Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yöneylem Araştırması | ISL 206 | 4 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Matematik ve İşletme Matematiği derslerini tamamlamış olmak |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HÜSEYİN BURGAZOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Asuman Üstündağ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin karmaşık işletme ve iş dünyası problemlerini çözümleyip, modelleyebilmesi, ve oluşan modellerin farklı teknikler kullanarak çözüme ulaştırılması, ulaşılan çözümün yorumunun yapılması ve karar vericilere faydalı olacak şekilde sunulmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu derste, problem modelleme, doğrusal programlama, grafik çözüm, simplex metot, atama problemleri, taşıma problemleri ve tüm bunların MS Excel ile modellenerek çözümleyici kullanılarak çözümlerinin bulunması ve bulunan sonuçların karar almaya olan etkileri konularına değinilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Problemleri tanıma, anlama ve çözümleyebilme, | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Uygun modelleri kurma, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, | |
3 | Yöneylem araştırması tekniklerini tanıma ve problemde hangisinin kullanılabileceğini tespit etme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
4 | Çözüm metotlarını geliştirme ve uygulama, | Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, | |
5 | Microsoft Excel ile model kurabilme ve modeli uygulayabilme | Gezi / Gözlem, | |
6 | Karmaşık işletme problemlerini sistematik düşünme yöntemleri ile tanıma ve çözme becerisi, | Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, | |
7 | Bulunan çözümlerin işletmeci gözüyle yorumlanması ve karar desteği amaçlı kullanılması becerilerinin öğrenciye kazandırılması amaçlanmaktadır. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yöneylem Araştırması tanım ve tarihçe | İlgili bölümlerin okunması |
2 | Doğrusal Programlama ile Modelleme | İlgili bölümlerin okunması |
3 | Modelleme ve Grafik Yöntem ile Çözümü | İlgili bölümlerin okunması |
4 | Modelleme ve Grafik Yöntem ile Çözümü | İlgili bölümlerin okunması |
5 | Simpleks Yöntem | İlgili bölümlerin okunması |
6 | Simpleks Yöntem | İlgili bölümlerin okunması |
7 | Gölge Fiyat ve Duyarlılık Analizleri | İlgili bölümlerin okunması |
8 | Gölge Fiyat ve Duyarlılık Analizleri | İlgili bölümlerin okunması |
9 | ARASINAV | |
10 | Ulaştırma Modelleri | İlgili bölümlerin okunması |
11 | Ulaştırma Modelleri | İlgili bölümlerin okunması |
12 | Ulaştırma Modelleri | İlgili bölümlerin okunması |
13 | Atama Modelleri | İlgili bölümlerin okunması |
14 | Atama Modelleri | İlgili bölümlerin okunması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yöneylem Araştırması, Hamdy A.Taha; (Çevirenler: Ş. Alp Baray, Şakir Esnaf), Literatür Yayınları. |
Ders Kaynakları | Yöneylem Araştırması ve İşletmecilik Uygulamaları, Mehpare Timor |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. | X | |||||
2 | Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. | X | |||||
3 | Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. | X | |||||
4 | Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. | X | |||||
5 | Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. | X | |||||
6 | Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
7 | Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. | X | |||||
8 | İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. | X | |||||
9 | Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Problemleri tanıma, anlama ve çözümleyebilme, | |||||||||
2 | Uygun modelleri kurma, | |||||||||
3 | Yöneylem araştırması tekniklerini tanıma ve problemde hangisinin kullanılabileceğini tespit etme | |||||||||
4 | Çözüm metotlarını geliştirme ve uygulama, | |||||||||
5 | Microsoft Excel ile model kurabilme ve modeli uygulayabilme | |||||||||
6 | Karmaşık işletme problemlerini sistematik düşünme yöntemleri ile tanıma ve çözme becerisi, | |||||||||
7 | Bulunan çözümlerin işletmeci gözüyle yorumlanması ve karar desteği amaçlı kullanılması becerilerinin öğrenciye kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 10 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |