Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim Tarihi EBB 006 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SELÇUK URAL
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi SELÇUK URAL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İnsanlık tarihinin varlığıyla birlikte başlayan dönemler boyunca toplumların eğitime bakışını ortaya koymaktır. Ayrıca tarihten günümüze eğitimin ve eğitim sistemlerinin değişip gelişmesinde etkisi olan faktörleri analiz edebilmektir. Yine eğitim süreçlerinde gerçekleşen bu temel değişim ve gelişim süreçlerinin hem güncelde değerlendirebilmek hem de geleceğe taşıyabilmek açısından ilişkilendirip bu hususta çıkarımlarda bulunmaktır.

Dersin İçeriği

Eski çağlarda (antik çağ) Sümer, Babil, Yunan, İran, Anadolu, Çin, Hindistan ve Mısır'da eğitim ve eğitim süreçlerindeki gelişim ile değişimler, Orta Çağ'da Avrupa, Asya ve Amerika'da eğitim süreçleri, Avrupa'da üniversitelerin oluşum süreçleri, öğretim materyalleri ve yöntemleri, Orta Çağ'da Türklerin yaşadığı coğrafyalardaki devlet ve toplumlarda eğitim, İslam dünyası coğrafyasında eğitim süreçleri, Osmanlı klasik döneminde eğitim süreçleri, dünyada modern eğitimin doğuşu ve gelişim süreci, modern eğitim sistemlerini hazırlayan ve dönüştüren faktörler, Yeni ve Yakın Çağ'da Osmanlı ve diğer İslam devletlerinde eğitim süreçleri, Yakınçağ'da Osmanlı eğitim sistemindeki değişimler, dünyada çağdaş eğitim hareketleri, Türkiye Cumhuriyet'inde eğitim süreci.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eğitim Tarihi alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunları kullanır.
2 Dünyada eğitimin tarihten günümüze geçirdiği temel değişimleri ve özellikleri tanımlar.
3 Tarihten günümüze eğitim süreçlerinde yaşananları ve sorun ve çözüm bağlamında analiz eder.
4 Eğitim sistemlerindeki değişim ve dönüşümleri kavrar.
5 Geçmişten günümüze eğitim süreçlerindeki farklılıkları kavrar.
6 Eski Çağlarda, Antik Çağ'da, Orta ve Yakın Çağlarda eğitim süreçlerinde toplumsal katkı ve değişimleri açıklar.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Antik Çağ'da Eğitim
2 Eski Çağ'da Eğitim
3 Orta Çağ'da Avrupa, Asya ve Amerika'da Eğitim
4 5-15. Yüzyıllarda Hindistan’da Eğitim
5 Orta Çağ’da Türklerin Yaşadıkları Coğrafyada Eğitim-Öğretim Faaliyetleri
6 Orta Çağ İslam ve Türk Devlet ve Toplumlarında Eğitim
7 Vize Sınavı Haftası
8 İslam Dünyasında Fen ve Sosyal Bilimlerdeki Eğitim Süreçleri
9 Osmanlı Klasik Döneminde Eğitim
10 Dünyada Modern Eğitimin Doğuşu ve Gelişimi
11 Modern Eğitim Sistemlerini Hazırlayan ve Dönüştüren Faktörler
12 Yakın Çağ'da Osmanlı ve Diğer İslam Devlet ve Toplumlarında Eğitim
13 Dünyada Çağdaş Eğitim Hareketleri
14 Türkiye Cumhuriyet'inde Eğitim
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.    Ahmet Gül, Osmanlı Medreselerinde Eğitim Öğretim ve Bunlar Arasında Darü’l-Hadislerin Yeri, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1997.

2.    Cahit Yalçın Bilim, Türkiye’de Çağdaş Eğitim Tarihi (1734-1876), Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 2002.

3.    George Makdisi, Ortaçağ’da Yüksek Öğretim: İslam Dünyası ve Hıristiyan Batı, Gelenek Yayıncılık, İstanbul, 2004.

4.    Faik Reşit Unat, Türkiye Eğitim Sisteminin Gelişmesine Dair Tarihi Bir Bakış, Milli Eğitim Basımevi, Ankara, 1964.

5.    Hasan Akgündüz, Klasik Dönem Osmanlı Medrese Sistemi: Amaç-Yapı-İşleyiş, Ulusal Yayınları, İstanbul, 1997.

6.    Hasan Ali Koçer, Türkiye’de Modern Eğitimin Doğuşu ve Gelişimi (1773-1923), Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1970.

7.    Hasan Ali Koçer, Eğitim Tarihi I (İlk Çağ), Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, Ankara, 1980.

8.    Hasan Ali Yücel, Türkiye’de Orta öğretim, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1994.

9.    Hülya Yarar, Osmanlı Döneminde Askeri Okullarda Eğitim, Milli Savunma Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2000.

10.    İsmail Güven, Türk Eğitim Tarihi, Pegem Akademi Yayınları, Ankara, 2022.

11.    İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 1998.

12.    İsmail H. Baykal, Enderun Mektebi Tarihi, İstanbul Fetih Derneği Yayınları, İstanbul, 1953.

13.    İlhan Tekeli, Osmanlı Devletinde Eğitim ve Bilgi Üretim Sisteminin Oluşumu ve Dönüşümü, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1993.

14.    Kemal Aytaç, Avrupa’da Eğitim Tarihi Antik Çağdan 19. Yüzyılın Sonlarına Kadar, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, İstanbul, 1992.

15.    Kemal Aytaç, Çağdaş Eğitim Kurumları (Yabancı Ülkelerde), Ankara üniversitesi DTCF Yayınları, Ankara, 1981.

16.    Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Yayınları, Cumhuriyet Döneminde Türk Milli Eğitim Sistemindeki Gelişmeler (1920-2010), Ankara, 2010.

17.    Mustafa Bilge, İlk Osmanlı Medreseleri, İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1984.

18.    Mustafa Ergün, Modern Eğitim Sistemlerinin Doğuşu ve Gelişimi Cilt 1-2, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, 2020.

19.    Mustafa Ergün, Atatürk Devri Türk Eğitimi, Ocak Yayınları, Ankara, 1997.

20.    Mustafa Gündüz, A.Meryem Demirkıran, Ali Yılmaz, Mustafa Ergün, Cemil Öztürk, Eğitim Tarihi, Ed.Mehmet Şişman, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 2019.

21.    Mustafa Gündüz, Osmanlı Eğitim Mirası: Klasik ve Modern Dönem Üzerine Makaleler, Doğu Batı Yayınları, İstanbul, 2013.

22.    Nazmiye Mutluay, İlk Çağda ve Ön Asya Uygarlık Merkezinde Eğitim, Ütopya Yayınevi, Ankara, 2004.

23.    Nebi Bozkurt, “Medrese”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, Cilt 28, Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara, 2003.

24.    Nebi Bozkurt, “Mektep”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, Cilt 29, Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara, 2004.

25.    Necdet Sakaoğlu, Osmanlı Eğitim Tarihi, İletişim Yayınları, İstanbul, 1991.

26.    Necdet Sakaoğlu, Osmanlıdan Günümüze Eğitim Tarihi, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2003.

27.    Osman Ergin, Türkiye Maarif Tarihi, Cilt 1-5, Eser kültür Yayınları, İstanbul, 1977.

28.    Yahya Akyüz, Türk Eğitim Tarihi (Başlangıçtan 1985’e), Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, Ankara, 1985.

29.    Yahya Akyüz, Türk Eğitim Tarihi (Başlangıçtan 1999’a), Alfa Yayınları, İstanbul, 1999.

30.    Ziya Kazıcı, Osmanlı’da Eğitim Kurumları, Bilge Yayıncılık, İstanbul, 2004.

31.    Ziya Kazıcı, Ana Hatlarıyla İslam Eğitim Tarihi, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, İstanbul, 1995.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 Eğitim Tarihi alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunları kullanır.
2 Dünyada eğitimin tarihten günümüze geçirdiği temel değişimleri ve özellikleri tanımlar.
3 Tarihten günümüze eğitim süreçlerinde yaşananları ve sorun ve çözüm bağlamında analiz eder.
4 Eğitim sistemlerindeki değişim ve dönüşümleri kavrar.
5 Geçmişten günümüze eğitim süreçlerindeki farklılıkları kavrar.
6 Eski Çağlarda, Antik Çağ'da, Orta ve Yakın Çağlarda eğitim süreçlerinde toplumsal katkı ve değişimleri açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 88
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,52
Dersin AKTS Kredisi 4