Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hemşirelik Esasları-II HEM 102 2 2 + 10 7 13
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÖZLEM DOĞU
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. NASİBE YAĞMUR ZİYAİ, Doç.Dr. ÖZLEM DOĞU, Arş.Gör.Dr. ÖZGE KARAKAYA SUZAN, Arş.Gör. AYSEL GÜL, Arş.Gör. BEDİA TARSUSLU, Arş.Gör. AHSEN DEMİRHAN KAYACIK, Arş.Gör. MERVE GÜLBAHAR EREN, Öğr.Gör. AYLA DİKMEN, Arş.Gör. BÜŞRA YOLCU, Arş.Gör. RAMAZAN BOZKURT, Arş.Gör. HATİCE KILIÇKIRAN,
Dersin Yardımcıları

Öğr. Gör. Ayla DİKMEN, Arş. Gör. Dr. Yağmur ZİYAİ, Arş. Gör. Ramazan BOZKURT, Arş. Gör. Hatice KILIÇKIRAN

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, hemşirelik felsefesi, evrensel etik ilkeler ve hemşirelik değerleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerini karşılamada yaratıcı, eleştirel düşünmeyi ve bilimselliği ilke edinmiş, mesleki çalışmaları ile hemşireliğin gelişimine katkıda bulunacak profesyonel hemşireler yetiştirmesini sağlayan çağdaş eğitim ve öğretim faaliyetlerini sürdürmek ve geliştirmektir.

Dersin İçeriği

Lokal İlaç Uygulamaları, Vaka Çalışması, Solunum Aktivitesi (Solunum Sistemini Destekleyen Girişimler: Oksijen Uygulamaları, Postüral Drenaj vb.), Solunum Aktivitesi (Solunum Sistemi Uygulamaları: Nazofarengeal Aspirasyon, Trakeostomiden Hastanın Aspire Edilmesi, Trakeostomi Bakımı.), Beslenme Aktivitesi: Enteral Beslenme, Beslenme Aktivitesi: Parenteral Beslenme, Boşaltım Aktivitesi: Bağırsak Boşaltımı, Boşaltım Aktivitesi: Üriner Boşaltım, Sıvı-Elektrolit, Asit-Baz Dengesi, Uyku, Ölüm, Cinsellik, Çalışma ve Eğlence Aktivitesi-Vaka Örneği, İletişim, Etkileşim, Kişilerarası İlişkiler ve Hasta-Hemşire İlişkisi, Vaka Çalışması

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Toplumdaki yerini, diğer mesleklerle olan ilişkilerini, görev, yetki ve sorumluluklarını tanır.
2 İnsanı kendine özgü varlığı ve gereksinimleri içinde, çevresi ve toplumla birlikte, bütüncül bir anlayışla ele alır.
3 Sağlık ekibinin üyesi olarak sağlıklı/hasta bireyin bakımında hemşirenin rollerini benimser.
4 Temel insan gereksinimleri doğrultusunda sağlıklı ve hasta bireylere bakım verme becerisini kazanır.
5 Bireyin sağlık bakım ortamına kabulünden eve gönderilmesine kadar olan süreçte temel hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirir.
6 Yaşam modeline dayalı hemşirelik modeli doğrultusunda sağlıklı/hasta bireyin bakım sürecini gerçekleştirir.
7 Tüm hemşirelik uygulamaları bilim ve sanat yönüyle bütünleştirerek gerçekleştirir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse giriş - Lokal ilaç uygulamaları
2 Hemşirelik süreci tekrarı
3 Vaka Çalışması
4 Solunum Aktivitesi (Solunum Sistemini Destekleyen Girişimler: Oksijen Uygulamaları, Postüral Drenaj vb.)
5 Solunum Aktivitesi (Solunum Sistemi Uygulamaları: Nazofarengeal Aspirasyon, Trakeostomiden Hastanın Aspire Edilmesi, Trakeostomi Bakımı.)
6 Beslenme Aktivitesi: Enteral Beslenme
7 Beslenme Aktivitesi: Parenteral Beslenme
8 ARA SINAV
9 Boşaltım Aktivitesi: Bağırsak Boşaltımı
10 Boşaltım Aktivitesi: Üriner Boşaltım
11 Sıvı-Elektrolit, Asit-Baz Dengesi
12 Uyku, Ölüm, Cinsellik, Çalışma ve Eğlence Aktivitesi-Vaka Örneği
13 İletişim, Etkileşim, Kişilerarası İlişkiler ve Hasta-Hemşire İlişkisi
14 Vaka Çalışması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.Craven R.F, Hirnle C.J. (2009): Fundamentals of Nursing. Human Health and Function. 6th Edition. Lippincott. Williams and Willkins. Philadelphia.

2.Barland A., Locsin R. (2007). Technogy and Nursing Practice, Concepts and Issıes. Palgrave Macmillan.                                       

3.Potter,P.A. ve Perry,A.G.,(2021): Fundementals of Nursing, 7th Edition, Mosby Company, St.Louis.                     

4.Menyk BM, Fineout-Overholt E (2005).Evidence-Based Practice In Nursing&Healthcare A Guide to Best Practice.Lippincott Williams&Wilkins Philadelphia.                                     

5.Atabek Aştı T, Karadağ A (Eds). (2021).  Hemşrielik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı 1. Baskı, Akademi Basım ve Yayıncılık, İstanbul.                                                                    

6.Babadağ K., Aştı TA (Eds). (2008). Hemşireli Esasları Uygulama Rehberi, 1. Baskı, İstanbul Medical Yayıncılık, İstanbul.         

7.Berman A., Synder S., Kozier B., Erb G. (2016). Kozier and Erb's Fundamental of Nursing. 8 th.ed. New Jersey: Prentice Hall.         

8.Roper, N., Logan, W.W. ve Tierney, A.J. (1996). The Elements of Nursing, A Model for Nursing Based on a Model of Living. 4. Edition, Churchill Livingstone, NewYork.                                 

9.Birol, L. ve Akdemir, N. (2004).İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. İçinde; Akdemir N. Hemşirelikte Temel Kavramlar.( 2. Baskı), Ankara: Sistem Ofset; 12-5.

10.Birol, L.(2005). Hemşirelik Süreci. 7. Baskı, İzmir: Etki Matbaacılık; 401-539.              

11.Campbell, J.C. ve Sefton, M. (2010). Discharge teaching about patient retention of knowledge. Home Healthcare Nurse, 28(6), 366-374 www.homehealthcarenurseonline.com 

12.Carpenito,L.J.Çeviren:Erdemir,F.(2005).Handbook of Nursing Diagnosis. Philedelphia: Lippincott Company; 30-180.                   

13.Kaya, N. (2008). Yaşam Modeli. İçinde Babadağ, K., Atabek AGti, T. (Ed.), Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi. Gstanbul: Gstanbul Medikal Yayıncılık; 1-7.                                               

14.Şendir, M. (2012). Hemiirelik Tanıları. Gçinde Atabek Aşti, T., Karadağ, A. (Ed)., Hemşirelik Esasları. Hemşirelik Bilim ve Sanat. Gstanbul: Akademi Basım ve Yayıncılık:179-200

15.Aştı, T.A., Karadağ, A. Hemşirelik Esasları, Hemşirelik bilim ve sanatı. Akademi Basın ve Yayıncılık, Şubat 2012, İstanbul.

16.Babadağ K, Atabek Aştı T. Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi. 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık. 2008.

17.Erdemir F. (Editör) Hemşirelik tanıları el kitabı. Nobel Kitabevleri. Ankara. 2012.

18.Ulusoy M.F. Görgülü R.S. (1995) Hemşirelik Esasları-Temel Kuram, Kavram, İlke ve Yöntemler, Cilt I, Ankara. Çağın Ofset.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur X
2 Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder X
5 Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır X
6 Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar
7 Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir X
8 Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir X
9 Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Performans Görevi (Uygulama) 40
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Performans Görevi (Uygulama) 16 8 128
Ara Sınav 1 12 12
Final 1 12 12
Ödev 2 18 36
Toplam İş Yükü 316
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 12,64
Dersin AKTS Kredisi 13