Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mantık Devreleri | BSM 203 | 3 | 4 + 0 | 4 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ALİ GÜLBAĞ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. SİNAN İLYAS, Dr.Öğr.Üyesi ALİ GÜLBAĞ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sayı sistemleri ve kodlamalar ile ilgili temel kavramları tanıtmak, Temel Lojik kapıları açıklamak, Lojik entegreleri tanıtmak, Karnough Haritalarını kullanarak sadeleştirme yapmasını öğretmek, bileşik devreleri detaylandırılarak / gruplandırarak bileşik devreleri tasarlama becerisini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Analog ve sayısal kavramlarını tanıtmak, sayı sistemlerini açıklamak, kodlama ile ilgili kavramları vermek, Boolean Matematiği kurallarını açıklamak, Lojik kapı devrelerini tanıtarak kullanımlarını öğretmek, Bileşik lojik devrelerin tasarımını kavratmak |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Analog ve Sayısal kavramlarının farklarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | |
2 | Sayı sistemlerinin birbirine dönüşümlerini yapar | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
3 | Kodlama ile ilgili temel kavramları bilir ve kodlamalar arasındaki dönüşümleri yapar | Anlatım, Tartışma, | |
4 | Lojik ifadelerin Boolean matematiği ile sadeleştirmesini yapar | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, |
5 | Lojik kapıları, işlevlerini, kullanımlarını bilir, birlikte kullanılabilmelerini kavrar | Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
6 | Karnaugh Haritalarını kullanarak sadeleştirme yapar | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
7 | Kombinasyonel devreleri tasarlar | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
8 | Çoklayıcı ve Azlayıcı devrelerin kullanılma şekillerini / yerlerini açıklar, uygulamalarını yorumlar | Anlatım, | |
9 | Aritmetik işlemlerle ilgili devreleri tasarlar ve analiz eder | Anlatım, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Analog ve Sayısal Kavramları | |
2 | Sayı Sistemlerinin İncelenmesi | |
3 | Kodlama ve Kodlar | |
4 | Boolean Kuralları ve Lojik İfadelerin Sadeleştirilmesi | |
5 | Lojik Kapılar ve Lojik Devreler | |
6 | Karnaugh Haritaları | |
7 | Bileşik Devre Tasarımı | |
8 | Bileşik Devre Tasarımı (devam) | |
9 | Sayısal Entegreler ve Sayısal Göstergeler | |
10 | Kodlama İle İlgili Lojik Devreler | |
11 | Çoklayıcılar - Veri Seçiciler (Multiplexers - Data Selector) | |
12 | Azlayıcılar-Veri Dağıtıcılar (Demultiplexers) | |
13 | Karşılaştırıcı ve Aritmetik İşlem Devreleri | |
14 | Bileşik Devreler ile İlgili Uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Hüseyin Ekiz, Mantık Devreleri, Değişim Yayınları |
Ders Kaynakları | Morris Mano, Digital Design, Prentice Hall |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | ||||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Analog ve Sayısal kavramlarının farklarını bilir | 2 | 2 | 2 | 4 | ||||||||
2 | Sayı sistemlerinin birbirine dönüşümlerini yapar | 5 | 4 | 4 | 4 | ||||||||
3 | Kodlama ile ilgili temel kavramları bilir ve kodlamalar arasındaki dönüşümleri yapar | 3 | 4 | 3 | 4 | ||||||||
4 | Lojik ifadelerin Boolean matematiği ile sadeleştirmesini yapar | 3 | 4 | 3 | 4 | ||||||||
5 | Lojik kapıları, işlevlerini, kullanımlarını bilir, birlikte kullanılabilmelerini kavrar | 3 | 4 | 4 | 4 | ||||||||
6 | Karnaugh Haritalarını kullanarak sadeleştirme yapar | 2 | 4 | 4 | 2 | ||||||||
7 | Kombinasyonel devreleri tasarlar | 3 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
8 | Çoklayıcı ve Azlayıcı devrelerin kullanılma şekillerini / yerlerini açıklar, uygulamalarını yorumlar | 2 | 3 | 4 | 4 | ||||||||
9 | Aritmetik işlemlerle ilgili devreleri tasarlar ve analiz eder | 4 | 4 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |