
2 | İnsan ve hayvan düşünme sistemine benzer program ve makine geliştirmenin temelleri öğrenmek, | 3 | 3 | ||||||||||
3 | yapay zekada kullanılan metodlar ve algoritmaları öğrenme ve kullanabilme, | 4 | 4 | ||||||||||
4 | Karşılaşılan problemlere uygun yapay zeka metodları ile çözüm üretme becerilerinin | 4 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |