Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
18. Yüzyıl Batı Felsefesi FEL 333 5 4 + 0 4 4
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. MERVE ERTENE
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. MERVE ERTENE,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Öğrencinin Aydınlanma felsefesinin ortaya çıkışını, genel özelliklerini ve temel bakış açısını, temsilcilerini, değerlerini, eğilimlerini, kavramlarını öğrenmesini, anlamasını, tartışmasını, Aydınlamanın felsefe tarihindeki yerini kavramasını sağlamak.

Dersin İçeriği

İskoç Aydınlanması'nın temsilcisi Hume'un, Alman Aydınlaması'nın temsilcisi ve genel olarak Aydınlanma felsefesinin kurucusu kabul edilen Kant'ın felsefeleri filozofların metinlerine dayanarak tanıtılır, tarihsel bağlamı içinde değerlendirilir, tartışılır ve yorumlanır; Aydınlanma'nın hümanizm, rasyonelizm, deizm, ilerlemecilik, özgürlük gibi temel kavramları ve bu kavramlar etrafında gelişen tartışmalar aktarılır. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hume'un Aydınlanma'daki rolünü açıklamak
2 Hume'un Kant'a etkisini yorumlamak.
3 Kant'ın felsefe tarihindeki yerini ve önemini açıklamak
4 Kant epistemolojisinin devrimsel karakterini açıklamak
5 Aydınlanmanın temel kavramlarını ve bakış açısını ayırt etmek
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Aydınlanma tanımı, tarihsel, bilimsel, sosyo-politik arkaplanı, temel kavramları
2 Aydınlanma tanımı, tarihsel, bilimsel, sosyo-politik arkaplanı, temel kavramları
3 Hume Felsefesi
4 Hume Felsefesi
5 Kant Felsefesi
6 Kant Felsefesi
7 Kant Felsefesi
8 Kant Felsefesi
9 Kant Felsefesi
10 Kant Felsefesi
11 Kant Felsefesi
12 Kant Felsefesi
13 Kant Felsefesi
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

Hume-İnsanın Anlama Yetisi Üzerine Bir Soruşturma, İş Bankası

Hume- İnsan Doğası Üzerine Bir İnceleme

Kant- Gelecekte Bir Bilim Olarak Ortaya Çıkabilecek Her Metafiziğe Prolegomena, Türkiye Felsefe Kurumu

Ahmet Ayhan Çitil- Kant Okumaları Birinci Kritik, Dergah

Bülent Gözkan, Kant'ın Şemsiyesi, YKY

Paul Guyer, Kant, çev. Deniz Soysal, Say

Allen Wood, Kant, çev. Aliye Kovanlıkaya, Alfa

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır.
2 Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır.
3 Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir.
4 Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler.
5 İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir.
6 Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler.
7 Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar.
8 Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır.
9 Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler.
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır.
11 Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Toplam İş Yükü 98
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,92
Dersin AKTS Kredisi 4