Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sır ve Pişirim Uygulamaları II | SRM 318 | 6 | 2 + 2 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç. PINAR GÜZELGÜN HANGÜN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. MUSTAFA ERDEN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Endüstriyel ve Sanatsal seramik alanlarında kullanılan sırların hesaplanması, hazırlanması ve uygulanması öğretilmektedir. Uygulama sonunda çamur ile sır uyumu ve hataların hangi faktörlerden oluştuğunu saptamayı amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Seramik hammaddelerin formülleri, yapısı, özellikleri ve mol ağırlıkları.Sır çeşitlerinin sınıflandırılması.Kimyasal analiz. Kimyasal analizden rasyonel analize geçiş.Rasyonel analizden sır reçetesinin hesaplanması. Seger formülü. Seramik sırlarına yapılan testler bu dersin temel içeriğini oluşturmaktadır.Uygulama için bir sır çeşidinin belirlenmesi. Belirlenen sır çeşidi üzerinde teorik araştırmaların yapılması. Teorik araştırmaların neticesinde hazırlanacak sır için kullanılacak hammaddelerin %’de oranlarının belirlenmesi. 100 gr. Üzerinden sır reçetelerinin hesaplanması. Yapılan çalışmaların rapor haline getirilmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Seramik Endüstrisinde kullanılan tüm sır çeşitlerini ve özelliklerini bilir ve tanımlar. | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
2 | Seramik sır hazırlama aşamasında kullanılan tüm matematiksel işlemleri çözer. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Ödev, |
3 | Seramik hammaddelerinin özellikleri doğrultusunda nitelikli bir sır reçetesi oluşturur. | Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Performans Görevi, |
4 | Hazırlanan reçeteler doğrultusunda deneysel çalışma sürecini gerçekleştirir. | Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, | Sınav, Performans Görevi, |
5 | Deneysel çalışmalarda ortaya çıkan analizleri değerlendirerek sorunları saptar ve alternatif çözümler üretir. | Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, | Ödev, Performans Görevi, |
6 | Seramik sırlarının kimyasal özelliklerini kullanıp, farklı renk ve artistik sonuçlarda deneyler yapar. | Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Performans Görevi, |
7 | Tüm deneyleri sır çeşitleri üzerinde uygular ve sonuçlarını yorumlar. | Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Seger formülünde kullanılan oksitlerin özellikleri. Seramik sırlarının formülsel anlatımı. | |
2 | Kimyasal analizden rasyonel analize geçiş, formül ve formül ağırlığının hesaplanması. Rasyonel analizden sır reçetesinin hesaplanması. | |
3 | Erirlik katsayı hesabı. Seramik sırlarına yapılan testler. | |
4 | Sır hakkında genel bilgi ve sır çeşitlerinin sınıflandırılması. | |
5 | Sır ve çamur ilişkisi. Sırların renklendirilmesi. (1. Kısa Sınav) | |
6 | Uygulama aşaması için, bir sır çeşidinin belirlenmesi. Belirlenen sır çeşidi üzerinde teorik araştırmaların yapılması. | |
7 | Teorik araştırmalar neticesinde, hazırlanacak sır için kullanılacak hammaddelerin %’de oranlarının belirlenmesi. | |
8 | 100 gr. Üzerinden sır reçetelerin hesaplanması. (2.Kısa Sınav) | |
9 | Hazırlanan reçeteler doğrultusunda sır hazırlama aşamasının başlaması. | |
10 | Sır hazırlama aşaması. | |
11 | Sır hazırlama aşaması. | |
12 | Hazırlanan sırların uygulanması ve pişirilmesi. (Vize) | |
13 | Hazırlanan sırlara çeşitli test ve deneylerin yapılması. | |
14 | Sır hataları ve giderilmesi. (Ödev Teslimi) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | TANIŞAN H.Hüseyin - Doç.Dr. METE Zeliha, Seramik Teknolojisi ve Uygulaması, Cilt 1, İzmir, 1986 ARCASOY Ateş, Seramik Teknolojisi DOĞAN Şaduman, Açıklamalı Seramik Teknolojisi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | X | ||||||
2 | X | ||||||
3 | X | ||||||
4 | X | ||||||
5 | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
3. Ödev | 20 |
1. Proje / Tasarım | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 112 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |