Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Termodinamik | MKE 202 | 4 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AHMET KOLİP |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mesleki-teknik konu alanlarında enerjinin doğru yönetimi için termodinamik yaklaşımla ilgili, kuramları, yöntem ve tekniklerini tanımak ve uygulamak. Belirli kuram ve metodlara göre termik prosesleri planlamak, ısıl hesaplamaları yapmak ve değerlendirmek. |
Dersin İçeriği | Termodinamik için temel kavramlar ve ilkeler, enerji çeşitleri, termodinamiğin birinci kanunu, ısı ve iş denkliği hesaplamalarında kullanılan yöntem ve teknikler ile kapalı ve açık sistemlerde özgün uygulamalar, saf maddenin halleri ve grafiklerde gösterimi, mükemmel ve gerçek gazlarla ilgili temel termodinamik kavramlar ve özgün uygulamalar, termodinamiğin ikinci yasası ve uygulamaları, Carnot prensibi ve gerçek termik makine çevrimleri ve termodinamik hesaplamalar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Termodinamik ilkelerini sağlam bir alt yapı üzerine oturtacak temel kavramları açık bir şekilde tanımlar ve termodinamiğe özgü dili öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Termodinamiğin birinci yasasını, enerji dengelerini, bir sisteme veya bir sistemden enerji geçişinin gerçekleşme yollarını belirtir, kapalı ve açık sistemlerde enerji analizi yapar ve özgün problemlere uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
3 | Saf madde tanımını, özelik (T-v, P-v, P-T ve P-v-T ) diyagramlarının gösterimini ve faz değişim ilkelerini açık bir şekilde açıklar ve özgün problemlere uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
4 | Gerçek ve mükemmel gazlardaki davranış farklılıklarını belirtir ve özgün problemlere uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
5 | Doymuş sıvı, sıkıştırılmış sıvı, doymuş buhar ve kızgın buharla ilgili P-v ve T-v diyagramlarının çizim ve gösterimini yapar ve bunlarla ilgili özgün problemlere uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
6 | Sabit hacim ve sabit basınçta özgül ısıların sıcaklıkla değişimini belirtir, mükemmel gazların iç enerji ve entalpi değişimlerini özgül ısıları ile ilişkilendirerek hesaplar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
7 | Katı ve sıkıştırılamayan maddeleri termodinamik özellikleri kullanarak belirtir, bu maddelerin iç enerji ve entalpi değişimlerini hesaplar ve özgün problemlere uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
8 | Termodinamiğin ikinci yasasını tanımlar, birinci ve ikinci yasaları birlikte sağlayan geçerli durum değişimlerini belirler ve özgün problemlere uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
9 | Carnot çevrimini tanımlar, Carnot ilkeleriyle ideal Carnot ısı makinaları, soğutma makinaları ve ısı pompalarını ve özgün problemlere uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
10 | Termodinamiğin ikinci yasasını çevrimlere ve bir çevrim gerçekleştirerek çalışan makinalara uygular ve sonuçları değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
11 | Tersinir ısı makinaları, ısı pompaları ve soğutma makinaları için ısıl verimler ve etkinlik katsayıları ifadelerini belirler ve özgün problemlere uygulayarak değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
12 | Entropi tanımını açık bir şekilde yapar, saf maddeler, sıkıştırılamaz maddeler ve mükemmel gazların çeşitli hal değişimleri sırasındaki entropi değişimlerini hesaplar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş Ve temel Kavramlar (Termodinamik, enerji, sistemler ve kontrol hacimleri, sistemin özellikleri, hal ve denge, hal değişimleri ve çevrimler, sıcaklık ve termodinamiğin sıfırıncı kanunu) | |
2 | Enerji, Enerji Geçişi ve Genel Enerji Analizi (Enerjinin biçimleri, ısı ve iş ile enerji geçişi, termodinamiğin birinci kanunu, enerji dönüşüm verimleri, enerji ve çevre) | |
3 | Saf Maddelerin Özellikleri (saf maddenin fazları, faz değişim işlemleri için özellik diyagramları, özellik tabloları, mükemmel ve gerçek gaz hal denklemleri) | |
4 | Saf Maddelerin Özellikleri (saf maddenin fazları, faz değişim işlemleri için özellik diyagramları, özellik tabloları, mükemmel ve gerçek gaz hal denklemleri). 3. Haftanın geri kalan konularına devam edilecek | |
5 | Kapalı Sistemlerin Enerji Analizi (hareketli sınır işi, kapalı sistemler için enerji dengesi, özgül ısılar, mükemmel gazların iç enerji, entalpi ve özgül ısıları, katı ve sıvıların iç enerji, entalpi ve özgül ısıları) | |
6 | Kapalı Sistemlerin Enerji Analizi (hareketli sınır işi, kapalı sistemler için enerji dengesi, özgül ısılar, mükemmel gazların iç enerji, entalpi ve özgül ısıları, katı ve sıvıların iç enerji, entalpi ve özgül ısıları). 5. Hafta konularına devam edilecek | |
7 | Kontrol Hacimleri İçin Kütle ve Enerji Çözümlemesi (Kütlenin korunum ilkesi, akış işi ve akışkanın enerjisi, sürekli akışlı açık sistemlerin enerji analizleri-lüleler ve yayıcılar, türbin ve kompresörler, kısılma vanaları, karışma odaları, ısı değiştiric | |
8 | Kontrol Hacimleri İçin Kütle ve Enerji Çözümlemesi (Kütlenin korunum ilkesi, akış işi ve akışkanın enerjisi, sürekli akışlı açık sistemlerin enerji analizleri-lüleler ve yayıcılar, türbin ve kompresörler, kısılma vanaları, karışma odaları, ısı değiştiric | |
9 | VİZE YOKLAMASI | |
10 | Termodinamiğin İkinci Yasası (ısıl enerji depoları, ısı makineleri, soğutma makineleri ve ısı pompaları, devri daim makineleri, tersinir ve tersinmez hal değişimleri, Carnot çevrimi ve ilkeleri, Carnot ısı makinesi, Carnot soğutma makinesi ve ısı pompası | |
11 | Termodinamiğin İkinci Yasası (ısıl enerji depoları, ısı makineleri, soğutma makineleri ve ısı pompaları, devri daim makineleri, tersinir ve tersinmez hal değişimleri, Carnot çevrimi ve ilkeleri, Carnot ısı makinesi, Carnot soğutma makinesi ve ısı pompası | |
12 | Entropi (entropi ve entropinin artış ilkesi, saf maddelerin entropi değişimi, entropi içeren özellik diyagramları, sıvı ve katıların entropi değişimi, mükemmel gazların entropi değişimi, tersinir sürekli akış işi, kompresör işinin en aza indirilmesi, sür | |
13 | Entropi (entropi ve entropinin artış ilkesi, saf maddelerin entropi değişimi, entropi içeren özellik diyagramları, sıvı ve katıların entropi değişimi, mükemmel gazların entropi değişimi, tersinir sürekli akış işi, kompresör işinin en aza indirilmesi, sür | |
14 | Gaz Akışkanlı Güç Çevrimleri ve Genel Değerlendirme (Güç çevrimlerinin çözümlemesine ilişkin temel kavramlar, Carnot çevrimi ve mühendislikteki önemi, hava standardı kabulleri, pistonlu motorlara genel bakış, buji ateşlemeli motorlar için ideal ve gerçek |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Ahmet KOLİP, Termodinamik Ders Notu |
Ders Kaynakları | [2] Yunus A. ÇENGEL, M. A. BOLES, Çev: T. Derbentli,Mühendislik Yaklaşımıyla Termodinamik, 1996,İstanbul [3] A. R. BÜYÜKTÜR, Termodinamik Cilt 1, Uludağ Ünv., 1986 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Motor teknolojileri ve temel imalat işlemleri üzerine mesleğini icra edebilecek bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
2 | Motor prensip ve sistemlerinin teorik ve pratik uygulamalarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
