Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilgisayar Sistemlerinin Performans Değerlendirmesi | BSM 420 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AHMET ZENGİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilgisayar sistemlerinin performans değerlendirmesi, bu amaçla kullanılan metot ve teknikler konularında bilgi ve beceri kazandırmak. Performans ölçümü, kapasite planlaması, performans öngörüsü, performans gereksinmelerini karşılayacak uygulamaların tasarımı ve bilgisayar sistemlerinin karşılaştırılması gibi problemlerin etkin çözümü konularında bilgi kazandırır. Uygulamalar, konuların pratik yönleri hakkında beceri kazandırır. |
Dersin İçeriği | Sistem performans değerlendirmesi hakkında genel bilgiler: Sıkça yapılan hatalar, değerlendirme tekniğinin ve metriklerin seçimi. Ölçme teknikleri ve araçlar: İş yükü çeşitleri, temsili iş yükü seçimi, iş yükü karakterizasyonu, verinin sunumu. Olasılık teorisi ve istatistik: Ölçüm verisinin özetlenmesi, örnek veri ile sistemlerin kıyaslanması. Deneysel tasarım ve analiz. Simülasyon. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Knows the definitions related to the performance of computer system parts. | Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, | |
2 | Selects the appropriate metric for performance evaluation of a system | Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
3 | Characterizes the workload and selects the appropriate workload for system evaluation | Gözlem, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
4 | Presents aggregated measurement data in an optimal way | Tartışma, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
5 | Summarizes measurement data with probability and statistical tools | Gözlem, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
6 | Compares systems by looking at collected data | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
7 | Designs measurement experiments | Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
8 | Makes measurements through simulation | Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Performans Değerlendirme Metrikleri | |
3 | Kıyas Setleri | |
4 | Güç ve Enerji | |
5 | Bellek Performansı | |
6 | Bilgisayar Sistemlerinin Modellenmesi ve Performans Değerlendirmesi | |
7 | İstatistikler | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Ölçütler | |
10 | Ortalamalar | |
11 | Deney Tasarımı | |
12 | Sunum | |
13 | Simülasyon | |
14 | Kuyruk modelleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- D. Lilja, “Measuring Computer Performance: A Practitioner's Guide”, Cambridge University Press 2- Art of Computer Systems Performance Analysis Techniques For Experimental Design Measurements Simulation And Modeling by Raj Jain Wiley Computer Publishing, John Wiley & Sons, Inc. 3- P.J. Fortier, H.E. Michel, “Computer Systems Performance Evaluation and Prediction”, Digital Press 4- R. Jain, “The Art of Computer Systems Performance Analysis”, John Wiley 5- K.R. Wadleigh, I.L. Crawford, “Software Optimization for High Performance Computing”, Prentice-Hall 6- J.L. Hennessy, D.A. Patterson, “Computer Architecture”, Morgan & Kaufmann 7- B. O’Hallaron, “Computer Systems: A Programmer’s Perspective”, Pearson |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | ||||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Knows the definitions related to the performance of computer system parts. | ||||||||||||
2 | Selects the appropriate metric for performance evaluation of a system | ||||||||||||
3 | Characterizes the workload and selects the appropriate workload for system evaluation | ||||||||||||
4 | Presents aggregated measurement data in an optimal way | ||||||||||||
5 | Summarizes measurement data with probability and statistical tools | ||||||||||||
6 | Compares systems by looking at collected data | ||||||||||||
7 | Designs measurement experiments | ||||||||||||
8 | Makes measurements through simulation |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 270 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 10,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |