Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Malzeme Termodinamiği | MMM 205 | 3 | 3 + 1 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KENAN YILDIZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. KENAN YILDIZ, Doç.Dr. YILDIZ YARALI ÖZBEK, Prof.Dr. ŞADUMAN ŞEN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Termodinamik kanunların malzemelerde ve çözeltilerde uygulamasını ve yorumlamasını yapabilmek. |
Dersin İçeriği | Termodinamik tanımlar, kanunlar, entalpi, entropi, serbest enerji, denge olayları, faz kanunu, ellingham diyagramı, Çözelti Türleri ve Termodinamiği |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bir sistemdeki iş, enerji ve ısı ilişkisini hesaplar | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
2 | Termodinamik kanunları yanma reaksiyonlarına uygular. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
3 | Sistemleri entropi ve serbest enerji açısından yorumlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
4 | Reaksiyonlarda termodinamik açıdan sebep sonuç ilişkisini kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
5 | Ellingham diyagramlarının termodinamik uygulamasını yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
6 | Çözeltilerin termodinamik hesaplamalarını yapar | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel kavramlar, sistem ve özellikleri, Hal denklemi, Gazlar ve davranışları | |
2 | Enerji ve türleri, Dönüşümler, Termodinamik denge, İş ve Isı | |
3 | Termodinamiğin birinci kanunu, Isı kapasitesi, Adyabatik dönüşümler, Entalpi | |
4 | Teşekkül ısısı, Hess kanunu, Kirchoff kanunu | |
5 | Yakıtlar, Yanma reaksiyonları, Kalorifik güç, Alev sıcaklığı | |
6 | Termodinamiğin ikinci kanunu, Entopi, Serbest enerji ve denge sabiti | |
7 | Gibbs-Helmoltz denklemi, Serbest enerjiyi etkileyen parametreler | |
8 | Termodinamiğin üçüncü kanunu, Heterojen reaksiyonlarda denge, Faz kanunu ve faz dengesi, | |
9 | Clasius Clapeyron denklemi, Yoğun fazlarda buharlaşma, buhar basınçları, Ellingham diyagramları | |
10 | Çözelti kavramı, İdeal çözeltiler | |
11 | İdeal olmayan Çözeltiler, Aktivite kavramı, Roult ve Heny Kanunları | |
12 | Düzgün Çözeltiler, Seyreltik Çözeltiler | |
13 | Çözeltilerde Yarı-kimyasal Model | |
14 | Molar oran-Aktivite-Serbest Enerji İlişkileri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1) D.R.GASKELL, Introduction to the thermodynamics of materials, 4th Ed., Taylor & Francis Group, New York, 2003. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Ödev | 15 |
2. Ödev | 15 |
3. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Kısa Sınav | 3 | 5 | 15 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |