Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sürekli İyileştirme Yöntemleri | ENM 517 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEMRA BORAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SEMRA BORAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Sürekli iyileştirme ve yöntemlerini tanıtmak |
Dersin İçeriği | Sürekli iyileştirme tanımı, proses yaklaşımı, 7 araç (basit sorun çözme teknikleri), yeni 7 araç, QFD, Pugh kavramı, FMEA, poka-yoke, kıyaslama tekniği, TRİZ, BPR. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sürekli iyileştirme kavramı ve uygulama yollarını bilir | Anlatım, Tartışma, | Ödev, |
2 | Sürekli iyileştirmeyi sağlayacak teknikleri uygular | Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sürekli iyileştirme, kaizen felsefesi tanımı, PUKÖ döngüsü | Kazein:Japonyanın Rekabetteki Başrısının anahtarı, Masaki Imai, KAlder yayınları |
2 | Süreç Yönetimi, Süreç İyileştirme | Süreç İyileştirme, Rıdvan Bozkurt, MPM yayın no:661, 2008, sf53-59. |
3 | Kalite Çemberleri | Kalite Çemberleri, Rıdvan bozkurt-Ceylan Eşit, MPM yayın no:662, 2003, Sf 65-72 |
4 | 7 Araç (Basit Sorun Çözme Teknikleri) | Ders notu |
5 | Yeni 7 Araç | Ders notu |
6 | İstatistiksel Proses Kontrol, Kontrol Şeması, Proses Yeterlilik Analizi | Ders notu |
7 | 5S, TPM, Yalın Üretim | Ders notu |
8 | Altı Sigma Yaklaşımı | Altı Sigma, Prof Dr. Necmi Gürsakal, Yrd. Doç. Dr. Ayşe Oğuzlar, Vipaş AŞ 2003 |
9 | TS-EN-ISO 9000:2000 Kalite Yönetim Sistemi | TS-EN-ISO 9000:2001 standardı |
10 | EFQM Mükemmellik Modeli ve Özdeğerlendirme | EFQM ve Özdeğerlendirme Kalder yayınları |
11 | Hata Türü Etkileri ve Analizi | Ders notu |
12 | Kalite Fonksiyonu Yayılımı ve Pugh Kavramı | Ders notu |
13 | Kıyaslama Tekniği | Ders notu |
14 | TRİZ yöntemi | Ders notu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Haftalık ders konularına göre metin veya slayt |
Ders Kaynakları | [1] Kazein:Japonya’nın Rekabetteki Başrısının anahtarı, Masaki Imai, Kalder yayınları [2] Süreç İyileştirme, Rıdvan Bozkurt, MPM yayın no:661, 2008. [3] Kalite Çemberleri, Rıdvan bozkurt-Ceylan Eşit, MPM yayın no:662, 2003. [4] Altı Sigma, Prof Dr. Necmi Gürsakal, Yrd. Doç. Dr. Ayşe Oğuzlar, Vipaş AŞ 2003. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulamaktır. | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilmektir. | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamaktır. | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilmektir. | ||||||
5 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlamaktır. | ||||||
6 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve ileri düzeyde değerlendirmektir. | ||||||
7 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk almaktır. | ||||||
8 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilmektir. | ||||||
9 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgileri yorumlamaktır. | X | |||||
10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilmektir. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum sağlamaktır. | ||||||
12 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sürekli iyileştirme kavramı ve uygulama yollarını bilir | ||||||||||||
2 | Sürekli iyileştirmeyi sağlayacak teknikleri uygular |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 0 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |