Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Pazarlama Etiği ISL 413 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMRE YILDIRIM
Dersi Verenler Doç.Dr. EMRE YILDIRIM,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Pazarlama uygulamalarının hukuki boyutunun önem kazanmasına paralel olarak pazarlama etiği konusu da sorgulanmaya başlanmıştır. Bu derste, pazarlama etiği konusunun kavramsal ve ölçüm boyutunda öğretilmesi hedeflenerek, sosyal ve toplumsal kazanımlar elde edilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste, Pazarlama etiği ile ilgili temel kavramlar, etik ve ahlak ilişkisi, etiğin felsefi boyutu, uygulamadan örnekler ve örnek olaylar, etiğin nasıl ölçüleceği ve araştırılacağı ayrıntılı bir literatür özeti çerçevesinde ele alınacaktır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Etik ve etikle ilgili kavramları tanımlar, örnekler verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Etik kavramının pazarlama ile ilişkilendirerek pazarlama etik ilişkisi unsurlarını analiz eder. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Pazarlama etiğinin işletmeler açısından önemi vurgulanarak işletmelerin uygun stratejiler geliştirmesini sağlanır. Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Pazarlama Etiği işletmelerin haksız rekabet uygulamalarına uygun stratejiler geliştirir. Problem Çözme, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Pazarlama Etiği pazarlama iletişimi uygulamalarını analiz eder. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ahlak kavramına felsefi açıdan (etik) bakış
2 İşletmelerde sosyal sorumluluk anlayışı
3 İş ahlakı, boyutları ve iş ahlakının gerekliliği
4 Pazarlama etiği ve pazarlamada etik karar alma modelleri
5 Yeni ürün geliştirme sürecinde proaktif etik anlayış
6 Etiketleme, ambalaj, garanti ve planlı eskitmede etik dışı işletme uygulamaları
7 İşletmelerarası rekabeti engelleyici fiyatlandırma uygulamaları
8 Tüketicileri yanıltıcı fiyatlandırma uygulamalarının yansımaları
9 Arasınav
10 Perakendeci-tedarikçi ilişkilerinden kaynaklı etik dışı uygulamalar
11 Etik dışı reklam uygulamaları ve çocuklar & kadınlar üzerindeki etkileri
12 Kişisel satış, satış geliştirme ve halkla ilişkilerde etik sorunlar
13 Tüketici taraflı etik dışı davranışların incelenmesi
14 e-ticarette etik ve internette gerçekleşen suçlar üzerine tartışma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Yıldırım, E. ve  Mert, K. (2020). Etik Pazarlama Yolunda Neyi, Nasıl Yapma(ma)lı? Ankara: Gazi Kitabevi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. X
2 Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. X
3 Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. X
4 Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. X
5 Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. X
6 Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. X
7 Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. X
8 İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. X
9 Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Etik ve etikle ilgili kavramları tanımlar, örnekler verir.
2 Etik kavramının pazarlama ile ilişkilendirerek pazarlama etik ilişkisi unsurlarını analiz eder.
3 Pazarlama etiğinin işletmeler açısından önemi vurgulanarak işletmelerin uygun stratejiler geliştirmesini sağlanır.
4 Pazarlama Etiği işletmelerin haksız rekabet uygulamalarına uygun stratejiler geliştirir.
5 Pazarlama Etiği pazarlama iletişimi uygulamalarını analiz eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 30
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 2 10 20
Performans Görevi (Uygulama) 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 129
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,16
dersAKTSKredisi 5