3 | Taşıt sistemlerinin teorik ve pratik uygulamalarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
4 | Motor/taşıt sistem ve donanımlarının test, kontrol ve bakımlarını yapabilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
5 | Motor/taşıt sistemleri arızacılığı, yenileme/yenileştirme işlemlerinde güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
6 | Temel ve mühendislik bilimleri alanlarında güncel bilgi birikimine sahip olmak | X | |||||
7 | Mesleğiyle ilgili çalışmaları yapabilecek güncel elektrik-elektronik-bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olmak | X | |||||
8 | Mesleğiyle ilgili çalışmaları yapabilecek yabancı dil bilgi ve becerilerine sahip olmak | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili konularda tasarım, proje ve araştırma projelerini yapabilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
10 | Mesleğiyle ilgili işletmecilik/yönetim/iş güvenliği alanlarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
11 | Alanıyla ilgili konularda eğitim/öğretim faaliyetlerini gerçekleştirebilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
12 | Sektörel bazda çalışmalar yapabilecek bilgi birikimine sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Termodinamik ilkelerini sağlam bir alt yapı üzerine oturtacak temel kavramları açık bir şekilde tanımlar ve termodinamiğe özgü dili öğrenir | ||||||||||||
2 | Termodinamiğin birinci yasasını, enerji dengelerini, bir sisteme veya bir sistemden enerji geçişinin gerçekleşme yollarını belirtir, kapalı ve açık sistemlerde enerji analizi yapar ve özgün problemlere uygular | ||||||||||||
3 | Saf madde tanımını, özelik (T-v, P-v, P-T ve P-v-T ) diyagramlarının gösterimini ve faz değişim ilkelerini açık bir şekilde açıklar ve özgün problemlere uygular | ||||||||||||
4 | Gerçek ve mükemmel gazlardaki davranış farklılıklarını belirtir ve özgün problemlere uygular | ||||||||||||
5 | Doymuş sıvı, sıkıştırılmış sıvı, doymuş buhar ve kızgın buharla ilgili P-v ve T-v diyagramlarının çizim ve gösterimini yapar ve bunlarla ilgili özgün problemlere uygular | ||||||||||||
6 | Sabit hacim ve sabit basınçta özgül ısıların sıcaklıkla değişimini belirtir, mükemmel gazların iç enerji ve entalpi değişimlerini özgül ısıları ile ilişkilendirerek hesaplar | ||||||||||||
7 | Katı ve sıkıştırılamayan maddeleri termodinamik özellikleri kullanarak belirtir, bu maddelerin iç enerji ve entalpi değişimlerini hesaplar ve özgün problemlere uygular | ||||||||||||
8 | Termodinamiğin ikinci yasasını tanımlar, birinci ve ikinci yasaları birlikte sağlayan geçerli durum değişimlerini belirler ve özgün problemlere uygular | ||||||||||||
9 | Carnot çevrimini tanımlar, Carnot ilkeleriyle ideal Carnot ısı makinaları, soğutma makinaları ve ısı pompalarını ve özgün problemlere uygular | ||||||||||||
10 | Termodinamiğin ikinci yasasını çevrimlere ve bir çevrim gerçekleştirerek çalışan makinalara uygular ve sonuçları değerlendirir | ||||||||||||
11 | Tersinir ısı makinaları, ısı pompaları ve soğutma makinaları için ısıl verimler ve etkinlik katsayıları ifadelerini belirler ve özgün problemlere uygulayarak değerlendirir | ||||||||||||
12 | Entropi tanımını açık bir şekilde yapar, saf maddeler, sıkıştırılamaz maddeler ve mükemmel gazların çeşitli hal değişimleri sırasındaki entropi değişimlerini hesaplar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 45 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
1. Sözlü Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Final | 1 | 5 | 5 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Sözlü Sınav | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |