Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Özel Relativite Teorisi | FIZ 505 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FURKAN SEMİH DÜNDAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Fizik Bölümü Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrenciyi özel rölativite teorisinin temelleri ve uzay-zaman kavramları konusunda bilgilendirmek |
Dersin İçeriği | Referans sistemleri, uzay zaman geometrisi, Lorentz dönüşümleri ve sonuçları, dört vektör, relativistik çarpışmalar ve bozunmalar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Uzay-zamanın geometrisini özetler, Minkowski uzayını tanımlar. | Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
2 | Dört vektör notasyonunu kullanarak göreli mekanik sorularını çözer. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
3 | Lorentz dönüşümünü dönüşüm denklemleri ışığında ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
4 | Zaman genişlemesini örneklerle açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
5 | Uzunluk büzülmesini örneklerle açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
6 | Elektomagnetik teoriyi göreli formalizmde ifade eder, göreli elektrodinamik soruları çözer. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Eylemsiz Referans Sistemi, Newton Yasaları, Galileo Dönüşümleri | [1] Sayfa 1-15 |
2 | Işık, Ether, Michelson-Morley Deneyi, Özel Görelilik Kuramının Postülaları | [1] Sayfa 19-36 |
3 | Zaman Genişlemesi ve Örnekler | [1] Sayfa 39-48 |
4 | Uzunluk Büzülmesi ve Örnekler | [1] Sayfa 51-60 |
5 | Eşanlılık ve Paradokslar | [1] Sayfa 63-72 ; Sayfa 81-91 |
6 | Lorentz Dönüşümlerinin Çıkarılması, Hız Dönüşümleri | [1] Sayfa 97-108 |
7 | Minkowski Uzayzamanı | [1] Sayfa 113-126 |
8 | Klasik Momentum, Dört Boyutlu Uzayzamanda Momentum | [1] Sayfa 131-141 |
9 | Arasınav | |
10 | Enerji, Eylemsizlik, Enerji-Momentum Dört Vektörü, Örnekler | [1] Sayfa 143-156 |
11 | Parçacıkların Bozunması, Compton Saçılması | [1] Sayfa 159-174 |
12 | Rölativistik Doppler Etkisi, Eşik Enerjisi | [1] Sayfa 181-197 |
13 | Görelilik ve Elektromanyetizma | [1] Sayfa 289-295 |
14 | Gravitasyon ve Eşdeğerlik İlkesi | [1] Sayfa 203-217 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Helliwell T.M., Special Relativity, University Science Books, 2009 |
Ders Kaynakları | [2]French A.P., Special Relativity, The M.I.T. Introductory Physics Series, W.W. Norton and Company Inc., 1968 [3]Taylor E.F:, Wheeler J.A., Spacetime Physics, W.H.Freeman, 1992 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans ve yüksek lisans eğitiminde edinilen bilgileri lisansüstü alanlarda kullanabilme. | ||||||
1 | Lisans ve yüksek lisans eğitiminde edinilen bilgileri lisansüstü alanlarda kullanabilme. | X | |||||
2 | Bilim ve teknolojinin gelişiminde önemli bir yeri olan fizik temel biliminin önemini kavrayarak yenilikleri takip edip kendini geliştirebilme. | X | |||||
2 | Bilim ve teknolojinin gelişiminde önemli bir yeri olan fizik temel biliminin önemini kavrayarak yenilikleri takip edip kendini geliştirebilme. | ||||||
3 | Kaynak tarama, sunum yapabilme, bir deney düzeneği hazırlayabilme, uygulayabilme ve çalışma alanı ile ilgili sonuçları yorumlayabilme. | ||||||
3 | Kaynak tarama, sunum yapabilme, bir deney düzeneği hazırlayabilme, uygulayabilme ve çalışma alanı ile ilgili sonuçları yorumlayabilme. | X | |||||
4 | Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme. | ||||||
4 | Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme. | ||||||
5 | Bireysel çalışma becerisini kullanarak seminer, kongre, sempozyum, çalıştay v.b. gibi çeşitli iletişim ortamlarında çalışmalarını ve fikirlerini paylaşabilme. | ||||||
5 | Bireysel çalışma becerisini kullanarak seminer, kongre, sempozyum, çalıştay v.b. gibi çeşitli iletişim ortamlarında çalışmalarını ve fikirlerini paylaşabilme. | ||||||
6 | Bilimsel ve mesleki etik anlayışına sahip olma ve bu anlayışı her türlü ortamda savunabilme. | ||||||
6 | Bilimsel ve mesleki etik anlayışına sahip olma ve bu anlayışı her türlü ortamda savunabilme. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Uzay-zamanın geometrisini özetler, Minkowski uzayını tanımlar. | ||||||||||||
2 | Dört vektör notasyonunu kullanarak göreli mekanik sorularını çözer. | ||||||||||||
3 | Lorentz dönüşümünü dönüşüm denklemleri ışığında ifade eder. | ||||||||||||
4 | Zaman genişlemesini örneklerle açıklar. | ||||||||||||
5 | Uzunluk büzülmesini örneklerle açıklar. | ||||||||||||
6 | Elektomagnetik teoriyi göreli formalizmde ifade eder, göreli elektrodinamik soruları çözer. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |