Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kurumsal Veri Yönetimi | ENM 513 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İSMAİL HAKKI CEDİMOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Veri, Bilgi ve Bilişim temel kavramları verilerek veritabanı yönetim sistemi uygulama programları kullanılarak Kurumsal verilerin depolanması, işlenmesi, gerekli sorgular yardımıyla ulaşılması ve bu verilerden bilgilerin elde edilebilmesini öğrenmelerini sağlamak. |
Dersin İçeriği | Kurumsal Veri Yönetimine Giriş, Temel kavramlar, veritabanı yönetim sistemlerine giriş, VTYS temel kavramları, Kurumsal sistemlerin veritabanı tasarımı, veritabanı yönetim sistemleri görsel arayüz kullanımı, Yapısal Sorgulama dili (SQL) , Veri madenciliği temel SQL komutları kullanımı, SQL komutlarını kullanarak verileri gruplama, gruplandırılmış veriler üzerinde sorgu oluşturma, Veri madenciliği temel kavramları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İmage, Veri, Bilgi, Bilişim, Bellek v.b. temel kavramları ve Veri tabanı temel kavramlarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
2 | Kurumsal bir sistemin veri tabanı tasarımını gerçekleştirebilir, Veri tabanı yönetim sistemleri uygulama programı görsel arayüzünü kullanarak gerçekleyebilir | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
3 | SQL (Yapısal Sorgulama Dili)kullanılan veri tiplerini bilir, SQL komutlarını kullanarak veritabanı, tablo oluşturabilir, SQL komutlarını kullanarak tasarımı gerçekleşmiş sistemi gerçekleyebilir | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, | Proje / Tasarım, Ödev, Sınav, |
4 | SQL komutlarını kullanarak kayıt ekleyebilir, güncelleyebilir, silebilir, kayıtlar üzerinde temel sorgular gerçekleştirebilir | Tartışma, Anlatım, Deney / Laboratuvar, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
5 | Veriden bilgiye geçiş için gerekli olan aşamaları bilir, SQL komutlarını kullanarak veri grupları üzerinde çalışabilir, sorgular gerçekleştirebilir | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, | Ödev, Sınav, |
6 | Veri Madenciliği Temel Kavramlarını bilir, SQL komutlarını kullanarak Veri madenciliği ön işlemlerini gerçekleştirebilir | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kurumsal Veri yönetimine giriş, İmage, Veri, Bilgi, Bilişim, Bellek v.b. temel kavramlar | |
2 | Temel veritabanı kavramları, tablo, alan, kayıt v.b. veritabanı sistemleri avantajları, dezavantajları | |
3 | Kurumsal veri tabanı sistemlerinin tasarımı, normalizasyon işlemleri, tasarım sırasında dikkat edilecek noktalar, örnek uygulama | |
4 | Veri tabanı yönetim sistemleri ile çalışma (MS Access/MS SQL, Postgre SQL/MySQL) görsel arayüz kullarak veritabanı ve tablo oluşturma, tablolar arasında ilişki oluşturma işlemleri | |
5 | Veri tabanı yönetim sistemleri ile çalışma (MS SQL, Postgre SQL/MySQL) görsel arayüz kullarak tablolara veri ekleme, veri güncelleme, veri silme ve veri listeleme | |
6 | SQL (Yapısal Sorgulama dili) genel özellikleri, standardizasyonu, SQL’de kullanılan veri tipleri, yeni veri tipi oluşturma, veritabanı oluşturma, tablo oluşturma, tabloyu güncelleme, var olan veritabanını silme, var olan tabloyu silme | |
7 | SQL komutları kullanarak tabloya kayıt ekleme, var olan kayıtları güncelleme, silme ve temel sorgulama işlemleri | |
8 | SQL komutları ile kısıtlar (operatörler, and like v.b. ve yardımcı komutlar -as, top v.b.- kullanarak sorgu oluşturma işlemleri | |
9 | İçiçe sorgu çalıştırma, Sorgu sonuçları ile çalışma, Çoklu tablo ile çalışma, tablolar arasında başlantılar (join) oluşturma | |
10 | Aggregate komutları ile veri kümeleme, gruplama komutları ile veri gruplayarak gruplanmış veriler ile çalışma | |
11 | Gruplandırılmış veriler üzerinde temel sorgulama ve aggregate komutlarının kullanımı | |
12 | SQL komutlarını kullanarak hesaplama ve (özel fonksiyon oluşturma) istatistik çalışmaların gerçeklenmesi | |
13 | Veri madenciliği temel kavramları, veri madenciliği ön işlemleri | |
14 | Var olan örnek bir veritabanı üzerinde uygulamalı çalışma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğr. Gör. Nevzat TAŞBAŞI,Prof. Dr. İsmail Hakkı Cedimoğlu, Veritabanı Yönetim Sistemleri Ders Notları |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulamaktır. | ||||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilmektir. | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamaktır. | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilmektir. | ||||||
5 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlamaktır. | ||||||
6 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve ileri düzeyde değerlendirmektir. | ||||||
7 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk almaktır. | ||||||
8 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilmektir. | ||||||
9 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgileri yorumlamaktır. | ||||||
10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilmektir. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum sağlamaktır. | ||||||
12 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İmage, Veri, Bilgi, Bilişim, Bellek v.b. temel kavramları ve Veri tabanı temel kavramlarını bilir | ||||||||||||
2 | Kurumsal bir sistemin veri tabanı tasarımını gerçekleştirebilir, Veri tabanı yönetim sistemleri uygulama programı görsel arayüzünü kullanarak gerçekleyebilir | ||||||||||||
3 | SQL (Yapısal Sorgulama Dili)kullanılan veri tiplerini bilir, SQL komutlarını kullanarak veritabanı, tablo oluşturabilir, SQL komutlarını kullanarak tasarımı gerçekleşmiş sistemi gerçekleyebilir | ||||||||||||
4 | SQL komutlarını kullanarak kayıt ekleyebilir, güncelleyebilir, silebilir, kayıtlar üzerinde temel sorgular gerçekleştirebilir | ||||||||||||
5 | Veriden bilgiye geçiş için gerekli olan aşamaları bilir, SQL komutlarını kullanarak veri grupları üzerinde çalışabilir, sorgular gerçekleştirebilir | ||||||||||||
6 | Veri Madenciliği Temel Kavramlarını bilir, SQL komutlarını kullanarak Veri madenciliği ön işlemlerini gerçekleştirebilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 15 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |