Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mantık Devreleri BSM 203 3 4 + 0 4 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ALİ GÜLBAĞ
Dersi Verenler Öğr.Gör. SİNAN İLYAS, Dr.Öğr.Üyesi ALİ GÜLBAĞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Sayı sistemleri ve kodlamalar ile ilgili temel kavramları tanıtmak, Temel Lojik kapıları açıklamak, Lojik entegreleri tanıtmak, Karnough Haritalarını kullanarak sadeleştirme yapmasını öğretmek, bileşik devreleri detaylandırılarak / gruplandırarak bileşik devreleri tasarlama becerisini kazandırmak.
Dersin İçeriği Analog ve sayısal kavramlarını tanıtmak, sayı sistemlerini açıklamak, kodlama ile ilgili kavramları vermek, Boolean Matematiği kurallarını açıklamak, Lojik kapı devrelerini tanıtarak kullanımlarını öğretmek, Bileşik lojik devrelerin tasarımını kavratmak
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Analog ve Sayısal kavramlarının farklarını bilir Anlatım, Soru-Cevap,
2 Sayı sistemlerinin birbirine dönüşümlerini yapar Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma,
3 Kodlama ile ilgili temel kavramları bilir ve kodlamalar arasındaki dönüşümleri yapar Anlatım, Tartışma,
4 Lojik ifadelerin Boolean matematiği ile sadeleştirmesini yapar Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Doğru Yanlış Testleri,
5 Lojik kapıları, işlevlerini, kullanımlarını bilir, birlikte kullanılabilmelerini kavrar Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun,
6 Karnaugh Haritalarını kullanarak sadeleştirme yapar Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma,
7 Kombinasyonel devreleri tasarlar Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem,
8 Çoklayıcı ve Azlayıcı devrelerin kullanılma şekillerini / yerlerini açıklar, uygulamalarını yorumlar Anlatım,
9 Aritmetik işlemlerle ilgili devreleri tasarlar ve analiz eder Anlatım, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Analog ve Sayısal Kavramları
2 Sayı Sistemlerinin İncelenmesi
3 Kodlama ve Kodlar
4 Boolean Kuralları ve Lojik İfadelerin Sadeleştirilmesi
5 Lojik Kapılar ve Lojik Devreler
6 Karnaugh Haritaları
7 Bileşik Devre Tasarımı
8 Bileşik Devre Tasarımı (devam)
9 Sayısal Entegreler ve Sayısal Göstergeler
10 Kodlama İle İlgili Lojik Devreler
11 Çoklayıcılar - Veri Seçiciler (Multiplexers - Data Selector)
12 Azlayıcılar-Veri Dağıtıcılar (Demultiplexers)
13 Karşılaştırıcı ve Aritmetik İşlem Devreleri
14 Bileşik Devreler ile İlgili Uygulamalar
Kaynaklar
Ders Notu Hüseyin Ekiz, Mantık Devreleri, Değişim Yayınları
Ders Kaynakları Morris Mano, Digital Design, Prentice Hall
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
4 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık,
7 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
8 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
11 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
12 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Analog ve Sayısal kavramlarının farklarını bilir 2 2 2 4
2 Sayı sistemlerinin birbirine dönüşümlerini yapar 5 4 4 4
3 Kodlama ile ilgili temel kavramları bilir ve kodlamalar arasındaki dönüşümleri yapar 3 4 3 4
4 Lojik ifadelerin Boolean matematiği ile sadeleştirmesini yapar 3 4 3 4
5 Lojik kapıları, işlevlerini, kullanımlarını bilir, birlikte kullanılabilmelerini kavrar 3 4 4 4
6 Karnaugh Haritalarını kullanarak sadeleştirme yapar 2 4 4 2
7 Kombinasyonel devreleri tasarlar 3 5 5 5
8 Çoklayıcı ve Azlayıcı devrelerin kullanılma şekillerini / yerlerini açıklar, uygulamalarını yorumlar 2 3 4 4
9 Aritmetik işlemlerle ilgili devreleri tasarlar ve analiz eder 4 4 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 4