Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sistem Programlama | BSM 308 | 6 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÜNAL ÇAVUŞOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı, öğrencilere işletim sistemini oluşturan yazılım unsurlarının geliştirilmesi ile ilgili tekniklerin öğretilmesidir. Bunun yanında, sistem çağrılarının etkin kullanımı, ileri düzey C programlama, bilgisayar donanım işleyişi ve kontrolü hakkında bilgiler verilir. |
Dersin İçeriği | İleri düzey C programlama teknikleri. İşletim sistemi komponentlerinin tasarlanması ve kodlanması. Donanım kontrolünde kullanılacak yazılımların geliştirilmesi. Bu tür yazılımların gereksinimleri ve geliştirilme teknikleri.
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | C dilini kullanarak sistem yazılımı geliştirir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Tartışma, | |
2 | İşletim sisteminin sağladığı sistem çağrılarını etkin olarak kullanır. | Tartışma, | |
3 | İşletim sisteminde var olan alt birimlerin tasarımlarını yapar. | Tartışma, | |
4 | Dosya ve dizinlerle ilgili etkin programlama yapar. | Gözlem, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
5 | Süreçler arası iletişimin kullanıldığı çoklu süreçli uygulamalar geliştirebilir. | Tartışma, Soru-Cevap, Gözlem, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
6 | Süreç ve iplik modellerinde programlama yapar. | Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgisayar sistemleri ve C programlama dili hakkında bazı temel bilgiler 1 | |
2 | Bilgisayar sistemleri ve C programlama dili hakkında bazı temel bilgiler 2 | |
3 | Dosyalar ve dizin dosyaları, bağlantılar (linkler) | |
4 | Dosyadan okuma/yazma, sistem çağrıları ve tampon bellek (buffer) kullanımı | |
5 | Sistem çağrıları ve giriş çıkış 1 | |
6 | Sistem çağrıları ve giriş çıkış 2 | |
7 | Simgesel dil -1 (yerel değişkenler, ve fonksiyonlar) | |
8 | Simgesel dil -2 (işaretçiler, diziler) | |
9 | Simgesel dil -3 (dallanma) | |
10 | Bellek erişimi ile ilgili uygulamalar | |
11 | Süreçler ve süreç yönetimi 1 (fork, exec, dup, pipe) | |
12 | Süreçler ve süreç yönetimi 2 (fork, exec, dup, pipe) | |
13 | Sinyaller, süreçler arası iletişim | |
14 | İplik (thread) programlama modeli |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | https://web.eecs.utk.edu/~jplank/plank/classes/cs360/lecture_notes.html |
Ders Kaynakları | 1.The C Programming Language, 2nd Ed., by Kernighan and Ritchie, Prentice Hall |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | X | |||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | C dilini kullanarak sistem yazılımı geliştirir. | ||||||||||||
2 | İşletim sisteminin sağladığı sistem çağrılarını etkin olarak kullanır. | ||||||||||||
3 | İşletim sisteminde var olan alt birimlerin tasarımlarını yapar. | ||||||||||||
4 | Dosya ve dizinlerle ilgili etkin programlama yapar. | ||||||||||||
5 | Süreçler arası iletişimin kullanıldığı çoklu süreçli uygulamalar geliştirebilir. | ||||||||||||
6 | Süreç ve iplik modellerinde programlama yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Proje / Tasarım | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Proje / Tasarım | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 5 | 10 |
Toplam İş Yükü | 232 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |