Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tıbbi Atık Yönetimi | MYO 259 | 3 | 2 + 1 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CEMİLE DEDE |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi CEMİLE DEDE, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilere, güncel bilgilerle donanımlı, toplum ve çevre sağlığına duyarlı birer sağlık meslek elemanı olabilmeleri için; sağlık kuruluşlarından kaynaklanan atıklar ve tıbbi atık yönetimine ilişkin ilke ve uygulamalar hakkında gerekli güncel bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Atık kavramı ve atıkların sınıflandırılması; Etkileri Bakımından Atıklar, Yapıları Açısından Atıklar, Kaynakları Bakımından Atıklar Sağlık kurumlarından kaynaklanan atıkların tanımı ve sınıflandırılması; tıbbi atıklar, tehlikeli atıklar, radyoaktif atıklar, evsel atıklar Tıbbi atıkların üretildiği yerler Sağlık kurumlarında atık yönetimi ile ilgili mevzuat Sağlık kuruluşlarının tıbbi atıklarla ilgili yükümlülükleri Tıbbi Atıkların Ayrılması, Toplanması, Taşınması ve Geçici Depolanması Tıbbi atıkların bertaraf yöntemleri Tıbbi atıkların sağlık çalışanları açısından taşıdığı riskler Tıbbi atıkların toplum sağlığı açısından taşıdığı riskler Tıbbi atıkların çevre sağlığı açısından taşıdığı riskler Sağlık Kurumlarında Sürdürülebilir Atık Yönetimi Sağlık kurumlarında tıbbi atık yönetiminde uygulanacak genel esaslar Dünyada sürdürülebilir atık yönetimi ile ilgili sağlık kurumlarına ait uygulama örnekleri Türkiye’de sürdürülebilir atık yönetimi ile ilgili sağlık kurumlarına ait uygulama örnekleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sağlık kurumlarından kaynaklanan atıkların özelliklerini ve etkilerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
2 | Sağlık kurumlarında atık yönetimi ile ilgili mevzuatı tanır ve güncel literatürü takip edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
3 | Tıbbi atıkların sağlık çalışanları, toplum sağlığı ve çevre açısından taşıdığı riskleri öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
4 | Sağlık kuruluşlarının tıbbi atıklarla ilgili yükümlülüklerini ve sağlık kurumlarında tıbbi atık yönetiminde uygulanacak genel esasları öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Atık kavramı ve atıkların sınıflandırılması; Etkileri Bakımından Atıklar, Yapıları Açısından Atıklar, Kaynakları Bakımından Atıklar | |
2 | Sağlık kurumlarından kaynaklanan atıkların tanımı ve sınıflandırılması; tıbbi atıklar, tehlikeli atıklar, radyoaktif atıklar, evsel atıklar | |
3 | Tıbbi atıkların üretildiği yerler | |
4 | Sağlık kurumlarında atık yönetimi ile ilgili mevzuat | |
5 | Sağlık kuruluşlarının tıbbi atıklarla ilgili yükümlülükleri | |
6 | Tıbbi Atıkların Ayrılması, Toplanması, Taşınması ve Geçici Depolanması | |
7 | Tıbbi atıkların bertaraf yöntemleri | |
8 | Tıbbi atıkların sağlık çalışanları açısından taşıdığı riskler | |
9 | Tıbbi atıkların toplum sağlığı açısından taşıdığı riskler | |
10 | Tıbbi atıkların çevre sağlığı açısından taşıdığı riskler | |
11 | Sağlık Kurumlarında Sürdürülebilir Atık Yönetimi | |
12 | Sağlık kurumlarında tıbbi atık yönetiminde uygulanacak genel esaslar | |
13 | Dünyada sürdürülebilir atık yönetimi ile ilgili sağlık kurumlarına ait uygulama örnekleri | |
14 | Türkiye’de sürdürülebilir atık yönetimi ile ilgili sağlık kurumlarına ait uygulama örnekleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Optisyenlik alanındaki temel ilkeleri teorik ve uygulama alanında kullanabilecek seviyede bilgi sahibi olur. | ||||||
2 | Alanında verilen görevleri gerekli inisiyatifleri alarak bağımsız bir şekilde yürütür. | ||||||
3 | Hastaları özenle karşılayarak, ona uygun optik gereçlerin sunumunu yapar. | ||||||
4 | Optisyenlik alanında sahip olduğu bilgileri kullanarak reçete bilgilerini yorumlar. | ||||||
5 | Mesleki yazılımlar ile amaca uygun diğer yazılım ve otomasyon sistemlerini kullanır. | ||||||
6 | Reçete bilgilerinin içerdiği optik gereçleri amaca uygun, etik kurallara riayet ederek hazırlar. | ||||||
7 | Gerekli gördüğünde alanındaki yanlışlıkların düzeltilmesi için ilgililere başvurur. | ||||||
8 | İlgililerin isteği üzerine gerekli bilgilerin paylaşımını şeffaf bir şekilde gerçekleştirir. | ||||||
9 | - Optisyenlik alanındaki yasal mevzuatın takibini yapar, ilgili mevzuatın güncel formatına uygun olarak kendini yeniler. | ||||||
10 | İlgili mevzuatın maddelerine riayet ederek, optik müessesesi açmaya hak kazanır . | ||||||
11 | Herhangi bir optik müessesesinde mesul müdür olmaya hak kazanır. | ||||||
12 | Sağlık teknikerine uygun bilişsel ve davranışsal muhakeme yeteneğine sahip olur. | ||||||
13 | Toplumun genel ahlak kurallarına uyarak, iş becerilerini toplumun yararı için azami şekilde kullanır. | ||||||
14 | Temel iş güvenliği eğitimine uygun olarak mesleğindeki riskleri ve bu riskleri bertaraf etme yollarını bilir. | ||||||
15 | Disiplinler arası çalışmalarda uygun yöntemleri seçer ve uygular. | ||||||
16 | Kendi sağlığını ve toplum sağlığını korumadaki bilincini en üst seviyede tutar. | ||||||
17 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|