Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İlkokulda Türkçe Öğretimi SNF 502 2 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. DURSUN AKSU
Dersi Verenler Doç.Dr. DURSUN AKSU,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Musa ÇALIŞIR

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

İlkokulda Türkçe dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerinin kazandırılması ve geliştirilmesine yönelik edinilen bilgi, tutum ve becerileri planlayabilme ve uygulayabilme.

Dersin İçeriği

  1. Dinleme

    1. Dinleme sürecinin tanımlanması

    2. Dinleme türleri

    3. Dinleme becerisini geliştirme yöntem, teknik ve uygulamaları

    4. Dinleme güçlükleri (teşhisi ve giderilmesi) (listening difficulty/disorder)

  2. Konuşma

    1. Konuşma sürecinin tanımlanması

    2. Konuşma türleri

    3. Konuşma becerisini geliştirme yöntem, teknik ve uygulamaları

    4. Konuşma güçlükleri (teşhisi ve giderilmesi)

  3. Okuma 

    1. Okuma sürecinin tanımlanması

    2. Okuma türleri

    3. Okuduğunu anlama strateji, yöntem ve teknikleri

    4. Okuma güçlükleri (teşhisi ve giderilmesi)

  4. Yazma

    1. Yazma sürecinin tanımlanması

    2. Yazma türleri

    3. Yazma becerisini geliştirme yöntem ve teknikleri

    4. Yazma güçlükleri (teşhisi ve giderilmesi)

  5. Türkçe Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması

  6. Türkçe dersi öğrenme ve öğretme süreci

  7. Türkçe dersi ölçme ve değerlendirme strateji, yöntem ve teknikleri

  8. Diğer ülke dil öğretim programlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türkçe dinleme, onuşma, okuma ve yazma becerilerinin öğrenme ve öğretme süreçlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme,
2 Türkçe dersi öğretim programını kavrar. Problem Çözme, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Türkçe dil becerilerinin öğretiminde karşılaşılabilecek sorunları belirleyip çözebilir. Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
4 Türkçe dersini yeni yaklaşımları dikkate alıp planlar ve uygular. Tartışma, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dinleme sürecinin tanımlanması, dinleme türleri, dinleme becerisini geliştirme yöntem, teknik ve uygulamaları, dinleme güçlükleri (teşhisi ve giderilmesi)
2 Dinleme sürecinin tanımlanması, dinleme türleri, dinleme becerisini geliştirme yöntem, teknik ve uygulamaları, dinleme güçlükleri (teşhisi ve giderilmesi)
3 Konuşma sürecinin tanımlanması, konuşma türleri, konuşma becerisini geliştirme yöntem, teknik ve uygulamaları, konuşma güçlükleri (teşhisi ve giderilmesi)
4 Konuşma sürecinin tanımlanması, konuşma türleri, konuşma becerisini geliştirme yöntem, teknik ve uygulamaları, konuşma güçlükleri (teşhisi ve giderilmesi)
5 Okuma sürecinin tanımlanması, okuma türleri, okuma becerisini geliştirme yöntem, teknik ve uygulamaları, okuma güçlükleri (teşhisi ve giderilmesi)
6 Okuma sürecinin tanımlanması, okuma türleri, okuma becerisini geliştirme yöntem, teknik ve uygulamaları, okuma güçlükleri (teşhisi ve giderilmesi)
7 Yazma sürecinin tanımlanması, yazma türleri, yazma becerisini geliştirme yöntem, teknik ve uygulamaları, yazma güçlükleri (teşhisi ve giderilmesi)
8 Yazma sürecinin tanımlanması, yazma türleri, yazma becerisini geliştirme yöntem, teknik ve uygulamaları, yazma güçlükleri (teşhisi ve giderilmesi)
9 Ara Sınav
10 Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Türkçe dersi öğrenme ve öğretme süreci
11 Diğer ülke dil öğretim programlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi
12 Türkçe dersi ölçme ve değerlendirme strateji, yöntem ve teknikleri
13 İlkokulda Türkçe Dersinin Planlanması ve Yenilikçi Uygulamalar
14 İlkokulda Türkçe Dersinin Planlanması ve Yenilikçi Uygulamalar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

(1) Akyol, H (2005). Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık

(2) Demirel, Ö. (1999). İlköğretim okullarında Türkçe Öğretimi

(3) Cain, K. (2010). Reading development and difficulties. John Wiley & Sons.

(4) Anderson, A. & Lynch, T. (2003). Listening. Oxford: Oxford University Press.

(5) Catts, H. W., & Kamhi, A. G. (Eds.). (2005). The connections between language and reading disabilities. Psychology Press.

(6) MacArthur, C. A., Graham, S., & Fitzgerald, J. (Eds.). (2008). Handbook of writing research. Guilford Press.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim bilimleri ilkeleri doğrultusunda 21. yüzyıl yeterliklerini geliştirerek eğitim sisteminin ve toplumun çağın gereklerine uygun yapılandırılmasına katkı sağlar. X
2 Sınıf eğitimi alanına ilişkin bilgilerini disiplinlerarasılık çerçevesinde uzmanlık düzeyinde geliştirir ve kullanır. X
3 Yerli ve yabancı alanyazını takip ederek eğitim teknolojileri aracılığıyla sınıf eğitimi alanına yönelik bilimsel çözümler üretir ve paydaşlarına aktarır. X
4 Sınıf eğitimi alanında bir üst eğitim olarak doktora eğitimine devam etmek için gerekli öğrenme becerilerini kazanır ve bu becerileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. X
5 Sınıf eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel araştırmayı yeni stratejik yaklaşımlar geliştirerek bağımsız olarak yürütür. X
6 Sınıf eğitimi alanında uzmanlık düzeyindeki öğrenme sürecini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek yönlendirir. X
7 Milli, kültürel ve evrensel değerleri özümseyerek sınıf eğitimi alanında etik kurallara uygun biçimde bilimsel araştırmalar yapar ve sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Türkçe dinleme, onuşma, okuma ve yazma becerilerinin öğrenme ve öğretme süreçlerini bilir.
2 Türkçe dersi öğretim programını kavrar.
3 Türkçe dil becerilerinin öğretiminde karşılaşılabilecek sorunları belirleyip çözebilir.
4 Türkçe dersini yeni yaklaşımları dikkate alıp planlar ve uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
1. Ara Sınav 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Performans Görevi (Uygulama) 1 15 15
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6