Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Meyve Suyu Üretim Teknolojisi | GDM 513 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. OKTAY YEMİŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Meyve suyu üretim teknolojisi konusunda temel bilgiler vererek bu konuda karşılaşılabilecek sorunları çözebilmek için gerekli bilgi ve becerilerin edinilmesini sağlamak |
Dersin İçeriği | Meyvelerin tanımı, meyve ve meyve sularının bileşimi, meyve sularına ilişkin yasal düzenlemeler, meyvelerında tağşiş, meyvelerin işlenmeye hazırlanması, presleme ön işlemleri ve presler, pulpun inceltilmesi, bulanıklık unsurları, depektinizasyon, brerraklaştırma, durltma yardımcı maddeleri,, filtrasyon, meyve sularının depolanmaları, meyve sularının ambalajlanmaları, meyve sularının konsantre edilmeleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Meyve suyu, nektar ve içecek tanımlarını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Presleme ön işlemlerini ve pres tiplerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Durultma ve filtrasyon işlemlerini kavrar ve uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, | |
4 | Meyve suyu üretiminde kullanılan enzimleri ve etki mekanizmalarını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Meyve sularının konsantre edilmesi aşamalarını kavrar ve uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
6 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Meyve suyu teknolojisine giriş, Meyve suyuna işlenmeleri açısından meyvelerin başlıca nitelikleri | Sayfa 297-317 |
2 | Türkiye´de meyve üretim miktarları ve meyve suyu endüstrisi | Sayfa 318-337 |
3 | Temel kavramlar, RSK tanı değerleri, meyve suları tağşiş | Sayfa 338-355 |
4 | Meyvelerin işlenmeye hazırlanması, parçalanması | Sayfa 356-429 |
5 | Mayşeye uygulanan işlemler | Sayfa 430-498 |
6 | Mayşenin preslenmesi ve pres tipleri | Sayfa 499-580 |
7 | Durultma ajanları ve kullanımı | Sayfa 581-639 |
8 | Durultma ajanları ve kullanımı | Sayfa 581-639 |
9 | Filtrasyon yardımcı maddeleri | Sayfa 640-660 |
10 | Filtrasyon teknikleri | [5] |
11 | Konsantre etme | [2] |
12 | Pastörizasyon, strelizasyon | [4] |
13 | Dolum, aseptik ambalajlama | |
14 | Meyve sularının ayarlanmasına ilişkin hesaplamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1]Cemeroğlu B. 2004. Meyve ve Sebze İşleme Teknolojisi (I. Cilt). Ankara Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Gıda Mühendisliği Bölümü, Ankara |
Ders Kaynakları | [2]Cemeroğlu, B., Karadeniz F. 2001. Meyve ve Sebze İşleme Teknolojisi 2. Meyve Suyu Üretim Teknolojisi. Gıda Teknolojisi Derneği Yayınları No:25, Ankara [3]Cemeroğlu, B. 1982. Meyve Suyu Üretim Teknolojisi. Teknik Basım Sanayi Matbaası, Ankara [4]Cemeroğlu, B. 1992. Meyve ve Sebze İşleme Endüstrisinde Temel Analiz Metotları. Biltav Yayınları, 1992. [5]Ashurst P. R. 1995. Production and Packaging of Non-carbonated Fruit Juices and Fruit Beverages. ISBN: 0-7514-0169-2, London: Blackie Academic and Professional |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Alanının gerektirdiği SAS, SPSS, Minitab gibi istatistik programlarından en az birini etkin düzeyde kullanır. | ||||||
7 | Kendi çalışmalarını, Gıda Mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |